حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
دهم ماه رمضان؛ سالروز وفات حضرت خدیجه (س)
  • ۲ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 2:01
  • شناسه : 17704
    بازدید 20
    1
    وفات بزرگ بانوی اسلام 

    دهم ماه رمضان سال ۱۴۳۸ هجری قمری سالروز وفات حضرت خدیجه (س) همسر گرامى حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام است. حضرت خدیجه (س) نخستین بانوی مسلمان و همسر بزرگوار پیامبر اسلام (ص) است که ۱۰ سال پس از بعثت پیامبر (ص) در روز دهم رمضان از دنیا رفت. حضـرت خدیجه (س) به عنوان نخستین بانوی […]

    نویسنده : سایت جامع رمضان منبع : خبرگزاری صدا و سیما
    پ
    پ

    دهم ماه رمضان سال ۱۴۳۸ هجری قمری سالروز وفات حضرت خدیجه (س) همسر گرامى حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام است.

    حضرت خدیجه (س) نخستین بانوی مسلمان و همسر بزرگوار پیامبر اسلام (ص) است که ۱۰ سال پس از بعثت پیامبر (ص) در روز دهم رمضان از دنیا رفت. حضـرت خدیجه (س) به عنوان نخستین بانوی مسلمان در ترویج فرهنگ اسلامی نـقش والایی را ایفا کرده اســت و بانوان بســیاری از تربیت عملی وی درس‌ها آموخته اند.
    زندگینامه حضرت خدیجه کبری (س)
    حضرت خدیجه (س) ۶۸ سال قبل از هجرت پیامبر در مکه چشم به جهان گشود. پدر ایشان خُوَیلد بن اسد از قبیله قریش و مادرش فاطمه دختر زائده است. وی یکی از زنان برجسته قریش بود که از دوران جوانی به تجارت پرداخت و به دلیل دور اندیشی و زکاوتی که داشت به او لقب بانوی عاقل یا بانوی بانوان قریش داده شده بود. ایشان یکی از ثروتمندترین افراد زمان خود بود که همواره به نیازمندان کمک می‌کرد. برخلاف مردم قبیله خود، او هرگز به بت‌ها اعتقاد نداشت و بت‌ها را نمی‌پرستید.
    ازدواج حضرت محمد (ص) و خدیجه (س)
    خدیجه کبری (س) به واسطه تجارت با پیامبر اسلام (ص) آشنا و شیفته ایشان شد. حضرت خدیجه در سن ۴۰ سالگی با پیامبر که ۲۵ سال داشت ازدواج کرد. تاریخ ازدواج ایشان ۱۵ سال قبل از بعثت پیامبر ذکر شده است. حضرت محمد (ص) تا زمانی که خدیجه (س) در قید حیات بود همسر دیگری اختیار نکرد و پس از فوت ایشان نیز همواره به یاد ایشان بود.
    فرزندان حضرت خدیجه و پیامبر (ص)
    اختلاف بسیاری بر سر تعداد فرزندان خدیجه (س) و پیامبر وجود دارد. در بیشتر منابع گفته شده است که همه فرزندان حضرت محمد را خدیجه به دنیا آورده است و ایشان از دیگر همسرانشان صاحب فرزند نشده است. بسیاری نیز گفته‌اند که فرزندان حضرت محمد (ص) و حضرت خدیجه کبری (س) سه پسر به نام‌های قاسم، طیب، طاهر و چهار دختر به نام‌های رقیه، زینب، ام کلثوم و حضرت فاطمه (س) بودند. در برخی منابع نیز تعداد پسران ایشان دو نفر به نام‌های قاسم و عبدالله ذکر شده است. به گفته برخی از محققان شیعه، حضرت فاطمه (س) تنها دختر خدیجه (س) و پیامبر (ص) بوده و سه دختر دیگر، فرزندان رسول خدا (ص) و خدیجه نبوده‌اند، بلکه دخترخوانده‌های پیامبر (ص) بوده‌اند. حضرت فاطمه آخرین دختر پیامبر و تنها فرزندی بود که در زمان وفات ایشان در قید حیات بود.
    خدیجه (س)، اولین بانوی مسلمان
    حضرت خدیجه (سلام الله علیها) از پیشگام‌ترین مؤمنین به دعوت توحیدی پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) بود. مورخینی مانند بلاذری، ابن سعد ابن عبدالبرو ابن خلدونخدیجه را اولین مسلمان معرفی نموده اند و در برخی دیگر از منابع به خدیجه و حضرت علی (علیه السلام) به عنوان مصادیق «السابقون» در اسلام اشاره کرده اند. به هر حال این موضوع به اندازه‌ای مشهور است که حتی برخی از مورخین، آن را موضوعی مورد اجماع تمامی مسلمانان دانسته اند.
    حضرت خدیجه (س) یکی از کامل‌ترین انسان‌ها در میان بانوان
    حضرت خدیجه آنچنان بر بلندای معنویت پای نهاده که یکی از بانوان نمونه و کامل دنیا به شمار آمده و پیامبر خدا (ص) در میان همه بانوان بشری به کمال وی گواهی داده و فرموده است: «کمل من الرجال کثیر و لم یکمل من النساء الاّ أربع: آسیه بنت مزاحم امرأه فرعون، و مریم بنت عمران، و خدیجه بنت خویلد، و فاطمه بنت محمد (ص).
    مردان بسیاری قلّه کمال را فتح نموده‌اند، ولی از زنان، چهار نفر به این قلّه دست پیدا کرده‌اند: آسیه دختر مزاحم و همسر فرعون، مریم دختر عمران، خدیجه دختر خویلد و فاطمه دختر محمد (ص).
    رسول خدا (ص) درباره  حضرت خدیجه (س) می‌فرماید: خداوند بهتر از او را به من نداده است. او به من ایمان آورد در هنگامی که مردم کفر داشتند، تصدیق نبوت من کرد، زمانی که دیگران مرا تکذیب کردند و اموال خود را در اختیار من گذاشت در وقتی که دیگران محروم کردند و خداوند متعال از او فرزندانی به من عطا کرد و در روز فتح مکه، پیغمر مسیر حرکت را به گونه‌ای تنظیم کرد که از کنار مزار خدیجه سلام الله علیها عبور نمود.
    وفات بزرگ بانوی اسلام 
    در ماه مبارک رمضان سال دهم بعثت ‏خدیجه بانوی فداکار و همسری بی نهایت مهربان حضرت رسول (ص) در روز دهم به سن ۶۵ سالگی از دنیا رفت، و پیامبر (ص) او را با دست مبارک خویش در حجون مکه (قبرستان ابوطالب) به خاک سپرد، و حزن درگذشت او پیامبر (ص) را بسیار محزون ساخت که پیامبر (ص) سال درگذشت‏ حضرت خدیجه (س) را «عام الحزن‏» سال اندوه نام نهاد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.