حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

یکشنبه, ۲۶ فروردین , ۱۴۰۳ Sunday, 14 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
افطاری چه بخوریم؟ | بهترین افطاری برای ماه رمضان چیست؟
  • ۳ فروردین ۱۴۰۲ ساعت: 18:59
  • شناسه : 15987
    بازدید 14
    1

    افطار وعده‌ای است که باید با غذاهای مقوی، انرژی ازدست‌ رفته خود را دوباره تامین کنید، با توجه با این موضوع، به نظرتان بهترین افطاری برای ماه رمضان چه نوع غذایی است؟ بهترین افطاری برای ماه رمضان چه ویژگی‌هایی دارد؟ با توجه به اینکه وعده‌های غذایی در ماه رمضان به دو بخش سحری و افطاری […]

    پ
    پ

    افطار وعده‌ای است که باید با غذاهای مقوی، انرژی ازدست‌ رفته خود را دوباره تامین کنید، با توجه با این موضوع، به نظرتان بهترین افطاری برای ماه رمضان چه نوع غذایی است؟

    بهترین افطاری برای ماه رمضان چه ویژگی‌هایی دارد؟ با توجه به اینکه وعده‌های غذایی در ماه رمضان به دو بخش سحری و افطاری تقسیم می‌شود، دیگر خبری از میان‌وعده و خوراکی‌های دیگر نیست. بنابراین غذایی که برای افطار و سحری انتخاب می‌کنید اهمیت زیادی دارد، هرآنچه برای افطاری مصرف می‌کنید، روی سحری شما هم تاثیر می‌گذارد و برعکس.
    افطار وعده‌ای است که باید با غذاهای مقوی، انرژی ازدست‌رفته خود را دوباره تامین کنید، با توجه با این موضوع، به نظرتان بهترین افطاری برای ماه رمضان چه نوع غذایی است؟ بهترین غذا برای افطاری، غذایی است که در وهله اول سالم باشد.
    غذای سالم، غذایی کم‌کالری است که با هضم آسان به بدن روزه‌دار فشار نمی‌آورد و هم‌زمان دارای ترکیباتی است که مواد مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. موادی که در هنگام افطار باید به آن‌ها توجه کنید شامل آب کافی، قند خون، فیبر، پتاسیم، ویتامین و املاح مختلف است.
    مهم است که وعده افطار شما شامل غذاهایی از گروه اصلی غذایی زیر باشد:
    میوه و سبزیجات: سبزیجات منبع قوی فیبر هستند که مصرف آن به بهبود کارکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. میوه‌های مختلف نیز، ویتامین و املاح مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند و هرگز نباید در مصرف آن در ماه مبارک رمضان کوتاهی کنید. به‌طورکلی روزانه دو وعده سبزی و دو وعده میوه برای تامین سلامتی بدن نیاز است که شما می‌توانید این دو وعده را طی سحری و افطار مصرف کنید.

    کربوهیدرات: بدن در دوران روزه‌داری، به مقدار کافی کربوهیدرات نیاز دارد که این ماده از طریق مصرف برنج، نان، سیب‌زمینی و… تامین می‌شود. کربوهیدرات در واقع انرژی بدن برای سوخت‌وساز بدن را تامین می‌کند. برنج و جایگزین‌های آن انرژی پایداری در بدن ایجاد می‌کنند و مدت‌زمان بیشتری شما را سیر نگه می‌دارند.

    ترکیبات پروتئینی: غذاهایی که دارای گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات، تخم‌مرغ و یا ترکیبات لبنی هستند، منابع غنی پروتئین به‌شمار می‌روند. پروتئین به حفظ ایمنی بدن کمک می‌کند. لبنیات علاوه‌بر پروتئین، حاوی مقدار قابل‌توجهی کلسیم هستند. توجه داشته باشید که برای تامین پروتئین موردنیاز بدن خود حتما یک یا چند مورد از این مواد غذایی یا جایگزین‌های آن را در برنامه افطاری خود جای دهید.

    آجیل و مغزهای خام: استفاده از آجیل و مغزهای خام مثل پسته، بادام، فندق و… در افطار هم انرژی ازدست‌رفته شما را تامین می‌کند و هم حاوی چربی مفید مورد نیاز بدن است.
    مایعات: همان‌طور که می‌دانید، یکی از مهم‌ترین مصائب در روزه‌داری، تشنگی است. شما باید در فاصله زمانی افطار تا سحر سعی کنید آب مورد نیاز بدنتان را به روش‌های مختلف تامین کنید اما راحت‌ترین راه برای این کار مصرف کافی مایعات است. اگر در خوردن آب به مقدار زیاد مشکل دارید، می‌توانید از آب طعم‌دار، دیتاکس‌های و شربت‌های مختلف مثل شربت خاک‌شیر، شربت سکنجبین یا شربت آبلیمو استفاده کنید.

    معرفی سه افطاری خوب برای ماه رمضان

    حالا که با بایدها و نبایدهای بهترین افطاری برای ماه رمضان آشنا شدید، می‌خواهیم سه افطاری ساده و سالم را به شما معرفی کنیم:

    خرما با یک نوشیدنی ولرم

    خرما یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها به عنوان بهترین افطاری برای ماه رمضان است. این میوه با قند طبیعی، هم انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و هم منبع مناسبی از پتاسیم است. پتاسیم به عملکرد بهتر عضلات و اعصاب و تنظیم قند خون پس از ساعت‌ها گرسنگی کمک می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که نباید در مصرف خرما برای افطار زیاده‌روی کنید چون قند آن زیاد است. نوشیدنی ولرمی که برای افطار انتخاب می‌کنید می‌تواند آب ولرم، چای کم‌رنگ، شیر گرم با یک قاشق عسل باشد. اگر هم اهل خوردن خرما نیستید، میوه‌های خشک مثل توت، کشمش و… جایگزین مناسبی برای تامین انرژی و قند خون هستند.

