حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

شنبه, ۲۵ فروردین , ۱۴۰۳ Saturday, 13 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
فرصتی به قدر هزار ماه برای بازگشت
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت: 18:59
  • شناسه : 8789
    بازدید 10
    0

    شب قدر که به تعبیر قرآن کریم بهتر از هزار ماه است، فرصتی مغتنم برای بندگان خالص محسوب می شود که تصمیم به حرکت در مسیر رستگاری دارند و درک این شب، آغاز راه سعادت نیکبختی دنیا و آخر بشر خواهد بود. رمضان ماه مهمانی خداست که در آن درهای بهشت باز و شیاطین در […]

    پ
    پ

    شب قدر که به تعبیر قرآن کریم بهتر از هزار ماه است، فرصتی مغتنم برای بندگان خالص محسوب می شود که تصمیم به حرکت در مسیر رستگاری دارند و درک این شب، آغاز راه سعادت نیکبختی دنیا و آخر بشر خواهد بود.
    رمضان ماه مهمانی خداست که در آن درهای بهشت باز و شیاطین در غل و زنجیر هستند، پس بندگان مخلص خدا دلهایشان در این ماه مهربان معطوف ارتباط با خالق هستی شده و وجودشان جلا می گیرد و قرار گرفتن شب های قدر در این ماه عزیز نیز فرصت مضاعفی به وجود آورده تا روج و جان انسان ها به رحمت و فضل الهی آشنا شود و ثمره آن نیز پرورش نهال ایمان و مبدل ساختن آن به درخت تنومند تقوای الهی است.
    به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی شب قدری که در این ماه رمضان است و قرآن صریحاً می‏فرماید: «لیله القدر خیرٌ مِن الف شهر»، یک شب بهتر است از هزار سی روز – هزار ماه – بسیار مهم است. چرا این قدر فضیلت را به یک شب دادند؟ زیرا برکات الهی در این شب زیاد است؛ نزول ملائکه در این شب زیاد است؛ این شب، سلام است، «سلام هی حتّی مطلع‏الفجر»، از اوّل تا آخر این شب، لحظاتش سلام الهی است. «سلام قولا مِن ربّ رحیم». رحمت و فضل الهی است که بر بندگان خدا نازل می‏شود.
    نگاه به اعمال و کردارمان در طول سال بیانگر این است که برخی از ما رشته ارتباط خود را با معبود مستحکم کرده ایم، اما برخی از ما نیز این رشته را گسسته ایم. در بین جداشدگان از دایره رحمت الهی نیز عده ای به این خطر بزرگ بی توجه هستند اما برخی نیز حسرت می خورند و مترصد فرصتی برای جبران مافات هستند و شب قدر فرصت بازگشت به آغوش الهی است.
    ماه رمضان فرصت آشتی است و شب قدر نگین درخشان رمضان و عید آشتی کنان بندگان عاصی و پشیمان است. انسان در این ماه و به ویژه در شب قدر سر سفره کریم مهمان است و مگر می شود از این سفره پرکرامت توشه ای برندارد، پس باید از آن بهره برد تا دیر نشده و کابوس مرگ به سراغ ما نیامده است.
    شب قدر زمان نزول قرآن است و به واسطه ارتباط با ولی خدا حضرت مولا امیرالمومنین با ولایت نیز گره خورده و اهمیتی مضاعف یافته است، اهل البیت علیهم السلام واسطه رحمت الهی و حلقه وصل بندگان با معبود هستند و ارتباط با ثقلین که پیامبر اکرم (ص) آنها را قرآن کریم و اهل بیتشان معرفی کرده اند، بزرگراهی به سوی غفران الهی است.
    شب قدر میدانی است که خداوند در پیش پای بندگان خود قرار داده تا راه بازگشت را به درستی تشخیص دهند و آنها را در این ماه و در شب قدر با محبت علی (ع) گره زده تا راه را گم نکنند. راه علی (ع) راه حقی است که مقسم سعادت و شقاوت انسان ها است، پس تمسک به قرآن و ولایت اصلی ترین اعمال در شب قدر به حساب می آید.
    مقام معظم رهبری در این خصوص می فرمایند: در همان لحظه‏ای که شما دلتان را متوجّه خدای متعال و خدا را در دل خودتان حاضر می‏کنید و به یاد خدا می‏افتید، خدای متعال در همان لحظه، چشم لطف و مهر و عطوفتش متوجّه شماست، دست لطف و بذل و بخشش او به سوی شما دراز است. خدا را به یاد خودتان بیندازید.
    روح عبادات درک و معرفت نسبت به ذات اقدس الهی و نعمت های الهی و تفکر در چرایی آفرینش انسان که قرآن کریم در این باره می فرماید بندگان آفریده نشده اند جز عبادت خداوند. قرآن نازل شده تا هدایتی برای مردم و نشانه هایی روشن از هدایت و جدایی حق از باطل باشد. شب قدر نیز به واسطه ارتباط با قرآن و نزول آیات الهی، موجبات هدایت انسان به سوی خدا را فراهم می سازد، هدف رسیدن به خداست و این سفر الهی و لقاء خدا جز با قدم های معرفت ممکن نیست.
    عبادت با بینش و معرفت موثرترین روش درک شب قدر محسوب می شود که انسان را به مسیر هدایت باز می گرداند و زمینه سعادتمندی دنیوی و اخروی بشر را فراهم می آورد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.