حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
دفع تمام سموم از بدن با روزه‌داری در ماه مبارک رمضان
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت: 0:54
  • شناسه : 6986
    بازدید 12
    0

    حسن حاج طالبی متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با فارس از آثار روزه‌داری بر جسم گفت: وقتی انسان غذا مصرف می‌کند متعاقبا سموم آن باید از بدن دفع شود که این سموم از طریق مختلف مانند ادرار، مدفوع، تعرق، اشک و … دفع می‌شود. اما در دراز مدت این سموم به طور کامل دفع نمی‌شود. […]

    پ
    پ

    حسن حاج طالبی متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با فارس از آثار روزه‌داری بر جسم گفت: وقتی انسان غذا مصرف می‌کند متعاقبا سموم آن باید از بدن دفع شود که این سموم از طریق مختلف مانند ادرار، مدفوع، تعرق، اشک و … دفع می‌شود. اما در دراز مدت این سموم به طور کامل دفع نمی‌شود.

    متخصص طب سنتی اضافه کرد: البته در افرادی که به طور مداوم ورزش می‌کنند این اتفاق بهتر می‌افتد و بدنشان سوخت و ساز مناسبی خواهد داشت اما در مورد افرادی که مداوم ورزش نمی‌کنند این سموم کامل دفع نمی‌شود و باقی می‌ماند و این خود عامل بسیاری از بیماری‌هاست. روزه‌داری برای پاک سازی بدن از سموم بسیار مفید است.

    وی در ادامه افزود: در واقع دو نوع روزه داریم نوع اول روزه خوردنی و نوع دوم روزه معنوی. نوع اول در نقاط مختلف دنیا که حتی مسلمان هم نیستند وجود دارد و روزه معنوی به این معناست که فرد روزه‌دار مقید است به این که دروغ نگوید، حسادت نورزد، نمازش را اهمیت بدهد و در روزه خوردنی در یک بازه زمانی خاصی هیچ مواد غذایی مصرف نمی‌شود.

    یک ماه روزه‌داری بهترین زمان برای بدن است که سم زدایی و استراحت کند؛ پس اتفاقی که در یک ماه روزه‌داری از لحاظ جسمی می‌افتد این است که یک سری سموم وارد بدن نمی‌شود و یک سری مواد زائد از بدن دفع می‌شود که به طور مثال کسی که چربی‌ اضافی یا کلسترول و یا حتی قند اضافی دارد این موارد را می‌تواند با روزه‌داری دفع کند و بدن سالم‌تری داشته باشد.

    این متخصص طب سنتی در ادامه گفت: اما بحث روزه‌داری جدا از توضیحات فوق در دو دسته طب مدرن و طب سنتی بررسی می‌شود که در طب مدرن از نظر علمی در تمام دنیا ثابت شده است که با نخوردن و پرهیز سموم کمتری وارد بدن می‌شود و در این مدت بدن مانند کامپیوتر خود را به‌روز می‌کند.

    از نظر طب سنتی روزه‌داری خود یک مزاجی دارد و هر فرد با توجه به مزاجی که دارد باید رفتار متفاوتی نسبت به روزه‌داری داشته‌ باشد.

    وی در توضیح انواع مزاج‌های افراد گفت: به طور کلی چهار مزاج یا طبع داریم که شامل، دموی که مزاج گرم و تر، صفراوی که مزاج گرم و خشک است، سوداوی که مزاج سرد و خشک و بلغمی که مزاج سرد و تر است.

    روزه‌داری در بدن ما مزاج گرمی و خشکی را ایجاد می‌کند لذا کسی که مزاج گرم و تر دارد و دموی است روزه برایش خیلی خوب است زیرا هم چربی و هم آب بدنش را کاهش می‌دهد و باعث کاهش وزنش می‌شود.

    در مورد صفراوی‌ها که مزاج گرم و خشک دارند؛ باید از افطار تا سحر مقدار نوشیدنی بیشتری مصرف کنند زیرا این افراد در طول روز مقدار زیادی آب از دست می‌دهند و این باعث می‌شود صفرا بر بدنشان غلبه کند و باعث سردرد و یک سری بیماری‌های ناشی از صفرا شوند.

    حسن حاج طالبی افزود: اما افرادی که سوداوی هستند یعنی مزاج سرد و خشک دارند و این افراد هم نباید خشکی بر بدنشان غلبه کند و باید در طول افطار تا سحر نوشیدنی و آب زیاد مصرف کنند و زیاد نباید در معرض آفتاب قرار بگیرند و بیشتر باید مراقب باشند چون طبعشان با طبعی که روزه ایجاد می‌کند یکی است.

    وی ادامه داد: افراد بلغمی که دارای مزاج سرد و تر دارند، روزه‌داری برایشان بسیار مفید است و باعث می‌شود که بدنشان یک مقدار خشک شود، وزن بدنشان کاهش یابد و بلغمشان کمتر شود.

    این متخصص طب سنتی در پایان در خصوص نوع تغذیه افراد در ماه مبارک رمضان گفت: هر فردی با توجه به مزاجی که دارد مقدار و نوع غذایی که در افطار و سحر مصرف می‌کند باید متفاوت باشد و کاملا متاثر از نوع طبع افراد باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.