حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
تشدید برخورد عربستان با شخصیت‌های دینی در ماه رمضان
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت: 20:23
  • شناسه : 9592
    بازدید 9
    0

    وزیر امور اسلامی عربستان گفت: همه سخنرانان و خطیبان مساجد باید در راستای سیاست و خط مشی حکومت سعودی سخن بگویند، در غیر این صورت با آن‌ها برخورد خواهد شد. فارس نوشت: با نزدیک شدن به ماه رمضان، عبداللطیف بن عبدالعزیز آل الشیخ، وزیر ارشاد و امور اسلامی سعودی در یک کنفرانس خبری در منطقه […]

    پ
    پ

    وزیر امور اسلامی عربستان گفت: همه سخنرانان و خطیبان مساجد باید در راستای سیاست و خط مشی حکومت سعودی سخن بگویند، در غیر این صورت با آن‌ها برخورد خواهد شد.
    فارس نوشت: با نزدیک شدن به ماه رمضان، عبداللطیف بن عبدالعزیز آل الشیخ، وزیر ارشاد و امور اسلامی سعودی در یک کنفرانس خبری در منطقه الشرقیه عربستان، گفت باید با ائمه جماعاتی که با حکومت همراه نیستند بشدت برخورد شود.

    وی که شامگاه پنجشنبه پس از شرکت در همایش دفاتر همکاری‌های ارشادی، مقابل خبرنگاران قرار گرفت، از اعزام بیش از چهار هزار امام جماعت و مؤذن و سخنران به مناطق مختلف عربستان خبر داد.

    عبداللطیف آل الشیخ در خصوص حضور برخی عالمان دینی که با حکومت سعودی همراه نیستند نیز مدعی شد که حضور این گونه افراد فراگیر یا سازماندهی شده نیست و صرفا برخی اقدامات فردی صورت می‌گیرد که وزات امور اسلامی با آنها برخورد کرده و دیگر حضور و بروزی ندارند.

    وی تأکید کرد: وزارت امور اسلامی هیچ مسامحه‌ای با شخصی که بخواهد بر خلاف مقررات رفتار کند ندارد و اگر کسی خلاف دستورالعمل‌ها رفتار کند اقدام مناسب در حق وی اعمال شده و فردی دیگری را جایگزین می‌کنیم.

    این وزیر سعودی در ادامه با بیان اینکه همه باید جامعه را از خطر منحرفان و گمراهان دور کنند، گفت که گروه «اخوان‌المسلمین» خطرناک‌ترین و شرورترین این گروههاست که افکار خود را تبلیغ می‌کند.

    او از اینکه اخوا‌ن‌المسلمین در بسیاری از کشورهای عربی نفوذ دارد، ابراز تأسف کرد و خواستار مقابله با افکار این گروه از طریق تببین مفهوم اطاعت از ولی امر افزایش همبستگی ملی و دوری از اختلاف شد.آل شیخ همچنین گفت که حکومت و نیروهای امنیتی این حق را دارند تا احکام شریعت را بر گروههایی که آن‌ها را گمراه می‌خواند، اجرا کنند.

    تأکید این وزیر سعودی بر کنترل خطیبان مساجد هرچند از سال‌ها پیش وجود داشته، به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۴ در تمامی مساجد دوربین‌های مدار بسته نصب شد؛ اما در دوره ولی‌عهدی محمد بن سلمان این کنترل‌ها افزایش محسوسی داشته است. در این دوره کمترین ظن و گمانی مبنی بر ارتباط خطیبان مساجد با گروه اخوان‌المسلمین یا قطر، منجر به بازداشت آنها می‌شود که این مسأله اعتراضات بسیاری از نهادهای غیر دولتی بین‌المللی را موجب شده است.

    در حال حاضر دهها تن از مبلغان دینی در زندان‌ها به سر می‌برند. اولین موج بازداشت خطیبان مساجد در سپتامبر ۲۰۱۷ یعنی سه ماه پس از آغاز ولی‌عهدی بن سلمان شروع شد و در این دوره افرادی سرشناسی چون «سلمان العوده»، «عائض القرنی» و «علی العمری» به اتهام ارتباط با اخوان‌المسلمین به زندان رفتند. حتی فردی چون «محمد العریفی» رجل دینی نزدیک به حکومت نیز در دوره‌ای در بازداشت به سر برد.

    به نوشته حساب کاربری معتقلی الرأی در توئیتر که اخبار بازداشتی‌های عربستان سعودی را دنبال و منتشر می‌کند، از سپتامبر ۲۰۱۷ تا سپتامبر ۲۰۱۸ نیروهای امنیتی سعودی مجموعا ۱۰۴ نفر را که بیشتر آن‌ها از خطیبان مساجد بودند، بازداشت کرده‌اند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.