حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3660 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
مسجد جمکران پایگاه شیفتگان حضرت مهدی(عج) است/ قدمگاه امام زمان
  • ۱۳ تیر ۱۳۹۴ ساعت: 8:29
  • شناسه : 3123
    بازدید 4
    1

    قم – ۱۷ رمضان سال ۳۹۳ هجری قمری به دستور حضرت صاحب الامر(عج) مسجد مقدس جمکران بنا شد و امروز این مسجد مهم ترین پایگاه شیعیان شیفته و عاشقان دل سوخته حضرت مهدی(عج) است. به گزارش مهر، مهم‌ترین پایگاه شیعیان شیفته و عاشقان دل‌سوخته حضرت بقیه‌الله، ارواحنا فداه، مسجد مقدس جمکران، در ۶ کیلومتری شهر […]

    پ
    پ
    قم – ۱۷ رمضان سال ۳۹۳ هجری قمری به دستور حضرت صاحب الامر(عج) مسجد مقدس جمکران بنا شد و امروز این مسجد مهم ترین پایگاه شیعیان شیفته و عاشقان دل سوخته حضرت مهدی(عج) است.

    به گزارش مهر، مهم‌ترین پایگاه شیعیان شیفته و عاشقان دل‌سوخته حضرت بقیه‌الله، ارواحنا فداه، مسجد مقدس جمکران، در ۶ کیلومتری شهر مذهبی قم است. مطابق آمار، همه ساله، بیش از پانزده میلیون عاشق دل‌باخته، از سرتاسر میهن اسلامی و جهان، در این پایگاه معنوی، گرد می‌آیند، نماز تحیت مسجد و نماز حضرت صاحب‌الزمان(عج) را در این مکان مقدس به جای می‌آورند، با امام غایب از ابصار و حاضر در امصار و ناظر بر کردار، رازِ دل می‌گویند، استغاثه می‌کنند، ندای «یا بن الحسن!» سر می‌دهند، از مشکلات مادی و معنوی خود سخن می‌گویند، با دلی خون‌بار، از طولانی شدن دوران غیبت، شکوه‌ها می‌کنند.

    ۱۷ رمضان سال ۳۹۳ هجری قمری به دستور حضرت صاحب‌الامر(عج) مسجد مقدس جمکران بنا شد، آنچه مسلم است، این است که این مسجد بیش از یک هزار سال پیش به فرمان حضرت بقیه الله، ارواحنا فداه، تأسیس شد و در طول قرون و اعصار، پناهگاه شیعیان و پایگاه منتظران و تجلی‌گاه حضرت صاحب الزمان(عج) بوده است.

    ساخت بنای مسجد مقدس جمکران بنا به نقل عالم معاصر محدث نوری به فردی به نام «شیخ حسن بن مثله جمکرانی» مربوط می‌شود. مرحوم میرزا حسین نوری در کتاب نجم الثاقب درباره تاریخچه تأسیس مسجد جمکران چنین می‌نویسد: شیخ فاضل حسن بن حسن قمی، معاصر شیخ صدوق، در کتاب تاریخ قم از کتاب مونس الحزین فی معرفه الحق و الیقین (از تألیفات شیخ صدوق) بنای مسجد جمکران را به این عبارت نقل کرده است: شیخ عفیف صالح حسن بن مثله جمکرانی می‌گوید: من شب سه‌شنبه، ۱۷ ماه مبارک رمضان سال ۳۹۳ ق در خانه خود خوابیده بودم که ناگاه جماعتی از مردم به در خانه من آمدند و مرا از خواب بیدار کردند و گفتند: برخیز و مولای خود، مهدی را اجابت کن که تو را طلب نموده است.

    مسجد جمکران

    آنها مرا به محلی که اکنون مسجد جمکران است آوردند، چون نیک نگاه کردم، تختی دیدم که فرشی نیکو بر آن تخت گسترده شده، جوانی سی ساله بر آن تخت تکیه بر بالش کرده و پیرمردی هم نزد او نشسته است، آن پیر، خضر نبی(ع) بود که مرا امر به نشستن نمود، حضرت مهدی(عج) مرا به نام خودم خواند و فرمود: «برو به حسن مسلم (که در این زمین کشاورزی می‌کند) بگو، این زمین شریفی است و حق تعالی آن را از زمین‌های دیگر برگزیده است و دیگر نباید در آن کشاورزی کند». عرض کردم: یا سیدی و مولای! لازم است که من دلیل و نشانه‌ای داشته باشم وگرنه مردم حرف مرا قبول نمی‌کنند.

