حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3656 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
بایدها و نبایدهای روزه‌داری در ورزشکاران
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ ساعت: 0:02
  • شناسه : 13419
    بازدید 4
    0

    مدیر مرکز پزشکی ورزشی و تغذیه آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک، می‌گوید: ورزشکاران در ماه رمضان تمرینات ورزشی خود را سبک‌تر و بیشتر بعد از افطار انجام دهند. حرکات ورزشی سنگین باعث از دست دان آب بدن و ضعف شدید در آنان می‌شود. «هادی عطارد» افزود: سحری، افطار و شام از وعده‌های اصلی در ماه […]

    پ
    پ

    مدیر مرکز پزشکی ورزشی و تغذیه آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک، می‌گوید: ورزشکاران در ماه رمضان تمرینات ورزشی خود را سبک‌تر و بیشتر بعد از افطار انجام دهند. حرکات ورزشی سنگین باعث از دست دان آب بدن و ضعف شدید در آنان می‌شود.

    «هادی عطارد» افزود: سحری، افطار و شام از وعده‌های اصلی در ماه رمضان است و ورزشکاران باید مواد غذایی را در این سه وعده اصلی استفاده کنند زیرا بدن یک ورزشکار حرفه‌ای نسبت به یک فرد معمولی به انرژی بین هزار تا ۱۵۰۰ کالری نیاز دارد بهتر است از افطار تا سحر سه وعده غذا داشته باشد تا انرژی لازم بدن خود را تامین کند و در عین حال فرصت کافی برای ریکاوری داشته باشد تا بدنش دچار آسیب نشود.

    مدیر مرکز پزشکی ورزشی و تغذیه آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک اظهار داشت: آنها نباید وعده سحر را حذف کنند و بیشتر میوه‌جات و سبزیجات مصرف کرده تا نیاز آب بدن خود را تامین کنند. در وعده سحر نان و غلات سبوس‌دار استفاده کنند تا در طول روز به خاطر افت قند خون، دچار ضعف بدنی نشوند. ورزشکاران فراموش نکنند که پرخوری در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی‌کند، بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارشی فرد وارد می‌کند که سبب بروز سوء هاضمه، درد و نفخ معده می‌شود.

    عطارد تصریح کرد: برای جلوگیری از ناراحتی گوارشی، ورزشکاران روزه‌دار باید از خوردن غذاهای چرب در سحر پرهیز کنند و برای تامین قند خون افراد روزه‌دار همانند زمانی که روزه‌ نیستند، باید سه وعده غذا بخورند که آن وعده سحر، افطار و شام است و به هنگام افطار از خوردن غذاهای سنگین و پرحجم پرهیز شود.

    این متخصص تغذیه ورزشی ادامه داد: وعده غذایی برای افطار باید سبک و زود هضم و در عین حال پرکالری باشد و ورزش هیچگونه منافاتی با روزه‌داری ندارد و حتی می‌تواند به خاطر رعایت کردن بسیاری از باید و نبایدهای غذایی، به انجام هرچه بهتر فعالیت‌های ورزشی نیز کمک کند؛ البته اگر ورزش به صورت اصولی و صحیح انجام شود.

    وی افزود: روزه‌داران برای پیشگیری از بروز ناراحتی‌های گوارشی و ترش کردن و سوزش سر معده، باید از مصرف زیاد غذاهای شیرین و چرب مانند زولبیا و بامیه در افطار یا سحر پرهیز کنند و تمرینات ورزشی را انجام دهند زیرا ورزش در ماه رمضان، از تجمع چربی در بدن جلوگیری و عمل سوخت و ساز را تسهیل می‌کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.