حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3656 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
یادداشت / شأن روز جهانی قدس را حفظ کنیم
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت: 10:41
  • شناسه : 12196
    بازدید 4
    0

    هر مناسبت و مراسمی شأن و جایگاهی دارد که باید برای حفظ آن کوشش کرد و روز جهانی قدس نیز از این منظر یک بعد و شأن جهانی و بین‌المللی دارد، اما اصرار به برگزاری راهپیمایی این روز به هر کیفیت و در برخی شهرها، در وضعیتی که همچنان ویروس کرونا بر کشور سایه انداخته، […]

    پ
    پ

    هر مناسبت و مراسمی شأن و جایگاهی دارد که باید برای حفظ آن کوشش کرد و روز جهانی قدس نیز از این منظر یک بعد و شأن جهانی و بین‌المللی دارد، اما اصرار به برگزاری راهپیمایی این روز به هر کیفیت و در برخی شهرها، در وضعیتی که همچنان ویروس کرونا بر کشور سایه انداخته، علاوه بر اینکه نشانه بی‌توجهی به مقوله حفظ جان و سلامت در نگاه قرآن است، بی‌توجهی ناخواسته اصرارکنندگان را به شأن، جایگاه و شکوه این روز به ذهن متبادر می‌سازد.

    یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های کشور که ابعاد فراملی دارد راهپیمایی روز جهانی قدس است که به ابتکار بنیانگذار کبیر انقلاب، امام خمینی(ره)، در جمعه آخر ماه رمضان برگزار می‌شود و طی چهل و یک سال گذشته هر سال بر بعد بین‌المللی آن افزوده شده است و در کشورهای بیشتری برگزار می‌شود.

    حفظ جان، اولویت اصلی در وضعیت کرونا

    اما امسال شیوع ویروس کرونا وضعیت خاصی را بر کشور حکمفرما کرد به نحوی که تمامی مساجد و مراکز مذهبی و اماکن مقدس و زیارتگاه‌ها تعطیل شد و در طی روزهای اخیر در برخی مناطقی که سفید اعلام شدند مساجد بازگشایی و نماز جمعه برپا شد که البته این مناطق جزو مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ کشور نبودند.

    این مسئله برگزاری یا عدم برگزاری راهپیمایی روز قدس را نیز با اما و اگرهای فراوانی مواجه کرده است که در جلسه هماهنگی برگزاری راهپیمایی روز قدس که ۱۴ اردیبهشت در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد مجموعه‌ متنوعی از پیشنهادها از جمله برگزاری راهپیمایی در مناطق سفید به صورت میدانی پس از نماز جمعه، برگزاری راهپیمایی خودرویی یا با حضور مردم به صورت طولی در خیابان در سایر شهرها و عدم برگزاری راهپیمایی در سراسر کشور و تمرکز بر فعالیت رسانه‌ای و فضای مجازی ارائه شد.

    در اهمیت روز جهانی قدس و مسئله فلسطین به منزله اولویت اصلی جهان اسلام و ضرورت افشای جنایات رژیم صهیونیستی هیچ شکی نیست، اما در عین حال هیچ امری بالاتر از حفظ سلامت و جان انسان‌ها نیست و این دو اساساً در یک کفه ترازو قرار نمی‌گیرند مسئله حفظ سلامت آنقدر مهم بوده که به تعطیلی حرم مطهر امام رضا(ع)، حرم مطهر امیرالمؤمنین(ع) و حتی خانه خدا منجر شد و آموزه‌های قرآنی نیز مسئله جان انسان را آنقدر مهم دانسته که کشته شدن بی‌گناه و به ناحق یک فرد را معادل کشته شدن تمام انسان‌ها برشمرده است (آیه ۳۲ سوره مائده).

    هدف از برگزاری مناسبت‌ها، برگزاری به هر شکل نیست

    از طرفی هدف از برگزاری یک مناسبت صرفا برای برگزاری با هر وضعیتی نیست. در واقع پیام‌رسانی هدف اصلی برگزاری یک مناسبت است، لذا اگر راهپیمایی روز قدس امسال در وضعیت کرونایی در مناطق سفید که عمده آنها شهرهای کوچک و کم‌جمعیت هستند برگزار شود نمی‌تواند به لحاظ تبلیغی در سطح جهانی انعکاس خاصی پیدا کند، به ویژه اینکه رسانه‌های خارجی بیشتر خواستار حضور در شهرهای بزرگ از جمله تهران برای انعکاس حضور مردم هستند و لذا حضور جمعیت کم به واسطه کم‌جمعیتی آن شهرها از یکسو و نگرانی مردم به واسطه انتقال کرونا، با وجود سفید اعلام شدن آن منطقه، از ابهت و شکوه راهپیمایی این روز خواهد کاست.

    همچنین برگزاری این راهپیمایی در برخی شهرها و عدم برگزاری در شهرهای دیگر که اتفاقاً کلان شهرها هستند آسیب بیشتری دارد و برگزاری راهپیمایی خودرویی مردمی نیز به عنوان یک کار تجربه نشده نیازمند تمرین برای اجرای خوب و منظم است که آن نیز امکان‌پذیر نیست.

    فرصت استفاده نوآورانه از فضای مجازی در مسئله فلسطین

    لذا به نظر می‌رسد اصرار و پافشاری به برگزاری راهپیمایی این روز به هر نحو و شکلی از پشتوانه منطقی لازم برخوردار نیست. در ضمن افرادی که اصرار بر برگزاری راهپیمایی این روز به هر نحوی دارند در صورت افزایش مبتلایان به کرونا در مناطق مختلف در جایگاه پاسخگویی نیز قرار نخواهند گرفت و مسئولان بهداشتی و درمانی هستند که باید پاسخگو باشند و از قضا این مسئله بیشتر دستمایه هجمه رسانه‌ای و تبلیغی دشمن قرار می‌گیرد و مسئولان را به بی‌توجهی نسبت به مسئله جان و سلامت مردم متهم می‌کند.

    در واقع همانطور که برخی اعضا در آن جلسه از جمله سردار رمضان شریف و حجت‌الاسلام و المسلمین اختری، که در دلبستگی آن‌ها به آرمان فلسطین هیچ شکی نیست، بیان کردند امسال با توجه به این شرایط می‌توان بدون نگرانی از تبلیغات دشمنان و معاندان اعلام کرد مراسم راهپیمایی این روز به شکل سال‌های قبل برگزار نمی‌شود و تمرکز خود را بر فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای گذاشت که اتفاقاً اگر با شناخت از ظرفیت‌های این فضا و نوآوری لازم همراه باشد انعکاس جهانی بیشتری هم نسبت به حضور میدانی از خود به جای خواهد گذاشت.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.