حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

یکشنبه, ۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 21 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
معرفی کتاب «موسیقی رمضان در ایران»
  • ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ ساعت: 17:47
  • شناسه : 14583
    بازدید 12
    0

    کتاب «موسیقی رمضان در ایران» اثر هوشنگ جاوید است که به منظور حفظ فرهنگ موسیقی رمضان، نوشته شده و انتشارات سوره مهر آن را منتشر کرده است. این کتاب، پژوهشی است برای حفظ گوشه‌ای از فرهنگ موسیقی ایران یعنی موسیقی رمضان که هوشنگ جاوید یکی از پژوهشگران موسیقی نواحی ایران با همکاری تعدادی از موسیقیدانان […]

    پ
    پ

    کتاب «موسیقی رمضان در ایران» اثر هوشنگ جاوید است که به منظور حفظ فرهنگ موسیقی رمضان، نوشته شده و انتشارات سوره مهر آن را منتشر کرده است.
    این کتاب، پژوهشی است برای حفظ گوشه‌ای از فرهنگ موسیقی ایران یعنی موسیقی رمضان که هوشنگ جاوید یکی از پژوهشگران موسیقی نواحی ایران با همکاری تعدادی از موسیقیدانان و پژوهشگران دیگر نقاط کشور تالیف کرده است.
    کتاب از سه مقدمه و شش بخش تشکیل شده که عبارت اند از: ۱- آیین سحر و آوا‌ها و نوا‌های بیدارسازی در ماه رمضان، ۲- آواز‌های نیمه‌ی ماه رمضان در مناطق مختلف ایران، ۳- آیین نوبت‌زنی یا نقاره زنی در ایران پیش از اسلام و بعد از اسلام تا زمان معاصر.
    مطالب پایانی کتاب نیز به موضوعاتی مانند نقاره زنان، آلات موسیقی مخصوص در ماه رمضان، گفتگو با برخی از نقاره‌زنان معاصر و معرفی اماکن و مناطقی که نقاره زنی در آن جا معمول بوده، اختصاص دارد.
    از جمله مواردی که در این کتاب به آن پرداخته شده می‌توان به: آواز سحر، آواز نیمه رمضان، شب خوانی، نوبت زنی، منقبت خوانی مولا علی (ع)، کرنازنی، گفتگو با نقاره زنان و سرنانوازان، بررسی نقاره در نقاط مختلف ایران و… اشاره کرد.
    هوشنگ جاوید (زاده چهاردهم خرداد ۱۳۳۸ تهران) یکی از برجسته‌ترین پژوهشگران موسیقی نواحی و بنیانگذار جشنواره‌های مختلف موسیقی نواحی و آیینی در ایران است. وی از شاگردان محمود روح الامینی، محمدتقی مسعودیه و فریدون جنیدی است.
    در سال ۱۳۹۰ سازمان یونسکو برای ثبت معنوی موسیقی بخشی‌های شمال خراسان از وی تقدیر کرد.
    کتاب‌های موسیقی آیینی قوم ترکمن: سیری بر جایگاه اهل بیت، آشنایی بر موسیقی مناطق و نواحی ایران، مناقب خوانی (موسیقی قدسی، مذهبی و آیینی ایران) از دیگر آثار هوشنگ جاوید است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.