حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3656 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
جلوه زیبای رمضان با کمک به ایتام و نیازمندان/ قرض دهیم یا صدقه؟
  • ۱۴ تیر ۱۳۹۵ ساعت: 6:28
  • شناسه : 6298
    بازدید 11
    2

    رسیدگی به ایتام در ماه مبارک رمضان پیام‌آور ارادت مردم مشفق و نیکوکار به مولا امیرالمؤمنین(ع) بزرگ‌ترین یاور و مددکار یتیمان است و تأثیرات عمیق اجتماعی و انسانی را به دنبال خواهد داشت. به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم در آن و ویژگی‌های منحصری که دارد در […]

    پ
    پ

    رسیدگی به ایتام در ماه مبارک رمضان پیام‌آور ارادت مردم مشفق و نیکوکار به مولا امیرالمؤمنین(ع) بزرگ‌ترین یاور و مددکار یتیمان است و تأثیرات عمیق اجتماعی و انسانی را به دنبال خواهد داشت.
    به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم در آن و ویژگی‌های منحصری که دارد در میان ماه‌های قمری از برترین ماه‌هاست؛ خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «ماه رمضان ماهی است که قرآن برای هدایت انسان‌ها در آن نازل شده است».

    برای ماه مبارک رمضان برکات و آثار بیشماری می‌شناسیم که هم در سطح فردی و هم در سطح اجتماعی در دل مؤمنان روزه‌دار زنده می‌شود که بر شمردن و فهرست کردن آنها خود نیازمند یک مثنوی است. در این ماه انسان در اثر روزه‌داری، دعا، استغفار، نیایش و دیگر اعمال خداپسندانه به خداوند نزدیک‌تر می‌شود. در این ماه صفاتی همچون حسن رفتار، صبر و آرامش، بهبود رفتارهای اجتماعی، بخشش و گذشت بیشتر در انسان متبلور می‌شود که در این میان یکی از صفاتی که بیشترین جلوه‌گری را دارد علاقه‌مندی و دوست داشتن مردم و کمک به دیگران است.

    چنانچه می‌دانیم بین خدمت به مردم و محبوبیت نزد خداوند، رابطه تنگاتنگی وجود دارد، به این صورت که هر چقدر توجه به مردم بیشتر باشد عذاب خداوند نیز دور‌تر خواهد بود. پیامبر اکرم(ص) در حدیثی می‌فرمایند: «به درستی که برای خداوند، بندگانی است که آنها را برای برآوردن حوائج مردم برگزید که مردم برای رفع حوائج خویش، به آنها پناه می‌برند، این بندگان فریادرس از عذاب خداوند در امان خواهند بود».

    اکرام نیازمندان و ایتام در ماه مبارک رمضان یکی از ویژگی‌های نزدیک شدن انسان به خداوند است که در این راستا کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ با حجت‌الاسلام والمسلمین محمود اصغرنژاد، کارشناس قرآن و حدیث حوزه به گفت‌و‌گو پرداخته است.

    حجت‌الاسلام والمسلمین محمود اصغرنژاد با اشاره به طرح اکرام ایتام در ماه مبارک رمضان گفت: خداوند متعال اگر می‌خواست می‌توانست همه را بی‌نیاز از پدر و مادر خلق کند؛ اینکه برخی در جوانی از دنیا می‌روند و یا والدین خود را در خردسالی از دست می‌دهند همه به مشیت الهی است چراکه خواست خداوند این است که زندگی انسان با فراز و فرود، و سختی و آسودگی همراه باشد تا با مشاهده و لمس آن هم شاکر خداوند باشد و هم روحیه عبادی بیشتری داشته باشد.

