حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3671 تعداد نوشته های امروز : 15 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
چگونه از کلیه‌ها در هنگام روزه‌داری محافظت کنیم؟
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت: 10:40
  • شناسه : 12193
    بازدید 5
    0

    یک متخصص اورولوژی، تنظیم عناصر بدن از جمله پتاسیم، سدیم و فسفر را یکی از وظایف کلیه دانست و افزود: یک فرد بالغ در طول روز باید حداقل دو لیتر آب معمولی معادل هشت لیوان بنوشد. پوریا حق جو، متخصص اورولوژی در گفت وگو با ایکنا از گیلان، کلیه را یکی از ارگان های مهم بدن دانست که […]

    پ
    پ

    یک متخصص اورولوژی، تنظیم عناصر بدن از جمله پتاسیم، سدیم و فسفر را یکی از وظایف کلیه دانست و افزود: یک فرد بالغ در طول روز باید حداقل دو لیتر آب معمولی معادل هشت لیوان بنوشد.
    پوریا حق جو، متخصص اورولوژی در گفت وگو با ایکنا از گیلان، کلیه را یکی از ارگان های مهم بدن دانست که وظیفه دفع مواد زائد را بر عهده دارد و اظهار کرد: نحوه دریافت مایعات نقش اثرگذاری در عملکرد کلیه دارد. در واقع اگر دریافت مایعات از حد معینی کمتر باشد، سلول های تشکیل دهنده کلیه دچار آسیب می شوند.

    وی تنظیم عناصر بدن از جمله پتاسیم، سدیم و فسفر را یکی دیگر از وظایف کلیه دانست و افزود: یک فرد بالغ در طول روز باید حداقل دو لیتر آب معمولی معادل هشت لیوان بنوشد. مایعات جایگزین مانند میوه جات، سبزی جات و چای نیز جزو مایعات هستند و می توانند بخشی از آب مورد نیاز بدن را تامین کنند.

    این متخصص اورولوژی، با تاکید بر لزوم مصرف متعادل موادی که موجب افزایش دفع کلیه ها می شود، گفت: مصرف بیش از حد مواد پروتئینی مانند گوشت و تخم مرغ و مکمل های ورزشی در یک مدت طولانی به کلیه ها آسیب وارد می کند، زیرا موجب افزایش دفع پروتئین می شود.

    حق جو، کاهش ادرار تولیدی، کف آلود شدن ادرار، افزایش غلظت ادرار و عفونت های ادراری را نشان دهنده عملکرد نامطلوب کلیه و مجاری ادراری دانست و اضافه کرد: مشاهده خون در ادرار می تواند ناشی از وجود سنگ کلیه یا بافت های بدخیم باشد و لذا نیازمند پیگیری است.

    وی با اشاره به شرایط روزه داری و خودداری از نوشیدن مایعات در طولانی مدت، خاطرنشان کرد: فرد روزه دار در ماه رمضان تنها در دو وعده می تواند مواد غذایی دریافت کند لذا در فاصله افطار تا سحر باید نیاز بدن به مایعات در ساعت هایی که امکان دریافت مایعات وجود ندارد، تامین شود.

    این متخصص اورولوژی، با بیان اینکه مصرف کافی آب، استفاده کمتر از مواد پروتئینی، کاهش مصرف مواد قندی و مصرف نمک کم در ماه رمضان توصیه می شود، عنوان کرد: روزه داران در این ایام بیشتر از میوه جات و سبزی جات استفاده کنند تا آسیب ناشی از عدم دریافت آب کافی در طول روز جبران شود.

    حق جو، با تاکید بر لزوم عدم دریافت ناگهانی عناصری همچون سدیم، پتاسیم و فسفر به ویژه در وقت افطار، متذکر شد: مصرف ناگهانی و بیش از حد عناصر مذکور تعادل الکترولیت بدن را بر هم می زد و برای کلیه مشکل ایجاد می کند.

    وی روزه داری برای بیماران کلیوی مزمن، دیالیزی و پیوندی را ممنوع دانست و خاطرنشان کرد: بیمارانی که فشار خون، دیابت، مشکلات قلبی و عروقی، نارسایی کلیوی و زخم معده فعال دارند نیز روزه نگیرند.

    این متخصص اورولوژی، کلیه را از جمله ارگان های بدن دانست که گردش خون محیطی در آن فعال بوده و اظهار کرد: زمانی که قلب پمپاژ می کند، ۲۲ درصد گردش خون در عروق کلیوی انجام می شود. در واقع کلیه ها بیشترین دریافت خون را دارند و لذا ورزش کردن خود به خود در بهبود عملکرد کلیه موثر است.

    حق جو، پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه را منوط به کاهش مصرف نمک، پروتئین، آجیل، شکلات، قهوه و اسفناج دانست و تصریح کرد: کلیه و کبد از جمله ارگان های بدن با بیشترین سوخت و ساز هستند لذا مصرف بیش از حد و خودسرانه دارو به ویژه آنتی بیوتیک ها می تواند در عملکرد کلیه اختلال ایجاد کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.