حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3660 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
ممنوعیت روزه داری برای یک سوم از مبتلایان به دیابت
  • ۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت: 1:49
  • شناسه : 4210
    بازدید 6
    1

     مسئول مرکز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روزه داری برای یک سوم از مبتلایان به دیابت ممنوع است و این افراد نباید روزه بگیرند. شکوفه بنکداران روز پنجشنبه در حاشیه سمپوزیوم دیابت و روزه داری افزود: مبتلایان به دیابت که برای کنترل قند خون از انسولین استفاده می کنند، بیمارانی که همراه با […]

    پ
    پ

     مسئول مرکز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روزه داری برای یک سوم از مبتلایان به دیابت ممنوع است و این افراد نباید روزه بگیرند.

    شکوفه بنکداران روز پنجشنبه در حاشیه سمپوزیوم دیابت و روزه داری افزود: مبتلایان به دیابت که برای کنترل قند خون از انسولین استفاده می کنند، بیمارانی که همراه با دیابت دچار نارسایی کلیه بوده، حامله و شیرده هستند، نباید روزه بگیرند.

    وی اظهار کرد: روزه گرفتن برای افرادی که به خاطر افزایش و کاهش قند خون طی ماههای اخیر در بیمارستان بستری شده اند یا با افت های مکرر قند خون مواجهند زیان دارد.
    این پزشک فوق تخصص غدد ادامه داد: سایر افراد مبتلا به دیابت نیز قبل از ماه رمضان باید به پزشک مراجعه کرده و با مشورت و نظارت پزشک اقدام به روزه گرفتن کنند.
    بنکداران افزود: قضاوت در باره اینکه روزه داری برای فرد دیابتی مضر یا مفید است، امکان پذیر نیست و از سوی دیگر تحقیقات انجام شده، نتیجه گیری ضد و نقیضی داشته است.
    عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: به طور مثال نتایج مطالعات انجام شده در تهران نشان داده است که روزه داری برای فرد مبتلا به دیابت به خاطر کنترل قند خون عوارضی به همراه ندارد، درحالی که نتایج مطالعات در مشهد، روزه داری برای مبتلایان به دیابت را خطر پذیر دانسته است.
    وی گفت: مطالعات فعلی قادر به ارائه راهکار قطعی در مورد دیابت و روزه داری نیست، چرا که بیشتر آنها در جوامع غیر ایرانی انجام شده اند و باید مطالعات با حجم نمونه بیشتر و در مناطق مختلف ایران انجام شود.
    وی به بیماران دیابتی توصیه کرد قبل از اقدام به روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنند و از سوی دیگر وضعیت جسمی و شرایط خود را ارزیابی کنند.
    سمپوزیوم دیابت و روزه داری با حضور حدود ۲۰۰ نفر از پزشکان فوق تخصص غدد از سراسر کشور به مدت یک روز در مشهد برگزار شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.