حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3660 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
پیوندی مبـارک در ‌ماه مبـارک
  • ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت: 2:51
  • شناسه : 5200
    بازدید 8
    1

    جمع زیادی از مردم، ماه رمضان که می‌آید فکر می‌کنند فعلا باید برای برگزاری مراسم ازدواج‌شان دست‌نگه‌دارند. اغلب این افراد فکر می‌کنند که در این ماه همه امور زندگی به غیر از روزه، دعا و… باید تعطیل شود. اما نگاهی به زندگی بزرگان دین نشان می‌دهد که این تصور، درست و دقیق نیست؛ مثلا امام‌خمینی‌(ره) […]

    پ
    پ

    جمع زیادی از مردم، ماه رمضان که می‌آید فکر می‌کنند فعلا باید برای برگزاری مراسم ازدواج‌شان دست‌نگه‌دارند.

    اغلب این افراد فکر می‌کنند که در این ماه همه امور زندگی به غیر از روزه، دعا و… باید تعطیل شود. اما نگاهی به زندگی بزرگان دین نشان می‌دهد که این تصور، درست و دقیق نیست؛ مثلا امام‌خمینی‌(ره) از کسانی بودند که زندگی مشترک‌شان را در ماه مبارک رمضان شروع کردند. همراه ما باشید تا سبک ازدواج رمضانی را مرور کنیم و سنت‌های غلطی را که می‌شود به کمک این‌ماه مبارک به آنها پشت‌پا زد بشناسیم تا هم سهمی در نشاط رمضانی جامعه و هم شروع پاک و مقدس زندگی داشته باشیم.

        شما مدافع دارید

    در روزهای دلگیر آخرالزمان مومن‌ها تنها می‌شوند. دینداری سخت می‌شود و گاهی باید برای قانون‌های ساده و روشن هم دلیل داشته باشید تا باورتان کنند. گاهی به خاطر باورهای خوبتان تنها می‌مانید یا حتی مورد تمسخر قرار‌می‌گیرید. اگر به فکر برگزاری مراسم ازدواج باشید، بیشتر از همیشه این مثال‌ها برایتان روشن می‌شود. عروس و دامادی که بخواهند جشن ازدواج بدون گناه داشته باشند گاهی به خاطر اینکه مدافع کم دارند بالاخره تسلیم می‌شوند و به اسراف، موسیقی حرام و… تن می‌دهند. روح حاکم بر ‌ماه رمضان در دل اغلب آدم‌ها فضای رقیقی ایجاد می‌کند و افراد به‌خاطر انس بیشتر با خدا، حرف حق شما را هم راحت‌تر قبول می‌کنند. این هنر شماست که بتوانید اهل افراط و تفریط نباشید و همه حلال‌ها را به خوبی بشناسید تا پیشنهاد‌های جایگزین جذابی برای عادات اشتباه داشته باشید. ابتدا آسیب‌هایی که ممکن است در جشن ازدواج‌تان به‌وجود بیاید را بشناسید و تا این‌ماه تمام نشده برای حل آنها از فرصت استفاده کنید. کمک دومی که این حامی به شما می‌کند، وضع جسمانی مهمان‌های شماست. وقتی جشن‌تان در حال برگزاری است اما حداقل یک ساعت از آن قبل از اذان مغرب است، خیلی بهتر می‌توانید از روزه‌داری مهمان‌ها کمک بگیرید و خاطره جدیدی از عروسی‌هایی رقم بزنید که در آن رقص، اختلاط محرم و نامحرم و… نیست. مطمئن باشید روزه‌داری مهمان‌ها خودش کمک‌کار شماست تا نشاط مجلس‌تان به راه باشد اما میل به گناه نه!

        خریدهای به یاد ماندنی

    اسراف‌هایی که در طول سال و زمان خریدهای ازدواج پیش می‌آید، از دست‌انداز‌های فرهنگی و موانع‌ ازدواج است. متأسفانه هنوز فرهنگ جشن ازدواج در‌ ماه رمضان در کشورمان جانیفتاده و البته همین فرصتی است که زوج‌های‌ رمضانی در جریان خرید عروسی و هزینه‌ها از تخفیف‌های خوبی بهره‌مند شوند و خرید‌های به‌صرفه‌تری را تجربه کنند. از نخستین مرحله دعوت مهمانان که با کارت دعوت است شروع کنیم. می‌توانید در‌ ماه رمضان کمتر در صف انتظار چاپخانه و… باشید. خلاقیت رمضانی‌تان هم می‌تواند گل کند و مثلا برای به یاد ماندنی‌شدن کارت ازدواجتان، از طرح‌های فرهنگی استفاده کنید. می‌توانید متن کارت دعوت‌تان را روی سی‌دی چاپ کنید و داخل سی‌دی، محتوای جالب فرهنگی را جای دهید؛ مثلا تندخوانی قرآن که هر جزء در نیم ساعت خوانده می‌شود، داستان‌های صوتی، برنامه‌های کاربردی فرهنگی و خیلی چیزهای دیگر. آرایشگاه‌ها هم در این‌ماه خلوت‌تر است و رسیدگی بدون عجله به‌کار شما، قیمت کمتر اما کیفیت بهتری را برایتان به ارمغان می‌آورد. احتمالا به فکر لباس مراسم هم هستید. اینجا هم به خاطر آرامش فروشنده‌ها و روزه‌دار بودن آنها، دقت بیشتری پیدا می‌کنید. حتی خانم‌ها در ترافیک طرفداران یک لباس، مجبور نمی‌شوند از اجاره لباس مورد علاقه‌شان منصرف شوند. سالن‌های پذیرایی هم به شما به چشم یک مروج فرهنگ ازدواج رمضانی نگاه می‌کنند که ممکن است بتوانید اوضاع رمضان سال‌های بعد آنها را هم پررونق کنید. روزهای خوب ماه رمضان مثل تولد امام حسن مجتبی(ع) برای برگزاری جشن ازدواجتان یکی از بهترین انتخاب‌هاست.

