حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
تنوع غذایی؛ لازمه تغذیه در ماه رمضان
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت: 0:15
  • شناسه : 9953
    بازدید 8
    0

    رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: آداب تغذیه در ماه رمضان این است که حتماً تنوع غذایی مثل قبل رعایت شده، میوه استفاده شود و مصرف مایعات بعد از افطار تا سحر ادامه پیدا کند. محمدحسن انتظاری، رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در گفت‌وگو با […]

    پ
    پ

    رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: آداب تغذیه در ماه رمضان این است که حتماً تنوع غذایی مثل قبل رعایت شده، میوه استفاده شود و مصرف مایعات بعد از افطار تا سحر ادامه پیدا کند.
    محمدحسن انتظاری، رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره آداب تغذیه در ماه رمضان اظهار کرد: در ایام روزه‌داری، سحری و افطاری حتماً باید صرف شود و نباید بدون سحری روزه گرفت. برای اینکه در طول روز به تشنگی دچار نشویم، از مواد غذایی چرب و تند ‌کمتر استفاده کرده و مصرف مواد پروتئینی و گوشتی را تا جایی که می‌توانیم، کاهش دهیم و در مقابل، مواد نشاسته‌ای مثل نان و برنج را در برنامه غذایی خود به‌خصوص وعده سحری قرار دهیم.
    وی افزود: میوه‌ها و سالادها نیز در رفع تشنگی مؤثرند. چای اگر مصرف می‌شود، ترجیحاً کمرنگ باشد، چون چای پر رنگ عامل تشنگی است. با اینکه مصرف هم‌زمان میوه و غذا توصیه نمی‌شود، ولی در وعده سحری، به دلیل زمان کمی که در اختیار داریم، بهتر است در کنار غذا از یک یا دو واحد میوه مثل سیب، پرتقال، هندوانه و خربزه استفاده کنیم.
    رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: روزه‌داران برای اینکه کمتر احساس تشنگی داشته باشند، باید از مواد غذایی که آب را به کندی جذب می‌کند، استفاده کنند. اگر آب مواد غذایی به تندی جذب شود، یک یا دو ساعت بعد از طریق ادرار دفع می‌شود؛ ولی اگر آب به کندی جذب شود، تا بعد از ظهر نیز می‌تواند آب بدن را تأمین کند. موادی مثل نان، برنج، حبوبات، سبزیجات، خیار، کاهو و گوجه‌فرنگی موادی هستند که آب را به کندی جذب کرده و مانع تشنگی زودرس می‌شوند.

    روزه برای بیماران کلیوی و دیابت پیشرفته توصیه نمی‌شود
    انتظاری خاطرنشان کرد: در بیماری‌هایی مثل دیابت پیشرفته که انسولین مصرف می‌شود و بیمارانی که به هر دلیلی نمی‌توانند تشنگی را تحمل کنند، پزشک به روزه گرفتن توصیه نمی‌کند؛ البته چون شدت بیماری‌ها متفاوت می‌باشد، بهتر است روزه‌داری یا روزه نگرفتن به عهده پزشک گذاشته شود و افراد شخصاً نه ترک روزه‌داری کنند و نه اصرار بر گرفتن روزه داشته باشند. پزشک بهتر از خود بیمار می‌تواند تشخیص دهد که وی توان روزه گرفتن دارد یا اینکه نباید این کار را انجام دهد.
    وی ادامه داد: در بعضی از موارد حتی اگر پزشک نیز فراموش کرد به این نکته اشاره کند، بیماران کلیوی و کسانی که به دیابت پیشرفته مبتلا هستند، بهتر است روزه نگیرند. روزه نه تنها برای افراد سالم مفید است، بلکه برای بیماری‌هایی مثل فشار خون و چربی خون نیز مفید محسوب می‌شود، ولی آداب تغذیه در این ایام باید رعایت شود.
    رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: آداب تغذیه در ماه رمضان این است که حتما تنوع غذایی مثل قبل رعایت شده، میوه حتماً استفاده شود و مصرف مایعات بعد از افطار تا سحر ادامه پیدا کند تا رنگ ادرار در سحر روشن باشد. اگر رنگ ادرار تیره باشد، یعنی کم‌آبی امروز را به فردا منتقل کرده‌ایم که این کار قطعاً به بدن استرس و فشار وارد می‌کند.

    وضو گرفتن؛ راه مقابله با کم‌آبی بدن در ماه رمضان
    وی با بیان اینکه راه ساده برای مقابله با کم‌آبی بدن این است که هر چند ساعت یک بار وضو بگیریم، گفت: این کار باعث می‌شود آب وضو در سطح پوست بخار شده و بدن خنک ‌شود، در نتیجه می‌تواند کم‌آبی را بهتر تحمل کند. برای باز کردن روزه بهتر است از غذاها و نوشیدنی‌های گرم استفاده کنیم، افطار کردن با نوشیدنی‌های خیلی خنک مضر است و باعث گرفتگی می‌شود. غذای گرم می‌تواند یک کاسه سوپ یا یک لیوان شیر گرم باشد.
    انتظاری بیان کرد: با توجه به اینکه روزها خیلی طولانی و شب‌ها کوتاه هستند، بهتر است شام و افطاری در یک وعده صرف شود که فرصتی برای هضم شدن و بعد از آن، نوشیدن مایعات وجود داشته باشد. غذاهایی که باید در سحری از خوردن آنها پرهیز کنیم، می‌تواند هنگام افطار مصرف شود، مثل غذاهای پروتئینی و تند. خوردن زولبیا و بامیه اگر چه توصیه نشده است، ولی در حد یک یا دو عدد مشکلی ندارد و اگر بیشتر از آن مصرف شود، روزه نه تنها باعث لاغری نمی‌شود، بلکه چاقی و فشار خون می‌آورد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.