حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
نمادها؛ رایج‌ترین الگو در عکاسی رمضان
  • ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت: 5:49
  • شناسه : 5613
    بازدید 8
    2

    امیر هوشنگ للهی، مدیر موزه عکسخانه شهر در گفت‌وگو با ایکنا درباره ویژگی عکس‌های ماه رمضان اظهار کرد: سال‌هاست که من عکاسی می‌کنم و در حوزه عکس‌های مذهبی نیز به نسبت آگاهی دارم، اما تمام این سال‌ها بیشترین رویکردی که درباره ماه رمضان در عکس‌ها دیدم، نگاهی مستقیم به موضوع بوده است، یعنی نمادها مد […]

    پ
    پ

    امیر هوشنگ للهی، مدیر موزه عکسخانه شهر در گفت‌وگو با ایکنا درباره ویژگی عکس‌های ماه رمضان اظهار کرد: سال‌هاست که من عکاسی می‌کنم و در حوزه عکس‌های مذهبی نیز به نسبت آگاهی دارم، اما تمام این سال‌ها بیشترین رویکردی که درباره ماه رمضان در عکس‌ها دیدم، نگاهی مستقیم به موضوع بوده است، یعنی نمادها مد نظر قرار گرفته‌اند. این نکته نیز به خودی خود امری نکوهیده نیست، اما وقتی که تمام عکس‌ها در این شکل خلاصه می‌شود جذابیت اولیه این نوع نگاه از بین می‌رود.

    وی افزود:  وقتی از سطحی‌نگری سخن می‌گویم منظورم بی‌ارزش کردن عکس‌هایی که در آن به مناسک ماه رمضان یا شب‌های قدر و تلاوت قرآن پرداخته می‌شود، نیست، اما معتقدم در حوزه رمضان می‌توان عکس‌های بسیاری گرفت که به نوعی بیانگر ارزش‌های رمضان است. برای نمونه در روایات مختلف داریم که روزه نوعی همراهی با مستمندان است، اما آیا خداوند می‌خواست که ما تنها با غذا نخوردن به فکر انسان‌ها باشیم، مسلماً جواب خیر است، زیرا این گرسنگی و تشنگی باید عاملی باشد تا ما عملاً به مستمندان کمک کنیم تا در آینده نیازمندی باقی نماند.

    نگاه متفاوت به ماه رمضان در هنر عکاسی

    این عکاس ادامه داد: با توجه به توضیح فوق، عکس‌هایی که در آن به ایتام پرداخته یا به فقیری غذا داده می‌شود نوعی عکس رمضانی است. رویکرد ذکر شده تنها یک نوع نگاه متفاوت به ماه رمضان است. نمونه دیگر به عکس‌هایی بر می‌گردد که ما از مدافعان حرم داریم. در رمضان به نوعی با نفس اماره جهاد می‌شود، اتفاقی که در مدافعان حرم روی داده و آنها با پا گذاشتن روی نفس خود، دور از خانواده و وطن به جهاد برخاسته‌اند تا خانه ظلم را ویران کنند.

    للهی گفت: متاسفانه نگاهی عمقی به مناسبت‌هایی چون ماه رمضان و محرم کمتر در عکس‌های مذهبی دیده می‌شود. در این میان من هنرمند را آنچنان مقصر نمی‌دانم، چون می‌دانم که وی نیز دوست دارد عکس‌های زیبا و هنری بگیرد، اما وقتی می‌بیند که مردم با کارهایی که به طور مستقیم به ماه رمضان می‌پردازد ارتباط برقرار می‌کنند، وی نیز برای رضایت آنها سعی می‌کند و در همان حوزه قدم برمی‌دارد، البته پیشنهاد می‌کنم در نمایشگاه‌هایی که محوریت آن ماه مبارک است عکس‌ها به نحوی انتخاب شوند که هم در آن عکس‌های نمادی موجود باشد، هم عکس‌هایی که اشاراتی غیرمستقیم به موضوع دارند. همانند کاری که ما در مناسبت‌های مختلف در موزه عکسخانه شهر، انجام دهیم.

    وی در پاسخ به این سؤال که موزه عکسخانه شهر در ماه رمضان چه برنامه‌هایی دارد؟ بیان کرد: ما در این ایام دو نمایشگاه برگزار می‌کنیم. ابتدا نمایشگاه فردی که هم اکنون برپاست و در آن عکس هنرمند مطرح اتریشی «ژوزف پولروس» به نمایش درآمده است. نکته جالب در این عکس‌ها نگاهی است که یک هنرمند اروپایی به ماه رمضان دارد. این  عکاس سال گذشته در ماه مبارک در کشورمان به عکاسی پرداخت که امروز گلچینی از آثار وی را در نمایشگاه شاهد هستیم.

    برپایی نمایشگاه عمومی در شب‌های قدر

    مدیر موزه عکسخانه شهر ادامه داد: نمایشگاهی دیگر از ششم تیرماه در این موزه برپا خواهد شد که در آن عکس‌های گروهی عکاسان ایرانی به نمایش درآمده است. این عکس‌ها عمدتاً کارهایی هستند که در آنها به شب‌های قدر پرداخته می‌شود. علت انتخاب این کارها نیز این است که در کنار پرداختن به شب‌های قدر به رفتارهایی پرداخته شود که کمتر در عکس‌های گرفته شده در ماه رمضان شاهد آن بوده‌ایم. برای نمونه به آموزش قرآن اشاره می‌کنم که معمولاً کمتر به آن پرداخته می‌شود.

    این عکاس در بخش پایانی این گفت‌و‌گو بیان کرد: یکی از راهکارهای مهم برای این‌که هنرمندان و عکاسان تشویق شوند تا بیشتر عکس مذهبی گرفته شود، این است که امکان نمایش بیشتر کارهایشان در نمایشگاه‌ها فراهم باشد، اتفاقی که اگر روی دهد مطمئن باشید جایگاه عکاسی دینی نیز در بین هنرمندان بهتر خواهد شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.