حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲ Monday, 18 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3574 تعداد نوشته های امروز : 9 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 141×
تفسیر آیات منتخب/ مراقب سهم خدا باشید
  • ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت: 6:15
  • شناسه : 13627
    بازدید 3
    0

    استاد حوزه علمیه اهواز با اشاره به آیه ۴۱ سوره انفال، گفت: هر چند این آیه مربوط به آیات جهاد است، اما باید توجه داشته باشیم تنها منحصر به آن نیست و مفهوم آیه وسیع است و هر درآمدی و کسبی که عاید انسان می‌شود، مشمول آن است و دلیل اینکه می‌فرماید خمس، سهم خدا […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    استاد حوزه علمیه اهواز با اشاره به آیه ۴۱ سوره انفال، گفت: هر چند این آیه مربوط به آیات جهاد است، اما باید توجه داشته باشیم تنها منحصر به آن نیست و مفهوم آیه وسیع است و هر درآمدی و کسبی که عاید انسان می‌شود، مشمول آن است و دلیل اینکه می‌فرماید خمس، سهم خدا است، می‌خواهد بگوید مراقب باشید پا روی سهم خدا نگذارید و از مصرف این اموال بدون پرداخت خمس پرهیز کنید.
    حجت‌الاسلام والمسلمین رضا حیدری، استاد حوزه علمیه اهواز، امروز ۳ اردیبهشت، در برنامه «تفسیر آیات منتخب جزء دهم قرآن کریم»، گفت: مطابق نقل‌ها، روز دهم رمضان سال دهم بعثت پیغمبر(ص)، سالروز وفات حضرت خدیجه کبری(س)، بانوی گرانقدر اسلام است بانویی که ثروت و اعتبار خود را در جهت یاری و تقویت دین رسول خدا(ص) هزینه کرد.

    وی اظهار کرد: سال دهم بعثت، سال سختی بر پیغمبر اسلام(ص) بود، چون در آن سال، وفات جناب ابوطالب عموی پیغمبر نیز واقع شد. وفات این دو که پشتیبان پیامبر(ص) بودند باعث شد حزن شدیدی در پیامبر(ص) به وجود بیاید، به طوری که پیامبر(ص) آن سال را عام الحزن نام نهادند.

    حیدری در ادامه گفت: اولین آیه جزء دهم قرآن کریم آیه ۴۱ سوره مبارکه انفال است که دستور به یک امر مهم اسلامی دارد و آن موضوع خمس است «و اعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَیْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَىٰ وَالْیَتَامَىٰ وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیل: مردم بدانید اگر غنیمتی به دست آوردید، یک پنجمش از آن خدا پیغمبر(ص)، اهل بیت(ع)، یتیمان، افراد مسکین و در راه ماندگان است. پس خمس بر شما واجب است».

    این استاد حوزه علمیه گفت: هر چند این آیه مربوط به آیات جهاد است، اما باید توجه داشته باشیم منحصر به آن نیست و مفهوم آیه وسیع است و هر درآمدی و کسبی که عاید انسان می‌شود، مشمول آن است. اینکه چه مواردی خمس دارد و چه مواردی خمس ندارد باید به کتاب‌های فقهی مراجعه کرد، اما اجمالاً باید بدانیم که آیه می‌فرماید خمس سهم خداست، خدا که نیازی به این پول‌ها ندارد. دلیل اینکه چنین می‌فرماید برای این است که می‌خواهد بگوید این موضوع خیلی مهم است. مراقب باشید پا روی سهم خدا نگذارید و از مصرف این اموال بدون پرداخت خمس پرهیز کنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.