حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
امام حسن(ع) ماه رمضان را میدان مسابقه می‌دانستند
  • ۱۰ تیر ۱۳۹۴ ساعت: 8:58
  • شناسه : 2999
    بازدید 21
    2

    امام‌حسن مجتبی(ع) در روایتی ماه مبارک رمضان را میدان مسابقه برای رسیدن به سعادت در مسیر اطاعت الهی توسط بندگان خداوند به شمار آورد. امام حسن مجتبی (ع) نخستین فرزند فاطمه زهرا(س) و امیرالمؤمنین(ع) که خودشان نیز در نیمه ماه مبارک رمضان به دنیا آمدند، تأکیدات زیادی به روزه‌داری و عبادت خداوند در این ماه […]

    پ
    پ

    امام‌حسن مجتبی(ع) در روایتی ماه مبارک رمضان را میدان مسابقه برای رسیدن به سعادت در مسیر اطاعت الهی توسط بندگان خداوند به شمار آورد.
    امام حسن مجتبی (ع) نخستین فرزند فاطمه زهرا(س) و امیرالمؤمنین(ع) که خودشان نیز در نیمه ماه مبارک رمضان به دنیا آمدند، تأکیدات زیادی به روزه‌داری و عبادت خداوند در این ماه دارند.

    ایشان خود به این ماه بسیار اهتمام داشتند و حتی ادعیه زیادی نیز از ایشان درباره ماه مبارک رمضان باقی مانده است، از جمله به نقل از کتاب «اقبال‌الاعمال» ایشان درباره روزه‌داری می‌فرمایند: هر روزه‌دارى‌ هنگام‌ افطار یک‌ دعاى‌ اجابت‌‌ شده‌ دارد. پس‌ در اولین‌ لقمه‌ افطار بگو : «به نام خدا، اى‌ خدایى‌ که‌ آمرزش‌ تو فراگیر و وسیع‌ است‌، مرا ببخش‌.»

    ایشان در حدیث دیگری به نقل از پیامبر اسلام (ص) کمک به برادر مؤمن را حتی از روزه‌داری و شب زنده‌داری برای عبادت نیز والاتر دانسته‌اند.

    امام حسن مجتبی (ع) در حدیثی می‌فرمایند: «إنَّ اللّهَ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضانَ مِضْماراً لِخَلْقِهِ، فَیَسْتَبِقُونَ فیهِ بِطاعَتِهِ إِلى مَرْضاتِهِ، فَسَبَقَ قَوْمٌ فَفَازُوا، وَقَصَّرَ آخَرُونَ فَخابُوا: خداوندمتعال ماه رمضان را براى بندگان خود میدان مسابقه قرار داد. پس عدّه‌اى در آن ماه با اطاعت و عبادت به سعادت و خوشنودى الهى از یکدیگر سبقت خواهند گرفت و گروهى از روى بى‌توجّهى و سهل‌انگارى خسارت و ضرر مى‌کنند.

    بنابراین آنچه برگرفته از احادیث امام حسن (ع) است کسب عبادت، اطاعت و خوشنودی خدا در ماه مبارک رمضان و اهتمام در این مسیر است.

    *منابع:
    ۱- بحار‌الانوار، علامه مجلسی
    ۲-صلح الحسن
    ۳- احتجاج طبرسی، ج ۱
    ۴-تحف‌العقول

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.