حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

چهارشنبه, ۹ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 30 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 145×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
پاسخ امام رضا علیه السلام به سه سؤال در مورد ماه رمضان
  • ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت: 22:05
  • شناسه : 2251
    بازدید 27
    3

    اگر سؤال شود: چرا روزه در ماه رمضان واجب شده نه ماههاى دیگر؟ در جواب گفته مى‌‏شود: به‌خاطر اینکه ماه رمضان ماهی است که خداوند متعال در این ماه قرآن را نازل فرموده و بین حقّ و باطل تفرقه انداخته است. محدث عالیقدر شیخ صدوق به‌روایت از فضل‌بن شاذان (از یاران خاص امام رضا) پاسخ […]

    پ
    پ

    اگر سؤال شود: چرا روزه در ماه رمضان واجب شده نه ماههاى دیگر؟ در جواب گفته مى‌‏شود: به‌خاطر اینکه ماه رمضان ماهی است که خداوند متعال در این ماه قرآن را نازل فرموده و بین حقّ و باطل تفرقه انداخته است.
    محدث عالیقدر شیخ صدوق به‌روایت از فضل‌بن شاذان (از یاران خاص امام رضا) پاسخ امام رضا علیه السلام را به سه سؤال درباره ماه رمضان بدین شرح مطرح می‌کند:

    اگر سؤال شود چرا مردم به روزه گرفتن امر شده‌اند؟ در جواب گفته مى‌شود: تا درد گرسنگى و تشنگى را بیابند و درک نمایند و با درک این درد، بر فقر و نیاز خود در آخرت استدلال کنند، و بدین وسیله روزه‌دار خاشع و ذلیل و خاکسار و در ضمن به‌خاطر آنچه از ناحیه گرسنگى و تشنگى به وى متوجّه مى‏‌گردد، صاحب اجر و عارف و صابر گردد، و در نتیجه مستحقّ ثواب مى‌شود. مضافاً به این که روزه، شخص را از شهوات و امیال نفسانى حفظ و نگهدارى مى‏‌کند. و روزه در دنیا براى روزه‏ داران واعظى بوده و راضى‏ کننده ایشان است بر ادای تکالیف و در آخرت دلیل و راهنما (بر بهشت) مى‏‌باشد. و بدین وسیله روزه‌دار سختى گرسنگى و تشنگى بر اهل فقر و مسکنت را نیز در دنیا لمس مى‌کند و این باعث مى‌گردد که آنچه را حقوق مالى و طلب فقرا از او هست، بپردازد.
    اگر سؤال شود: چرا روزه در ماه رمضان واجب شده نه ماههاى دیگر؟ در جواب گفته مى‌‏شود: به‌خاطر اینکه ماه رمضان ماهی است که خداوند متعال در این ماه قرآن را نازل فرموده و بین حقّ و باطل تفرقه انداخته، چنان که خود در قرآن فرموده: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ، هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ‏»، (ماه رمضان [همان ماه‏] است که در آن، قرآن فرو فرستاده شده است، [کتابى‏] که مردم را راهبر، و [متضمّن‏] دلایل آشکار هدایت، و [میزان‏] تشخیص حق از باطل است.) و در این ماه حضرت محمّد صلّى اللَّه علیه و آله به نبوّت برانگیخته شد. و در این ماه لیله القدر مى‌باشد که از هزار ماه بهتر بوده و در آن هر فرمان حکیم، تفریق و توزیع مى‏‌گردد و آن ابتدای سال بوده و آنچه از خیر و شرّ، ضرر و منفعت، روزى و مرگ است در آن براى انسان مقرّر مى‏‌شود، و از این جهت به آن لیله القدر مى‏‌گویند.
    اگر سؤال شود: چرا مردم فقط به روزه ماه رمضان امر شده‌اند نه به کمتر و نه به بیشتر از آن؟ در جواب گفته مى‌شود: این متناسب با نیرو و توان بندگان بوده اعمّ از قوى و ضعیف، و همگان تا این اندازه با هم مشترک هستند و حقّ ــ عزّ و جلّ ــ واجبات را بر اساس اغلب اشیا و توان عمومی منظور مى‌دارد، سپس به اهل ضعف تخفیف داده و آنها را مرخّص مى‌نماید، چنانچه اهل قوّه و آنان را که توان دارند ترغیب در اضافه بر آن مى‏‌نماید و اگر بر کمتر از آن صلاحیّت داشته باشند، البته تکلیف را در حقشان کاهش داده، همان طورى که اگر محتاج به بیش از آن باشند، تکلیف را نسبت به آنها افزایش‏ مى‌دهد.
    منبع: علل الشرایع ج۱ ص۲۵۶ و عیون الاخبار ج۲ ص۱۱۶

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.