        پذیرایی پرسود

    در فرهنگ اسلام که به شادی و دور هم بودن بها می‌دهد، ولیمه و پذیرایی عروسی ثواب دارد. این روزها هم خرج پذیرایی‌ها بالاست. اگر جشن ازدواجتان در‌ماه رمضان برگزار شود، پذیرایی شما از مهمان‌ها در حقیقت افطاری هم حساب می‌شود؛ یعنی یک معامله دو سر سود. یک شام و یک افطاری ساده می‌تواند در کنار خاطره جدید مهمان‌هایی که تا به حال در جشن ازدواج رمضانی شرکت نکرده‌اند به‌یادماندنی شود. فکرش را بکنید؛ خیلی از زوج‌ها فقط با خیال خاطره‌انگیز شدن مراسمشان است که به اسراف و چند مدل‌بودن غذا راضی می‌شوند اما شما با کمک این‌ماه مبارک، بدون اسراف، هم برای خودتان و هم برای فامیل و دوستان‌تان خاطره‌انگیز خواهید شد. می‌توانید راه دیگری را هم در جشن رمضانی زندگی‌تان تجربه کنید. پذیرایی معنوی بخش دیگری از ابتکار زوج‌های خوش‌فکر است. با نیت ترویج سنت‌های خوب، در مراسم اعلام کنید که به نیابت از مهمانان، هزینه‌های اضافی پذیرایی صرف افطاری یک محله بی‌بضاعت خواهدشد. اگر هم توانایی مالی کمی دارید اما عزت نفس‌تان بالاست و شجاعت انجام کارهای کمیاب اما خوب را دارید از این پذیرایی‌های فرهنگی استفاده کنید: ۱- می‌توانید تعداد زیادی چادر نماز سفید و تمیز را از اطرافیان جمع‌آوری کنید و با شست‌وشو و معطر کردن آنها، آماده برگزاری نماز اول وقت در مراسم‌تان شوید. ۲- بعضی زوج‌ها حتی تجربه خواندن نماز جماعت سریع را حین مراسم عروسی دارند. ۳- پخش نوای شاد و معنوی، یک سوره کوچک از قرآن و… هم در نزدیکی‌های اذان مغرب برایتان تجربه جذابی خواهد شد.

        یک شب هزار شب می‌شه

    می‌گوییم اسراف است، می‌گویند یک شب است! می‌گوییم این موسیقی اشکال دارد، می‌گویند فقط یک شب است! می‌گوییم حجاب تعطیلی ندارد، می‌گویند یک شب است! و… . یک جمله عامیانه و معروف وجود دارد که اغلب در شب‌های عروسی روی زبان‌ها تکرار می‌شود: «یه شب که هزار شب نمی‌شه». این جمله که رفع نتایج دلخراش مادی و معنوی‌اش شاید تا سال‌ها بعد هم ممکن نباشد را به‌خاطر داشته باشید. چرا این جمله اشتباه است، درحالی‌که زمان می‌گذرد و شما هیچ وقت دیگر مرتکب این نوع کارهای گناه شب ازدواج نمی‌شوید؟ رازش در رسم عاشقی است. اگر همسری مثلا متوجه بی‌وفایی چندساعته همسرش شود، آیا به‌راحتی خود را قانع می‌کند که یک‌بار بود، چند ساعت بود و…! آیا پزشکی که به خاطر دیر رسیدن پول شما، فقط نیم ساعت به‌کار شخصی‌اش برسد و اتفاقا بیمار شما به شرایط حادتری دچار شود، قابل بخشش است؟ آیا جمله ناحقی که فقط برای چند ثانیه درباره شما گفته شود اثرش از بین رفتنی است؟ و… . این جواب‌های روشن، قانون عادی بین ما انسان‌هاست. به‌نظرتان خدایی که همه‌‌چیز ما ازآن اوست و با مهربانی، سخاوت و ستارالعیوبی همیشه ناظر ماست، چه نوع وفاداری‌ای را انتظار دارد؟ دلیل دیگر بر ادامه‌دار بودن یک شب و هزار شب شدن آن، پایه و بنای فرهنگی‌ای است که می‌گذارید. فرض کنید به جواب یک درخواست نادرست بله بگویید. با این حساب دیگران هم در دفعات بعدی، شما را اهل انجام آن توقعات می‌دانند و جواب رد شما آنها را دلخور می‌کند. همسری که در شب عروسی با اسراف همسرش موافقت کند، بعدها هم نمی‌تواند توقعات بیجای او را کنترل کند. ‌ماه رمضان از آن زمان‌هایی است که شروع اصلاح رفتارها را آسان می‌کند و شما می‌توانید با همسرتان در برنامه‌ریزی منطقی همدل شوید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.