    فرمود: «تو برو و آن رسالت را انجام بده، ما نشانه‌هایی برای آن قرار می‌دهیم و همچنین نزد سید ابوالحسن (یکی از علمای قم) برو و به او بگو حسن مسلم را احضار کند و سود چندساله را که از زمین به دست آورده است، وصول کند و با آن پول در این زمین مسجدی بنا نماید. به مردم بگو به این مکان رغبت کنند و آن را عزیز دارند و چهار رکعت نماز در آن گزارند».

    آنگاه امام فرمودند: «هر که این دو رکعت نماز را در این مکان (مسجد جمکران) بخواند مانند آن است که دو رکعت نماز در کعبه خوانده باشد.»

    چون به راه افتادم، چند قدمی هنوز نرفته بودم که دوباره مرا بازخواندند و فرمودند: بزی در گله جعفر کاشانی است، آن را خریداری کن و بدین مکان آور و آن را قربانی کن و بین بیماران انفاق کن، هر بیمار و مریضی که از گوشت آن بخورد، حق‌تعالی او را شفا دهد.

    حسن بن مثله جمکرانی می‌گوید: من به خانه بازگشتم و تمام شب را در اندیشه بودم تا اینکه نماز صبح را خوانده و به سراغ علی المنذر رفتم و ماجرای شب گذشته را برای او نقل کردم و با او به همان مکان شب گذشته رفتیم و در آنجا زنجیرهایی را دیدیم که طبق فرموده امام حدود بنای مسجد را نشان می‌داد.

    سپس به قم نزد سید ابوالحسن رضا رفتیم و چون به در خانه او رسیدیم، خادم او گفت: آیا تو از جمکران هستی؟ به او گفتم: بلی! خادم گفت: سید از سحر در انتظار تو است. آنگاه به درون خانه رفتیم و سید مرا گرامی داشت و گفت: ای حسن بن مثله من در خواب بودم که شخصی به من گفت: «حسن بن مثله، از جمکران نزد تو می‌آید، هر چه او گوید، تصدیق کن و به قول او اعتماد نما که سخن او سخن ماست و قول او را رد نکن.»

    مسجد مقدس جمکران در شب میلاد امام زمان (عج)

    از هنگام بیدار شدن تا این ساعت منتظر تو بودم، آنگاه من ماجرای شب گذشته را برای وی تعریف کردم، سید بلافاصله فرمود تا اسب‌ها را زین نهادند و بیرون آوردند و سوار شدیم، چون به نزدیک روستای جمکران رسیدیم، گله جعفر کاشانی را دیدیم، آن بز از پس همه گوسفندان می‌آمد، چون به میان گله رفتم، همین‌که بز مرا دید به طرف من دوید، جعفر سوگند یادکرد که این بز در گله من نبوده و تاکنون آن را ندیده بودم، به‌هرحال آن بز را به محل مسجد آورده و آن را ذبح کرده و هر بیماری که گوشت آن تناول کرد، با عنایت خداوند تبارک و تعالی و حضرت بقیهالله ارواحنا فداه شفا یافت.

    ابوالحسن رضا، حسن مسلم را احضار کرده و منافع زمین را از او گرفت و مسجد جمکران را بنا کرد و آن را با چوب پوشانید؛ سپس زنجیرها و میخ‌ها را با خود به قم برد و در خانه خود گذاشت، هر بیمار و دردمندی که خود را به آن زنجیرها می‌مالید، خدا او را شفای عاجل [سریع] می‌فرمود، پس از فوت سید ابوالحسن، آن زنجیرها ناپدید شد و دیگر کسی آن‌ها را ندید.

