حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3656 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
زولبیا و بامیه را از سفره غذایی رمضان دور کنید
  • ۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت: 3:34
  • شناسه : 8614
    بازدید 8
    0

    رئیس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان یزد از جمله فرهنگ های غذایی اشتباه را قرار دادن زولبیا و بامیه در سفره غذایی ماه مبارک رمضان اعلام کرد. ‘یوسف نقیایی’ در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه زولبیا و بامیه برای سلامتی مضر است گفت: این نوع شیرینی به علت انرژی بالا موجب افزایش […]

    پ
    پ

    رئیس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان یزد از جمله فرهنگ های غذایی اشتباه را قرار دادن زولبیا و بامیه در سفره غذایی ماه مبارک رمضان اعلام کرد.
    ‘یوسف نقیایی’ در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه زولبیا و بامیه برای سلامتی مضر است گفت: این نوع شیرینی به علت انرژی بالا موجب افزایش وزن و تبدیل مواد قندی موجود در آن به چربی شده و سلامتی را تهدید می کند.
    وی خاطرنشان کرد: بهترین گزینه، مصرف نکردن این شیرینی و یا به حداقل رساندن آن است زیرا قند یا شیرینی موجود در زولبیا و بامیه می تواند تحریک کننده هورمون انسولین بوده و بدن روزه دار را وادار به ترشح بیش از اندازه این هورمون نماید و زمینه قندخون یا دیابتی شدن افراد را فراهم سازد.
    این متخصص تغذیه ادامه داد: مصرف چند باره و بیش از حد روغن برای پخت این شیرینی موجب می شود که روغن آن به نقطه دود برسد که بسیار خطرناک، سمی و سرطان زاست.
    وی یک جایگزین خوب و بسیار سنتی برای زولبیا و بامیه را تهیه انواع حلواها بیان کرد و گفت: حلواها بسیار مفیدتر و مغذی تر از زولبیا است.
    رئیس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان یزد افزود: برای سوزندان ۴۰۰ گرم زولبیا باید ۱٫۵ ساعت پیاده روی کنیم چون میزان کالری این شیریتی بسیار بالاست.
    وی افزود: حتی المقدور باید از این شیرینی چشم پوشید و یا به مقدار بسیار کم استفاده کرد.
    نقیایی توصیه کرد: اگر افراد مایل به استفاده از شیرینی‌های هستند آن را در بصورت خانگی با حرارت پایین تهیه کنند.
    نقیایی با اشاره به استفاده از رنگهای مختلف در تهیه زولبیا و بامیه گقت: وجود این رنگها می تواند منجر به آسیب های جدی کلیوی شده و سلامت افراد را خطر بیاندازد.
    کارشناس مرکز بهداشت یزد هم گفت: بازرسان ما در بازرسی های خود روغن مصرفی، شیره و رنگ زولبیا را مورد بررسی قرار می دهند.
    حسن سلمانی افزود: گاهی اوقات برخی کارگاههای شیرینی پزی که عمدتا فاقد جواز کسب هستند به جای زعفران طبیعی از رنگهای شیمیایی دیگر که از نظر بهداشتی ممنوع است در زولبیا و بامیه استفاده می کنند.
    رییس گروه سلامت محیط مرکز بهداشت یزد با اشاره به اینکه با این واحدها برخورد و تعطیل می شوند از شهروندان خواست زولبیا و بامیه را از شیرینی فروشی ها معتبر تهیه کنند و حدالمقدور هم فاقد هرگونه رنگ باشد.
    زولبیا و بامیه باید دارای پخت سالم، رنگ روشن و فاقد ذرات سوخته چسبیده ناشی از پخت زولبیاهای قبلی همراه با طعم و بوی مقبول باشد.
    هر دانه بامیه ۸۰ کالری انرژی و ۱۰۰ گرم زولبیا ۴۵۰ کالری دارد. مصرف زولبیا و بامیه برای سلامتی مضر است و در یک لحظه میزان زیادی کالری، چربی و قند را وارد بدن می‌کند در حالی که جذب قند زولبیا و بامیه به علت داشتن چربی زیاد ۲ تا ۳ ساعت زمان می برد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.