حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در ماه رمضان/ مصرف بیش‌ از حد ویتامین D برای بدن مضر است
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت: 3:35
  • شناسه : 11786
    بازدید 9
    0

    رعایت رژیم غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک کرده و موجب جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود. بسیاری از مردم عادت‌های غلط غذایی دارند و همین عادات ناصحیح منجر به کاهش ضریب سلامتی آن‌ها شده است در حالی که می‌توان با اصلاح رژیم غذایی سلامتی خود و اعضای […]

    پ
    پ

    رعایت رژیم غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک کرده و موجب جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود.
    بسیاری از مردم عادت‌های غلط غذایی دارند و همین عادات ناصحیح منجر به کاهش ضریب سلامتی آن‌ها شده است در حالی که می‌توان با اصلاح رژیم غذایی سلامتی خود و اعضای خانواده را تضمین کرد.

    ماندگاری ویروس کرونا در این چند ماه و همچنین ورود به ماه مبارک رمضان موجب گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد روزه‌داری و مصرف برخی از ویتامین‌ها برای مبتلا نشدن به این بیماری شده است. برخی تصوری می‌کنند اگر در مصرف برخی از ویتامین‌ها همچون ویتامین دی زیاده‌روی کنند، بدن آن‌ها نسبت به این ویروس مصون خواهد شد حال‌آنکه این موضوع به‌هیچ‌عنوان از نظر پزشکی تأیید نمی‌شود.

    همچنین بعضی از مردم نیز روزه‌داری در ماه مبارک رمضان را منافی با سلامتی می‌دانند و تصور می‌کنند در صورت روزه گرفتن سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف شده و درنهایت به کرونا مبتلا می‌شوند اما این در حالی است که روزه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

    افراط در مصرف ویتامین دی خطرناک است

    مریم جوادی، رئیس انجمن تغذیه استان قزوین در گفت‌وگو با تسنیم در قزوین اظهار داشت: طبق دستورالعمل‌های کشوری کلیه ایرانیان باید هرماه یک‌بار دوز ۵۰ هزار واحدی از ویتامین دی را دریافت کنند.

    وی با بیان اینکه ویروس کرونا در برخی از کشورها از سال ۲۰۱۹ شیوع یافته بود افزود: آخرین تحقیقات جهانی در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نشان داده که مصرف یک‌بار در ماه ویتامین دی ۵۰ هزار واحدی برای سلامتی مردم کفایت می‌کند.

    جوادی خاطرنشان کرد: بدن نباید به صورت بی‌رویه از مکمل‌های غذایی پر شود و تنها افرادی که فقر شدید ویتامین دی دارند می‌توانند تحت نظر پزشک متخصص دوز مصرف این ویتامین را بالا ببرند.

    برنامه صحیح غذایی در ماه مبارک رمضان از خشکی گلو جلوگیری می‌کند

    رئیس انجمن تغذیه استان قزوین با بیان اینکه اعلام شده بود محیط دهان و گلو نباید خشک شود زیرا ممکن است محیط مناسبی برای رشد ویروس کرونا باشد، عنوان کرد: اگر برنامه صحیح غذایی در ماه مبارک رمضان رعایت شود، خشکی گلو نیز به وجود نمی‌آید.

    وی با بیان اینکه گروه لبنیات به جز شیر باید در افطار و میان وعده افطار تا سحر مصرف شوند زیرا ماست، کشک، دوغ و پنیر موجب تشنگی در طول روز خواهد شد، تصریح کرد: شیر موجب باقی ماندن آب در بدن می‌شود و به همین دلیل تشنگی در طول روز کاهش می‌یابد.

    جوادی خاطرنشان کرد: بهتر است روزه‌داران پس از صرف وعده سحری و استفاده از نخ دندان و مسواک، مقداری آب ولرم استفاده کنند تا از خشکی گلو در طول روز کاسته شود.

    این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه استفاده از انجیر و آلوی خشک در وعده افطار و سحر نیز به رفع خشکی دهان و گلو در طول روز کمک می‌کند، عنوان کرد: روزه‌داران باید در طول روز کمتر صحبت کرده و از ماسک استفاده کنند زیرا این عمل نیز موجب نگه‌داشتن رطوبت دهان می‌شود.

    جوادی گفت: استفاده از میوه و سالاد در وعده سحر نیز راهکاری مناسب برای رفع خشکی دهان و گلو به شمار می‌رود این در حالی است که روزه‌داران به‌هیچ‌عنوان نباید از سبزی‌های تند همچون سیر و پیاز در وعده غذایی سحری استفاده کنند.

    وی با بیان اینکه بهتر است در محیط کار یا منزل رطوبت کمی از طریق بخار کتری در فضا ایجاد شود، خاطرنشان کرد: اگر حداکثر ۱۰ دقیقه این بخار آب در فضا پخش شود قطعاً رطوبت محیط را بالا برده و از خشکی گلو جلوگیری می‌کند.
    روزه داری اسلامی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

    رئیس انجمن تغذیه استان قزوین عنوان کرد: باید از تمام گروه‌های غذایی به صورت صحیح در وعده افطار و سحر استفاده شده تا سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

    جوادی خاطرنشان کرد: روزه‌داری اسلامی در ماه مبارک رمضان نه تنها اثر منفی بر سلامتی و ضعف سیستم ایمنی بدن ندارد بلکه با توجه به اینکه بدن افراد روزه‌دار آنتی‌بادی‌ ترشح می‌کند قطعاً به از بین بردن ویروس یا میکروب احتمالی در بدن نیز کمک خواهد کرد.

    وی با بیان اینکه روزه‌داری در بسیاری از ادیان و فرق وجود دارد اما تنها روزه‌داری اسلامی است که موجب افزایش سلامتی افراد می‌شود، ادامه داد: در برخی از فرقه‌ها روزه‌داری در عدم مصرف گوشت در چند روز متوالی یا دست کشیدن از تناول غذا به صورت ۲۴ ساعته و در مدت ۴۰ روز خلاصه می‌شود درحالی‌که در روزه‌داری اسلامی تنها یک ماه در سال و به مدت مشخص در طول روز افراد از خوردن و آشامیدن امتناع می‌کنند.

    این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: خواب کافی، انجام تمرینات سبک ورزشی و همچنین عدم مصرف دخانیات در ماه رمضان ضریب سلامتی افراد را بالا برده و به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند.

    وی افزود: ادویه‌ها نیز به سبب داشتن آنتی‌اکسیدان و طبع گرم نباید بیش‌ازحد مورداستفاده قرار گیرند زیرا در غیر این صورت با کهیر و عوارض دیگر همراه خواهند شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.