    وی با اشاره به اینکه ماه رمضان، ماه روشن شدن دل است، اظهار کرد: امام حسن عسکری(ع) در حدیثی می‌فرمایند «إِنَّ لِلْقُلُوبِ إِقْبَالًا وَ إِدْبَاراً فَإِذَا أَقْبَلَتْ فَاحْمِلُوهَا عَلَى النَّوَافِلِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ فَاقْصُرُوهَا عَلَى الْفَرَائِض‏؛ دل‌ها حالت اقبال(میل داشتن) و ادبار(بی‌میلی) دارند. پس آنگاه که دل روی آورد و آمادگی داشت، آنها را بر مستحبات وادارید و آنگاه که پشت کرد و بی‌میل بود، آن‌ها را به واجبات بسنده کنید». ماه مبارک رمضان یک رغبت خاصی در دل همه افراد برای انجام اعمال خداپسندانه ایجاد می‌کند.

    کمک کردن باید با محبت و کریمانه باشد

    این کارشناس قرآن و حدیث حوزه علمیه بیان کرد: ثواب کار نیکو در ماه مبارک رمضان نسبت به دیگر ایام مضاعف است؛ بنابراین تا می‌توانیم در این ماه به دیگران کمک کنیم.

    اصغرنژاد تصریح کرد: کمک کردن مانند هرس کردن در باغبانی می‌ماند، وقتی میوه‌ای مانند انگور و یا شاخه درختان دیگر بیشتر از حد رشد می‌کند قسمتی از آن را کوتاه کرده تا آنچه که باقی مانده است، قوی‌تر و با کیفیت‌تر شود؛ کمک کردن به فرد نیازمند و یتیم نیز به همین شکل است. بنابراین، اگر من به فرد نیازمند، فقیر و یتیم کمک کنم و اضافه مال و دارایی خود را ببخشم، بدون شک خیرش به زندگی و مالم خواهم رسید.

    وی با بیان اینکه کمک کردن یک هنر است و این عمل نیک باید کریمانه و با محبت همراه باشد، گفت: سعی کنیم برای کمک به دیگران و حفظ احترام آنها از تجربه افرادی که در این زمینه فعالیت دارند استفاده کنیم تا بتوانیم هنرمندانه‌ترین روش را برای یاری رساندن انتخاب کنیم.

    حجت‌الاسلام اصغرنژاد عنوان کرد: یتیم کسی است که در حساس‌ترین ایام زندگی خود پشتیبان و نقطه اتکای خود را از دست داده و محتاج و نیازمند توجه و عنایت دیگران است؛ اما آنچه که در مورد یتیم بیشتر مطرح بوده خلأ عاطفی است تا سیر شدن و ادامه حیات مادی، چراکه بیشترین رنج و درد یتیم از دست دادن کانون عاطفه است و دیگر دغدغه‌ها در مراحل بعد قرار دارند.

    یاری رساندن جلوه زیبای ماه خدا

    وی با اشاره به اینکه در دین اسلام قرض دادن بیشتر از صدقه دادن سفارش شده است، گفت: شکستگی دل که هنگام دریافت صدقه هست در قرض دادن نیست؛ بنابراین باید توجه داشته باشیم که کمک کردن به نیازمندان و ایتام باید با محبت کریمانه و محترمانه باشد.

    کارشناس قرآن و حدیث حوزه علمیه بیان کرد: در این ماه رحمت و برکت که الگوی همه مردم این سرزمین حضرت علی(ع) است، کودکان مظلوم و بی‌پناه، معلولان جسمی و ذهنی که در مراکز توانبخشی نگهداری می‌شوند و زنان سرپرست خانواری که با آبرو و عزت زندگی خود را اداره می‌کنند چشم به راه حمایت علی‌گونه هستند.

    رسیدگی به ایتام در ماه مبارک رمضان پیام‌آور ارادت مردم مشفق و نیکوکار به مولا امیرالمؤمنین(ع) بزرگ‌ترین یاور و مددکار یتیمان است و تأثیرات عمیق اجتماعی و انسانی را به دنبال خواهد داشت. پس در این ماه پرفضیلت کمک به دیگران به ویژه ایتام را که بیش از هر کس دیگری نیازمند توجه و رسیدگی هستند، فراموش نکنیم.

    مهدی سعدی آرانی

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.