حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3656 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
چگونه از کلیه‌ها در ماه رمضان محافظت کنیم؟
  • ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ ساعت: 12:00
  • شناسه : 14434
    بازدید 4
    0

    بسیاری از مردم نمی‌دانند چگونه از کلیه‌های خود محافظت کنند تا در هنگام روزه داری از سوزش ادار و درد شدید در پهلو‌ها در امان باشند. کلیه‌ها خون را از وجود مواد زائد تصفیه می‌کنند و خون پس از تصفیه از طریق سیاهرگ‌های کلیوی به گردش خون باز می‌گردد. کلیه‌ها میزان آب بدن را تنظیم […]

    پ
    پ

    بسیاری از مردم نمی‌دانند چگونه از کلیه‌های خود محافظت کنند تا در هنگام روزه داری از سوزش ادار و درد شدید در پهلو‌ها در امان باشند.
    کلیه‌ها خون را از وجود مواد زائد تصفیه می‌کنند و خون پس از تصفیه از طریق سیاهرگ‌های کلیوی به گردش خون باز می‌گردد.
    کلیه‌ها میزان آب بدن را تنظیم کرده و در ساخت ویتامین D و برخی از هورمون‌ها نقش دارند.
    پس برای حفظ سلامتی کلیه‌ها باید نکاتی را رعایت کنیم:

    مصرف محدود نمک
    مصرف بیش از حد نمک شانس ابتلا به فشارخون بالا و سنگ‌های کلیوی افزایش می‌دهد فشارخون بالا یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند سبب ابتلا به بیماری‌های کلیوی شود. تشکیل سنگ در کلیه‌ها نیز می‌تواند به کلیه‌ها آسیب وارد کند در برخی افراد مصرف زیاد نمک می‌تواند سبب افزایش میزان پروتئین دفع شده در ادرار شود.

    خود داری از مصرف زیاد شکر
    مصرف شکر زیاد مانع از جذب مناسب کلسیم و سدیم شده و همین مسئله باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شود. مصرف بیش از اندازه شکر زمینه ساز ابتلا به دیابت نوع دوم و در نتیجه نارسایی کلیه است.

    خود داری از استعمال دخانیات
    مصرف سیگار دلیل بسیاری از مشکلات جسمی است که سرطان کلیه یکی از آن‌ها است. مصرف سیگار با کندی جریان خون شده و بر کلیه‌ها اثر می‌گذارد. همچنین استعمال سیگار و مصرف مواد الکلی، فشار خون را افزایش داده و عامل اصلی بیماری‌های کلیوی است.

    نوشیدن آب کافی
    نوشیدن مقدار کافی آب، باعث دفع مناسب سموم بدن شده و کلیه‌ها دچار کاهش رطوبت نمی‌شوند؛ بنابراین هر روز به مقدار کافی آب، دمنوش، آبمیوه طبیعی و سبزی و میوه تازه باید مصرف شود.
    انجام چکاب سالیانه
    بیماری‌های کلیوی تا قبل از رسیدن به مرحله پیشرفته هیچ علامتی ندارند. بررسی سالیانه کلیه‌ها باید برای افراد پر خطری انجام شود که مبتلا به دیابت، فشارخون بالا و چاقی هستند یا سابقه نارسایی کلیوی مزمن در خانواده دارند.

    پرهیز از مصرف نوشابه
    افرادی که در رژیم غذایی روزانه خود مصرف می‌کنند، به احتمال زیاد به بیماری‌های کلیوی دچار خواهند شد. محققان در یک مطالعه دریافتند، زنانی که نوشابه مصرف می‌کنند، پس از ۲۰ سال کلیه هایشان ۳۰ درصد کمتر در مقایسه با زنان دیگر کارایی دارد.
    از استروئید‌های بدنسازی استفاده نکنید:
    برخی از مردم استروئید‌های آنابولیک که دارو‌هایی هورمونی هستند را برای به دست آوردن عضلات حجیم‌تر استفاده می‌کنند. اما این دارو‌ها باعث زخم در بخش‌هایی از کلیه که خون را فیلتر می‌کنند می‌شوند.

    ورزش کنید:
    ورزش نیز همانند رژیم غذایی سالم از بروز چاقی، دیابت و… که می‌توانند به کلیه‌ها آسیب بزنند جلوگیری می‌کند.
    همان طور که بی تحرکی برای کلیه‌ها مضر است، در صورتی که برای انجام ورزش آماده نباشید، ورزش بیش از حد هم می‌تواند به کلیه‌ها آسیب وارد کند.

    خودداری از مصرف خودسرانه دارو‌ها
    دارو‌های ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن در صورتی که بیش از حد مصرف شوند و یا برای طولانی مدت مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند سبب آسیب کلیه‌ها شوند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.