حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3576 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 141×
جای خالی تفسیر حتی یک آیه در لیالی قدر
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت: 21:14
  • شناسه : 13765
    بازدید 19
    1

    مفسر قرآن کریم ضمن انتقاد از قرار نگرفتن تفسیر قرآن در برنامه‌های شب قدر در کنار قرائت دعای جوشن کبیر، گفت: با اینکه قرآن در شب قدر نازل شده اما در برنامه‌های این شب کمتر به قرآن پرداخته می‌شود. طی ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰، شنوای سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، معلم نام‌آشنای قرآن خواهیم بود […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    مفسر قرآن کریم ضمن انتقاد از قرار نگرفتن تفسیر قرآن در برنامه‌های شب قدر در کنار قرائت دعای جوشن کبیر، گفت: با اینکه قرآن در شب قدر نازل شده اما در برنامه‌های این شب کمتر به قرآن پرداخته می‌شود.
    طی ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰، شنوای سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، معلم نام‌آشنای قرآن خواهیم بود تا در دقایقی کوتاه، با بیان شیرین و دلنشین این مفسر قرآن، سفری به بطن آیات داشته باشیم. متن و فیلم قسمت چهارم این درس‌گفتار که موضوع آن ویژه لیالی پرفضیلت قدر است، در ادامه آمده است.

    «یکی از مواردی که نشان می‌دهد، هنوز ما فهم قرآن نداریم، همین شیوه اجرای مراسم شب‌های قدر است. شب‌های قدر در همه مساجد، تلاوت قرآن و قرائت دعای جوشن کبیر هست، که همه این موارد خوب است، اما آیا تفسیر قرآن نیز بیان می‌شود؟

    قرآن کریم، شب قدر نازل شد، آنجا که می‌فرماید: «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ»، با این وجود، قرآن در شبی که به خودش اختصاص دارد، نیز سهمی ندارد. موضوعات مراسم را باید همراه هیئت امنای مساجد، ائمه جماعات و همه دست‌اندرکاران فرهنگی و دینی تقسیم و سهم تفسیر قرآن را در این شب‌ها مشخص کرد.

    به طور کلی، از سوی وزارت ارشاد برای بحث فرهنگ هزینه می‌شود که این خیلی خوب است، چرا که فرهنگ نیاز به هزینه دارد، اما چقدر از این بودجه، سهم قرآن است؟ این را مقایسه کنیم با بودجه سایر برنامه‌ها!

    در مباحث قرآنی برخی مشغول به علوم قرآنی مانند «ناسخ»، «منسوخ»، «محکم»، «متشابه»، «فسخ»، «نسخ» و … هستند، پرداختن به اینها مانند کسانی هستند که صرفاً لباس شنا می‌پوشند، اما دور استخر می‌چرخند و داخل آب نمی‌روند. کسی هست که دکترای علوم قرآنی دارد، اما نمی‌تواند تفسیر بگوید، البته برخی فقط برای مدرک به دنبال تحصیل می‌روند که این خطرناک است.

    مردم از منبری‌ها بخواهند که دو یا سه آیه مربوط به زندگی یا اخلاق را تفسیر کنند، بعد به سایر برنامه‌های مراسم بپردازند. غرض ما نفی باقی برنامه‌ها نیست، چرا که هر برنامه یک سهم دارد.

    قرآن به پیامبر اکرم(ص) می‌گوید: اگر می‌خواهید، سخنرانی کنید، بر اساس قرآن باشد، «لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ» یعنی بیان کن آنچه نازل شده است.

    قرآن را باید جدی بگیریم. الحمدلله در مساجد رسم شده تا بین دو نماز، یک صفحه قرآن بخوانند، اما باید یک آیه را هم تفسیر کنند.»

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.