حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
آداب ویژه ماه مبارک رمضان در فلسطین
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ ساعت: 17:16
  • شناسه : 16364
    بازدید 15
    1

    یکی از نشانه های ماه رمضان که همچنان با وجود تسلط تکنولوژی بر زندگی ما باقی مانده، مسحراتی است که در خیابان های بسیاری از شهرهای فلسطین در زمان پیش از اذان صبح راه می رود و ذکر و سرودهای رمضانی را می خواند و بر طبل می کوبد. به نوشته وبگاه عربی۲۱، بیشتر کشورهای […]

    پ
    پ

    یکی از نشانه های ماه رمضان که همچنان با وجود تسلط تکنولوژی بر زندگی ما باقی مانده، مسحراتی است که در خیابان های بسیاری از شهرهای فلسطین در زمان پیش از اذان صبح راه می رود و ذکر و سرودهای رمضانی را می خواند و بر طبل می کوبد.
    به نوشته وبگاه عربی۲۱، بیشتر کشورهای عربی در آداب و سنت های استقبال از ماه مبارک رمضان با یکدیگر مشترک هستند، به ویژه در سرزمین شام به علت نزدیکی جغرافیایی و اینکه این منطقه بر اساس تقسیمات حکومت عثمانی، منطقه ای به هم پیوسته بوده است، علاوه بر سهولت جا به جایی ساکنین و پیوندهای خویشاوندی میان مردم منطقه و غیره.

    ماه مبارک رمضان در فلسطین از شهر قدس آغاز می شود، مکانی که مسجدالاقصی در آن واقع شده است.

    در کشور فلسطین نیز مانند سنت خانواده های عربی در ماه مبارک رمضان روابط خانوادگی عمیق تر می شود از طریق دعوت برای افطار و شب نشینی ها و گردهمایی های خانوادگی که در آن اعضای خانواده بر سر یک سفره با وجود سادگی آن جمع می شوند.

    از سنت های قدیمی ماه مبارک رمضان، توپ ماه رمضان برای اعلام آغاز زمان روزه داری و پایان آن است و به کار انداختن توپ به رؤیت هلال ماه رمضان مرتبط بوده است.

    روحانیان آغاز ماه رمضان را اعلام می کنند و برخی از مردم فلسطین به مساجد می روند و برخی دیگر به دیدار بستگان یا به جشن ها می روند و روزنامه ها آغاز ماه مبارک را اعلام می کنند.

    توپ ماه مبارک رمضان در گذشته آداب و رسوم خاص خود را داشت و مقامات انگلیسی در مراسمی که با سخنرانی همراه بود و در آن قرآن کریم تلاوت می شد و شیرینی پخش می شد، توپ را به شهردار یا شورای عالی اسلامی تحویل می دادند.

    روزه داری و آراستن خیابان های فلسطین با تزیینات و چراغ ها آغاز می شود و صبح ها از جنب و جوش خیابان ها کاسته می شود و بیشتر مردم زمان خود را به نماز و قرائت قرآن می گذرانند یا برای ادای نماز به مسجدالاقصی می روند.

    یکی از نشانه های ماه رمضان که همچنان با وجود تسلط تکنولوژی بر زندگی ما باقی مانده است مسحراتی است که در خیابان های بسیاری از شهرهای فلسطین در زمان پیش از اذان صبح راه می رود و ذکر و سرودهای رمضانی را می خواند و بر طبل می کوبد تا هرآنکه خواب است برای خوردن سحری و سپس نماز صبح بیدار شود.

    مردم فلسطین برای تزیین خانه هایشان در ماه مبارک رمضان به خریدن فانوس ها روی می آورند و باعث شادی و سرور کودکان می شوند و رسم خرید فانوس به زمان حکومت فاطمیان در مصر باز می گردد.

    مردم فلسطین به داشتن انواع غذاهای مختلف در ماه رمضان شناخته می شوند و هر منطقه ای در فلسطین دارای نوع خاصی از غذاها است مانند: مقلوبه و مسخن و مفتول و قدره الخلیلیه که به شهرهای غزه و الخلیل تعلق دارد و سفره کرانه باختری به مسخن و منسف شهرت دارد و همچنین سفره های افطار در فلسطین خالی از متبلات (چاشنی ها)، انواع ترشی ها و سالاد های مختلف و زیتون نیست.

    پس از خوردن غذا نوبت خوردن شیرینی در انواع مختلف آن و نوشیدن انواع شربت ها است.

    از رسوم ماه مبارک رمضان در فلسطین، دعوت بزرگ خانواده یا یکی از اعضای خانواده از فرزندان یا بستگان برای جمع شدن بر سفره افطار است.

    همچنین از بستگان خود دیدار می کنند و به آنها به مناسبت ماه مبارک رمضان هدایایی می دهند و گاهی این کار پس از افطار انجام می شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.