حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
باید و نبایدهای تغذیه‌ای در ماه رمضان
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت: 11:06
  • شناسه : 12082
    بازدید 5
    0

    کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: روزه‌داری از لحاظ جسمانی برای سلامت انسان مفید است، اما اگر آداب تغذیه را ندانیم، ممکن است سلامتی خود را در این ماه به خطر اندازیم. مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: روزه‌داری علاوه بر آن‌که عمل به حکم […]

    پ
    پ

    کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: روزه‌داری از لحاظ جسمانی برای سلامت انسان مفید است، اما اگر آداب تغذیه را ندانیم، ممکن است سلامتی خود را در این ماه به خطر اندازیم.
    مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: روزه‌داری علاوه بر آن‌که عمل به حکم خداست و آثار معنوی دارد، از لحاظ جسمانی نیز برای سلامت انسان مفید است، چراکه خداوند حکمی نمی‌کند که مضر باشد، اما اگر آداب تغذیه را ندانیم، ممکن است سلامتی خود را به خطر اندازیم.

    وی ادامه داد: برخی رفتارهای ما مقبول نیست و عوارض دارد، مانند روزه گرفتن شخصی که بیماری زمینه‌ای دارد و از نظر شرعی هم جایز نیست روزه بگیرد، اما چون احساس عذاب وجدان می‌کند، روزه می‌گیرد. یکی از تصورات اشتباه این است که باید در وعده سحر یا افطار، پرخوری کنیم تا در طول روز کمبودی احساس نشود، در حالی که با این کار به سیستم گوارش خود آسیب می‌زنیم.

    فیروزکوهی گفت: پرخوری و پرنوشی نه تنها مانع احساس گرسنگی و تشنگی در طول روز نمی‌شود، بلکه باعث اضافه وزن، ناراحتی‌های گوارشی و تشنگی بیشتر نیز می‌شود، در حالی که می‌توان با رعایت برخی مسائل، گرسنگی و تشنگی را کاهش داد. مصرف چای زیاد در وعده سحر نمی‌تواند جلوی تشنگی را بگیرد، چون ماده‌ای مدر است و نوشیدن زیاد آن باعث تکرر ادرار می‌شود، بنابراین ممکن است از همان ابتدای روز احساس تشنگی کنیم.

    وی افزود: مصرف غذاهای شور، پر ادویه و همچنین غذاهای چرب و سرخ کرده نیز احساس تشنگی در طول روز را افزایش می‌دهند، چون نیاز به آب فراوانی دارند و در نتیجه آب بدن از دست می‌رود. مصرف تنقلات مانند چیپس و پفک هم چنین اثری دارند.

    این کارشناس تغذیه گفت: یکی دیگر از رفتارهای نادرست، کم‌خوری است. برخی برای آن‌که وزن خود را کم کنند، در این ماه کمتر از مقدار مورد نیاز بدن، غذا می‌خورند، در حالی که این امر باعث ضعف و سوء‌تغذیه شده و در عملکرد اندام‌ها، هورمون‌ها و آنزیم‌ها اختلال ایجاد می‌کند. حذف وعده سحری، برای آن‌که خواب ما دچار اشکال نشود نیز از دیگر عادات اشتباه است. می‌توانیم شب‌ها زودتر به بستر برویم تا سحر راحت‌تر بیدار شویم، اما این وعده غذایی نباید حذف شود.

    فیروزکوهی تصریح کرد: بهتر است در ماه مبارک، یک نظم تغذیه‌ای داشته باشیم. با مواد مفیدی مانند خرما افطار کنیم و مصرف میوه و سبزیجات را هم فراموش نکنیم تا سطح ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن افت نکند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.