حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
آداب و رسوم خاص ماه رمضان در عراق
  • ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ ساعت: 2:36
  • شناسه : 16158
    بازدید 20
    1

    یکی از رسوم ماه رمضان در عراق، تبادل وعده ها و غذاهای ماه مبارک میان بستگان و همسایگان در یک محله یا یک مجتمع مسکونی است. ماه رمضان در عراق با آداب و رسوم قدیمی خود شناخته می شود و نزد مردم عراق از تقدس بسیاری برخوردار است و هر سال آن را زنده نگه […]

    پ
    پ

    یکی از رسوم ماه رمضان در عراق، تبادل وعده ها و غذاهای ماه مبارک میان بستگان و همسایگان در یک محله یا یک مجتمع مسکونی است.
    ماه رمضان در عراق با آداب و رسوم قدیمی خود شناخته می شود و نزد مردم عراق از تقدس بسیاری برخوردار است و هر سال آن را زنده نگه می دارند؛ چنان که خیابان های بغداد، پایتخت عراق و بقیه استان ها تزیین می شود.

    به نوشته وبگاه «مرسال قطر»، جامعه عراق در ماه مبارک رمضان دارای آداب و رسوم زیبایی است؛ چنان که مردم عراق در طول ماه مبارک رمضان به دیدار یکدیگر می روند که باعث افزایش محبت و دوستی میان آنها می شود و خانواده ها تلاش می کنند تا این دیدارها در هنگام وعده افطار یا وعده سحری یا در زمانی میان این دو انجام شود.

    خانواده های عراقی روزانه در طول ماه مبارک رمضان، وعده های افطار را برای روزه داران و فقرا و نیازمندان و ایتام تهیه می کنند و همچنین برای سفره های افطار روزه داران که در برخی مساجد و میدان ها برپاست.

    یکی از آداب و رسوم ماه رمضان در مناطق مختلف کشور عراق که از گذشته باقی مانده است، تبادل وعده ها و غذاهای ماه مبارک میان بستگان و همسایگان در یک محله یا یک مجتمع مسکونی است؛ چنان که مقداری از غذای افطار خود را به خانه های همسایگان می فرستند و این سنت برای تقویت روحیه مشارکت و همدلی در این روزهای رمضانی است و روابط اجتماعی میان مردم را تقویت می کند.

    ماه رمضان با طبل «مسحرجی» آغاز می شود که شخصیت مشهور ماه رمضان است و در یاد مردم عراق و بغداد، به ویژه افراد مسن که از وجود مسحرجی یا ابوطبل آگاه بوده اند، باقی مانده است و او شخصیتی فلکلوریک است که با وجود مدرنیته و پیشرفت تکنولوژی همچنان در شب های ماه رمضان به خیابان ها می آید.

    همچنین در ماه رمضان، بازی سنتی محیبس (پل یا پوچ) به طور قابل توجهی افزایش می یابد و بازیکنان و طرفداران این بازی را به خود جذب می کند و صدها سال است که در محله ها و کافه های عراق انجام می شود.

    در دیدارهایی که خبرگزاری قطر درباره آداب و رسوم ماه رمضان در عراق انجام داده است، «رشا نوری جاسم»، کارمند عراقی می گوید که مشهورترین غذاهای عراقی که در سفره ماه مبارک رمضان قرار دارد، شوربه (سوپ عدس) و دُلمه و انواع مختلف شیرینی و شربت و شیر و شربت تمرهندی و قمرالدین (لواشک) است که سفره ماه رمضان در عراق به آن شهرت دارد.

    همچنین در همین راستا، «ماهر الساعدی»، تحلیلگر سیاسی گفت که آداب و رسوم مردم عراق در این ماه شامل آمادگی برای این ماه و فضای دینی و دید و بازدید(صله رحم) و همچنین غذاهای سنتی معروف مردم عراق و ابتکارات بانوی عراقی در تهیه غذاها در طول ماه مبارک است.

    به گفته الساعدی، آداب و رسوم پس از افطار با توجه به هر منطقه دارای حال و هوای خاصی است و برخی مناطق دارای سنت های ویژه ای در ماه مبارک رمضان است و در برخی از آنها انجام بازی ها بعد از افطار، به ویژه بازی محیبس رواج دارد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.