    سوپ مرغ و ذرت

    غذاهایی مثل سوپ، آش، عدسی، لوبیا، فرنی و یا حلیم جزو غذاهای مقوی و سالمی هستند که بهترین افطاری برای ماه رمضان به‌شمار می‌روند. این نوع غذاها هم نقش افطاری را دارند و هم نوع شام سبک هستند. پیشنهاد ما به شما تهیه سوپ مرغ و ذرت است. برای تهیه سوپ مرغ و ذرت از دستور پخت زیر استفاده کنید:

    مواد لازم:

    • پیاز: یک عدد کوچک
    • سیر: دو حبه
    • کره یا روغن: به میزان کافی
    • سینه مرغ: یک عدد
    • ذرت: پنج قاشق غذاخوری
    • سیب‌زمینی: یک عدد متوسط
    • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
    • سبزیجات معطر: به دلخواه

    طرز تهیه سوپ مرغ و ذرت

    برای تهیه سوپ مرغ و ذرت ابتدا پیاز و سیر را خلالی خرد کنید و در مقدار کمی روغن یا کره تفت دهید. پس از طلایی شدن پیاز، سینه مرغ را به آن اضافه کنید و با زردچوبه، نمک و فلفل مرغ را طعم‌دار کنید. کمی بعد دو تا سه لیوان آب جوش بریزید و قابلمه را روی حرارت کم بگذارید تا مرغ خوب بپزد. بعد از پخته شدن مرغ، آن را از قابلمه خارج کرده و ریش‌ریش کنید و دوباره به سوپ اضافه کنید. در مرحله آخر سیب‌زمینی نگینی خرد‌شده و ذرت را به سوپ خود اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید تا لعاب‌دار شود و کامل جا بیفتد. در پایان به دلخواه خود می‌توانید سبزیجات معطری مثل جعفری، به سوپ اضافه کنید.

    املت قارچ و سبزیجات

    املت قارچ و سبزیجات یکی از پیشنهادات افطاری ما به شما است که همه ویژگی‌های یک افطاری خوب را یک‌جا دارد: سالم، کم‌کالری و مقوی. برای تهیه املت قارچ و پنیر از دستور پخت زیر استفاده کنید:

    مواد لازم:

    • قارچ خرد‌شده: یک لیوان
    • کره: به میزان کافی
    • تخم‌مرغ: سه عدد
    • اسفناج، پیازچه و جعفری: به مقدار دلخواه
    • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
    • پنیر فتا: به اندازه یک قوطی کبریت

    طرز تهیه املت قارچ و سبزیجات

    جهت تهیه املت قارچ و سبزیجات، ابتدا قارچ را در مقدار کافی کره تقت دهید. سپس اسفناج، پیازچه و جعفری را به قارچ اضافه کنید و با نمک و فلفل طعم‌دارش کنید. در یک پیاله جداگانه تخم‌مرغ‌ها را شکسته و با چنگال خوب هم بزنید تا یکدست شوند، بعد آن را به مخلوط قارچ اضافه کنید و درب ماهیتابه را بگذارید تا املت خوب بپزد. هنگام سرو، پنیر فتا را در قطعه‌های نگینی روی املت بریزید و افطار خود را با نان جو یا سبوس‌دار تکمیل کنید.

    بهترین افطاری، افطاری سالم

    اگر دلتان می‌خواهد هر سال از حس‌وحال معنوی ماه مبارک رمضان بهره‌مند شوید و ثواب روزه‌داری را از دست ندهید، مهم است که برای افطاری و سحر غذای مناسب انتخاب کنید. تغذیه کامل و سالم به حفظ سلامتی شما کمک می‌کند. بدن سالم، شرایط را برای روز‌داری در سال‌های بعد و سنین بالاتر ممکن می‌کند و نباید آن را دست‌کم بگیرید. با استفاده از دستورالعمل‌های کلی درباره بایدها و نبایدهای افطار، حالا می‌توانید بهترین افطاری برای ماه رمضان را با در نظر گرفتن سلیقه و ذائقه خود تهیه کنید.

    سوالات متداول:

    ۱- بهترین افطاری برای ماه رمضان چه ویژگی‌هایی دارد؟

    بهترین افطاری برای ماه رمضان غذاهای سالم، سبک، مقوی و کم‌کالری است که موارد مورد نیاز بدن مثل پروتئین، قند خون، کربوهیدرات، فیبر و…را تامین می‌کند.

    ۲-  چه نوع غذایی برای افطاری مفید است؟

    غذاهای بخارپز، آب‌پز یا کبابی گزینه مناسبی برای افطار هستند. غذاهایی مثل سوپ، آش، حلیم، فرنی و… حاوی مواد مغذی برای تامین انرژی ازدست‌رفته بدن هستند.

    ۳-  چه غذاهایی برای افطار مضر هستند؟

    غذاهای سرخ‌کردنی و چرب، ترکیبات حاوی قند و شکر و چربی‌های اشباع غذای مضری برای وعده افطار هستند که باید از خوردنشان اجتناب کنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.