    بزرگان دینی و توجه به مسجد جمکران

    بزرگان دینی همیشه توجه خاصی به مسجد مقدس جمکران داشتند و امروزه نیز مراجع عظام تقلید به این مکان توجه زیادی دارند و مردم را به حضور در این مکان ترغیب می‌کنند. چنانکه امام خمینی(ره) در مورد مسجد مقدس جمکران چنین فرموده‌اند: «با توجه به اینکه مسجد مقدس جمکران یادگاری عظیم از حضرت ولی عصر(ع) بوده و آن سرور امر به ساختن مسجد و توجه شیعیان به آن نموده‌اند – طبق روایت مرحوم شیخ صدوق(ره) – بنابراین وقف عام محسوب شده و امر تولیت آن با حاکم شرع بوده و اداره آن زیر نظر حاکم شرع با هیئتی از عدول مؤمنین و ثقات مطلع امین و علاقمند به آن جناب(ع) باید باشد.»

    و هم‌چنین مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «نماز شب خواندن، نافله خواندن، دعا خواندن، ذکر گفتن، متوجه خدا بودن، زیارت رفتن، توسل کردن و به مسجد جمکران رفتن، سازنده است؛ این‌ها شما را پولادین خواهد کرد.»

    مسجد مقدس جمکران در شب میلاد امام زمان (عج)

    مسجد جمکران منشأ برکات فراوانی است

    حجت الاسلام سید احمد واعظ موسوی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: دین مبین اسلام برای مرکزیت بخشیدن به امور اجتماعی مکانی به نام مسجد تعریف کرده که محل سجده و جایگاه پرستش و عبادت خداوند است.

    وی ادامه داد: از آغازین روزهای ورود پیامبر به مدینه، مسجدالنبی بنا شد و ایشان اقدام به ساخت مسجد قبا نمودند که الگویی برای همه مسلمانان شد که هر جا چند خانواده مسلمان زندگی کنند مسجدی می‌سازند تا همه مسائل اخلاقی، اجتماعی و اعتقادات را در آنجا حل و فصل کنند.

    عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مسجد مقدس جمکران تاکنون منشأ آثار و برکات فراوانی بوده، تصریح کرد: انوار مهدوی از این مسجد تابش کرده و عاشقان و دلباختگان برای ارتباط با امام زمان(عج) از ایران و حتی کشورهای دیگر به این مسجد آمده و با حضور پر رنگ و معنوی خویش درصدد رهنمون گرفتن و ایجاد ارتباط با حضرت ولی عصر(عج) هستند.

    حجت الاسلام واعظ موسوی عنوان کرد: با توجه به توسعه مکان و فضای مسجد مقدس جمکران باید کارهای فرهنگی و معنوی در خور و شایسته‌ای در این مسجد انجام شود.

    وی اضافه کرد: باید اطلاعات خوب از این مکان معنوی در اختیار مشتاقان قرار گیرد تا به‌عنوان یک مرکز فرهنگی و اعتقادی بتواند نقش خود را در نهادینه کردن فرهنگ انتظار ایفا کند.

    مسجد مقدس جمکران در شب میلاد امام زمان (عج)

    مسجد جمکران قدمگاه امام زمان(عج) است

    مسئول واحد ارشاد و مشاوره مسجد مقدس جمکران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فضیلت نماز در مسجد مقدس جمکران، اظهار کرد: امام مهدی(عج) فرمودند: هر کس دو رکعت نماز صاحب الزمان را در مسجد جمکران بخواند، مانند آن است که دو رکعت نماز در کعبه خوانده باشد.

    حجت الاسلام غلامرضا شاهینی ادامه داد: مسجد مقدس جمکران مانند مسجد سهله و کوفه اعمال خاص دارد و مردم چون‌که می‌خواهند این ثواب را نصیب خود کنند، به این مکان مقدس می‌آیند.

    وی با بیان اینکه حس و حالی که مردم برای ورود به این مکان دارند مربوط به امام زمان(عج) است، عنوان کرد: اینجا علاوه بر اینکه یک مسجد است و محل عبادت، قدمگاه امام زمان(عج) است و در کتب تاریخی قدیمی آمده است و این مسجد را متمایز کرده است.

    حجت الاسلام شاهینی ادامه داد: اساس کار مسجد جمکران در بحث تبلیغات مباحث مهدویت است و مردم هم تمایل دارند که در این زمینه اطلاعاتی کسب کنند؛ بنابراین اساتید حوزه علمیه در بخش خواهران و برادران به‌ عنوان کارشناسان تخصصی مهدویت جوابگوی سئوالات و شبهات مردم هستند.

    خبرنگار: مژگان فرهنگیان

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.