حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3574 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
کسانی که روزه ماه رمضان سال قبل به گردن آن‌هاست چه حکمی دارند
  • ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ ساعت: 13:40
  • شناسه : 13250
    بازدید 3
    0

    براساس فتاوای مراجع معظم تقلید در رساله‌های عملیه، کفّاره افطار روزه ماه رمضان عمدی و یا غیر عمدی است، در افطار غیرعمدی اگر پرداخت طعام ملاک باشد، فرد باید یک مد طعام برای هر فقیر بپردازد و برای افطار عمدی باید ۶۰ مد طعام بدهد. کفاره افطار عمد این است که انسان، یک بنده آزاد […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    براساس فتاوای مراجع معظم تقلید در رساله‌های عملیه، کفّاره افطار روزه ماه رمضان عمدی و یا غیر عمدی است، در افطار غیرعمدی اگر پرداخت طعام ملاک باشد، فرد باید یک مد طعام برای هر فقیر بپردازد و برای افطار عمدی باید ۶۰ مد طعام بدهد.

    کفاره افطار عمد این است که انسان، یک بنده آزاد کند، یا به دستورى که در مسأله بعد مى‌آید دو ماه روزه بگیرد، یا شصت فقیر را سیر کند، یا به هر کدام یک مُد طعام(۷۵۰ گرم یا ده سیر و برخی آن را ۹۰۰ گرم می‌‌دانند)، یعنى گندم یا آرد یا نان یا خرما و مانند اینها بدهد و چنانچه اینها برایش ممکن نباشد بنابر احتیاط واجب بین تصدّق به هر اندازه که مى‌تواند و استغفار جمع نماید، و اگر امکان تصدّق نبود استغفار کند، اگر چه یک مرتبه بگوید «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ» و احتیاط واجب آن است که هر وقت بتواند کفّاره را بدهد.

    پی درپی بودن دو ماه کفاره روزه

    کسى که مى‌خواهد دو ماه کفّاره روزه ماه رمضان را بگیرد، باید یک ماه تمام و یک روز آن را از ماه دیگر پى درپى بگیرد و اگر بقیّه آن پى درپى نباشد اشکال ندارد.

    براساس اعلام مراجع تقلید، میزان کفاره برای افطار عمدی و غیرعمدی روزه در سال ۹۹ مبالغ متفاوتی است؛ مثلا رهبر انقلاب، برای روزه عمدی، ۱۸۲ هزار تومان و برای روزه غیرعمد، ۳ هزار تومان اعلام فرمودند که البته این مبلغ با توجه به گرانی گندم در سال جدید مبلغ متفاوتی است؛ عمدتا مراجع معظم برای سال جدید مبلغ ۵ هزار تومان را برای روزه غیرعمد اعلام فرموده‌اند.

    دفتر آیت‌الله‌ شبیری زنجانی هم اعلام کرده است که کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز به‌حساب گندم حدود ۹۰۰ گرم است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد.

    ایشان مبلغ ۲۵۰۰ تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۱۵۰،۰۰۰ تومان برای افطار عمدی هر روز تعیین کرده است. این مبالغ برای سال ۹۹ است و کسانی که می‌خواهند در این روزها کفاره پرداخت کنند باید ۹۰۰ گرم گندم را به قیمت روز و منطقه و شهر محل سکونت خود محاسبه و پرداخت کنند.

    آیت‌الله نوری همدانی هم برای سال ۹۹ کفاره در روزه غیر عمد را روزانه ٢۵٠٠ تومان و کفاره در روزه عمدی روزانه را ١۵٠٠٠٠ تومان اعلام فرموده‌اند.

    آیت‌الله مکارم شیرازی هم اعلام کرده‌اند که کفاره روزه غیر عمد، مبلغ سه هزار تومان (۳۰۰۰ تومان) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ صد و هشتاد هزار تومان (۱۸۰۰۰۰ تومان) است.

    آیت‌الله هادوی تهرانی کفاره عمدی را ۱۰۵ هزار تومان و غیرعمدی را ۱۷۵۰ تومان برای هر روز تعیین کرده است؛ این مبلغ برای سال ۹۹ و شهر قم است و در سایر شهرها باید براساس قیمت نان در آن شهرها محاسبه شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.