حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3656 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
ماه رمضان فرصتی برای تربیت هیجانی
  • ۲۴ تیر ۱۳۹۴ ساعت: 18:30
  • شناسه : 3710
    بازدید 5
    1

    معاون اجتماعی ناجا ماه رمضان را فرصتی برای تربیت هیجانی دانست و راهکارهای داشتن روانی شادتر و روحی لطیف تر را برشمرد. سردار  سعید منتظرالمهدی طی یادداشتی هیجانات مثبت و منفی انسان و راه های کاهش این هیجانات با استفاده از برکات ماه مبارک رمضان را عنوان کرد. در این یادداشت آمده است:« از آثار […]

    پ
    پ

    معاون اجتماعی ناجا ماه رمضان را فرصتی برای تربیت هیجانی دانست و راهکارهای داشتن روانی شادتر و روحی لطیف تر را برشمرد.
    سردار  سعید منتظرالمهدی طی یادداشتی هیجانات مثبت و منفی انسان و راه های کاهش این هیجانات با استفاده از برکات ماه مبارک رمضان را عنوان کرد.

    در این یادداشت آمده است:« از آثار و برکات پر شمار ماه پر فیض و برکت رمضان فراوان سخن گفته شده است؛ به ویژه یکی از آثار ماندگار و انکارناپذیر آن، یعنی تعالی معنوی، از سوی دانشمندان حوزه های مختلف علوم دینی، فلسفه و حتی دانش های نوین، مورد مداقه عالمانه قرار گرفته و شواهد پرتعدادی در تایید آن به دست داده شده است.

    اما تامل و مداقه در متون قلمی شده مربوط به آثار این ماه رحمت چنین می نمایاند که یکی دیگر از آثار مهم آن کمتر مورد توجه و التفات صاحبان اندیشه و محققان پژوهنده واقع شده است. آن اثر تربیت هیجانی یا به زبان و بیان امروزی‌تر مدیریت هیجانات است.

    * پیش از سخن گفتن از چگونگی، چرایی و تربیت هیجانی در ماه مبارک رمضان، ضروری است یاد آوری شود که آدمیان دارای دو دسته هیجان هستند.

    هیجانات منفی و هیجانات مثبت، منظور از هیجانات منفی حالاتی هستند که با خلق غیر رضایت آمیز همراه اند و اغلب و البته نه همیشه، ناخواستنی و آزار دهنده تلقی می شوند.

    گر چه شمار وسیعی از هیجانات در ذیل این گروه جای می گیرند اما از آن میان هیجاناتی همچون خشم، اندوه، ترس، اضطراب و تمایل به انتقام جویی از اهمیت و شمول و فراوانی بیش تری برخوردارند.

    اما منظور از هیجانات مثبت آن دسته از حالات خلقی هستند که با رضایت، خرسندی، شادمانی و برانگیختگی بالا همراه‌اند، هیجاناتی که در ذیل این دسته جای می گیرند نیز پر شمارند؛ لیکن از آن میان هیجاناتی همچون نشاط، بخشش، عشق و امید از اهمیت فزون تری برخوردارند.

    البته سطح هیجانات در حد این دو گروه محدود نمی ماند بلکه دسته سومی نیز، تحت عنوان هیجانات مرکب نیز به آنها اضافه می شود، به عنوان مثال هیجان تاسف ترکیبی از غم و تنفر است، یا کنجکاوی حاصل جمع شدن پذیرش و تعجب است و حسادت حاصل غم و خشم است و قس علیهذا.

    * شواهد فراوان پژوهشی بیانگر آن است که ماه مبارک رمضان فی نفسه سطح و میزان هیجانات منفی، به ویژه خشم و نفرت و اندوه را کاهش و هیجانات مثبت، خاصه نشاط روحی و عفو و گذشته را فزونی می بخشد.

    چه، اولاَ: روزه به منزله فیلتر نیرومندی عمل می کند که مانع پردازش اطلاعات منفی و یادآوری تجارب و خاطرات ناخوشایند می‌گردد و لاجرم مانع از بازیابی قطعه های منفی از ذهن ناهشیار می‌گردد و ورود داده ها و اطلاعات آزاردهنده به مغز را مسدود می سازد و این رخدادها مانع از مسموم شدن ذهن و درگیر هیجانات منفی شدن آن می گردد.

    ثانیاَ: روزه داری موجب می شود تا فرد نگرش مثبتی به خود و دنیای اطراف پیدا کند، آینده را امیدوار کننده ارزیابی می کند و امیدش به بخشش پروردگار فزونی می یابد. این نگرش ها و حالات نیز تاثیر فوری و مطلوبی بر ناقلان عصبی شیمیایی ( نوروترانسمیترها ) مغزی و نیز غدد درون ریز بر جای می گذارد و در نتیجه آن، فضای ذهن و جسم سراسر عطرانگیز و طربناک می گردد. به همین سبب، غم و اندوه و اضطراب و خشم فروکش می کنند و شادابی و دوست مداری و مثبت اندیشی افزایش می یابند.

    * تقریباَ اغلب اتفاقات مطلوب بیان شده در بند پیش به گونه ای ناهوشیار و خودکار ( اتوماتیک ) رخ می دهد و لاجرم همه روزه داران پس از سپری شدن ۳۰ روز ماه مبارک روحی تلطیف شده در اختیار خواهند داشت و لاجرم بسیاری از هیجانات منفی آنان تعدیل و هیجانات مثبتشان تعالی خواهد یافت.

    اما در پایان این نوشتار یادآوری یک نکته مهم دیگر ضروری می نماید و آن این نکته است که در ماه مبارک رمضان می توان فرایند تربیت هیجانی را به صورت هوشیارانه ( خودآگاه) پی گرفت و آثار آن را به بعد از ماه رحمت بسط و تعمیم داد، برای این منظور روش ها و راهکارهای مختلفی را می توان نشان کرد و برشمرد.

    یکی از ساده تر ین آن راهکارها، آن است که هر یک از ما همین امشب جدولی دو ستونی تدارک ببینیم و در یک ستون آن انواع هیجانات منفی خود ( اعم از خشم، نفرت، ترس، دلهره، غم و .. ) فهرست و در ستون دوم هیجانات مثبت خود را ( اعم از نشاط، صبر، سرزندگی، امید، بخشش و … ) را یادداشت نماییم، سپس میزان هر یک از هیجانات خود را با نمره ۱ تا ۲۰ ( ۱ برای خیلی کم و ۲۰ برای خیلی زیاد ) نمره گذاری نماییم. سپس تصمیم بگیریم و اراده نماییم هر روز یک نمره از هیجانات منفی خود را کم و یک نمره بر هیجانات مثبت خود بیفزاییم و در پایان هر روز (ساعاتی پس از افطار) بار دیگر هر دو دسته هیجانات خود را ارزیابی و نمره گذاری نماییم.

    با خود صادق باشیم و موانع را باز شناسیم و بکوشیم تا آن را از میان برانیم، آنگاه در پایان ۳۰ روز ماه مبارک می توانیم امیدوار باشیم که هیجانات خود را آنچنان تربیت کرده ایم که حوادث بیرونی قادر به ایجاد خلل در آنها نخواهد بود؛ بیایید از همین امشب شروع کنیم، مطمئن باشید پس از چند روز روانی شادتر از پیش و روحی لطیف‌تر از قبل در اختیار خواهیم داشت.»

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.