حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3574 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 141×
مروری بر تفسیر سوره برائت، آیه ۶۷ | انفاق کردن، فقط مسائل مالی و پول دادن نیست
  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ ساعت: 21:05
  • شناسه : 13118
    بازدید 2
    0

    تفسیر سوره برائت مشتمل بر دروس تفسیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۵۱ است که توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفت. بخش بیست و ششم؛ تفسیر آیه ۶۷ * انفاق کردن، فقط مسائل مالی و پول دادن نیست معلوم است که تشکیلاتی مانند تشکیلات پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) برای اداره‌ی امور و حکومتِ […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    تفسیر سوره برائت مشتمل بر دروس تفسیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۵۱ است که توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

    بخش بیست و ششم؛ تفسیر آیه ۶۷
    * انفاق کردن، فقط مسائل مالی و پول دادن نیست
    معلوم است که تشکیلاتی مانند تشکیلات پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) برای اداره‌ی امور و حکومتِ اسلامی، احتیاج به مال و پول دارد و حرکت این حکومت تازه‌تأسیس و نیز، سامان ‌دادن جنگ و جهاد، نیازمند امکاناتی است که باید به‌دست مسلمانان فراهم شود؛ لذا منافقان مخالفت میکردند و میگفتند به کسانی که به این فکر جدید گرویده‌اند و گِرد رهبر جدید جمع شده‌اند، پول ندهید تا متفرّق شوند و نظام اسلامی از بین برود و به‌هم بخورد. این نیز، خود نمونه‌ای از نهی از معروفهای آنها بود… منافقان از انفاق آنچه خداوند به آنها عنایت کرده، امساک مینمایند و حاضر نیستند از آنچه دارند برای غیر خودشان مصرف کنند.
    با بررسی آیات انفاق در قرآن، می‌بینیم که به‌ تصریح بسیاری از این آیات، یا به کمک قرائن، انفاق مالی مراد است؛ امّا در بسیاری دیگر از آیات، سخن از انفاق به‌طور ‌مطلق مطرح شده و مسلّم است که شامل انفاق مالی و نیز غیر مالی میشود.
    بنابراین، انفاق در قرآن تنها پول‌ دادن نیست. انفاق مالی در برابر انفاقات دیگر بسیار ناچیز است. انفاق این است که آنچه خدا به تو داده، برای دیگران انفاق کنی. ازجمله ویژگی‌های منافق، عدم انفاق است. منافقان برای غیر خودشان انفاق ندارند و اموال و دارایی‌های خود را در جایی به‌کار میبردند که نفعش عاید خودشان شود. مردمی که وجودشان فقط برای خودشان است، مصداقِ «یَقْبِضُونَ أَیْدِیَهُمْ» هستند. مثَل اینها مثَل کرم ابریشمی است که تمام آب دهانش را دور خود میتَنَد و بعد در میان همان دیوار و حصاری که به‌دست خود ساخته، میمیرد و چیزی هم درک نمیکند و بعد از او منفعت آن را دیگری میبرد.

    * تفسیر سوره برائت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صص ۴۳۷ تا ۴۴۵(خلاصه).

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.