حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

شنبه, ۲۵ فروردین , ۱۴۰۳ Saturday, 13 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
چرا باید در ماه مبارک رمضان غذاهای “پرفیبر” خورد؟!
  • ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت: 10:54
  • شناسه : 11572
    بازدید 12
    0

    یک متخصص تغذیه با تشریح الزامات تغذیه‌ای در وعده افطار و سحر گفت:‌ غذاهای فیبردار به ما کمک می‌کند که مواد مورد نیاز روزانه بدن نظیر آب، ویتامین، املاح، ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌ها آرام آرام وارد بدن شود. دکتر منصور رضایی، متخصص تغذیه، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس دپارتمان تغذیه […]

    پ
    پ

    یک متخصص تغذیه با تشریح الزامات تغذیه‌ای در وعده افطار و سحر گفت:‌ غذاهای فیبردار به ما کمک می‌کند که مواد مورد نیاز روزانه بدن نظیر آب، ویتامین، املاح، ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌ها آرام آرام وارد بدن شود.
    دکتر منصور رضایی، متخصص تغذیه، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس دپارتمان تغذیه بیمارستان مسیح دانشوری در مورد شرایط تغذیه‌ای مردم در روزهای ماه مبارک رمضان گفت: منابع انرژی نظیر قند، چربی و … تا حدود زیادی در بدن وجود دارد و می‌توان با مصرف از ذخیره‌ها آن را جبران کرد اما زمانی که دچار کم‌آبی می‌شویم خیلی از مسائل پیش می‌آید که از آن جمله می‌توان به کاهش توجه، پرخاشگری، بی‌حوصلگی و … اشاره کرد بنابراین اگر در وعده‌های سحری، افطار و شام استفاده صحیحی از منابع غذایی و آب داشته باشیم مشکلات ما حل می‌شود برای مثال خوردن غذاهای شور، کارخانه‌ای و مدرن در وعده سحری ممنوع است و در سحری نباید چای خورد.

    وی ادامه داد: دقت کنید که در روزهای عادی، وقتی قندهای ساده نظیر مربا، عسل، شیرینی و … را در صبحانه می‌خورید نزدیک به ظهر گرسنه می‌شوید بنابراین جای این قندهای ساده در وعده افطار است، زمانی که ساعت‌ها گرسنه بودید و نیاز به قند ساده‌ای دارید تا سوخت و ساز بدن به راه بیفتد بنابراین در وعده سحر باید قندهای ساده را محدود کرد و به جایش از فیبرها استفاده کرد؛ غذاهای فیبردار به ما کمک می‌کند که مواد مورد نیاز روزانه بدن نظیر آب، ویتامین، املاح، ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌ها را آرام آرام وارد بدن شود؛ هر غذای گیاهی فیبر دارد؛ چه میوه باشد و چه آجیل؛ میوه‌ها فیبر دارند به شرط اینکه به‌صورت کامل مصرف شوند؛ یعنی آبمیوه به اندازه خود میوه فیبر ندارد. وقتی یک میوه تبدیل به آبمیوه شد بسیاری از ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد و افت می‌کند؛ برای مثال اگر می‌خواهید تخم‌مرغ بخورید آن را تبدیل به کوکو کنید که فیبردار شود و اگر می‌خواهید نان و پنیر بخورید همراه با آن گوجه فرنگی و خیار بخورید تا فیبردار شود.

    این کارشناس تغذیه با اشاره به خوردن غذاهای چرب و شور در سحر گفت: در مورد چای باید نکاتی را بگویم؛ اگر آن را به صورت کمرنگ، ولرم و یک ساعت پس از غذا همراه با یک عدد خرما مصرف کنید داروی مفیدی است اما اگر آن را به صورت داغ داغ بنوشید تبدیل به سم می‌شود چرا که مجبور می‌شوید همراه با آن چند عدد قند بخورید! با این حال خوردن چای، قهوه و شکلات در سحر اصلا توصیه نمی‌شود؛ جای غذاهای چرب و شور نظیر کله‌پاچه، حلیم، آبگوشت و خورشت‌های چرب و شور در سحر نیست؛ بهتر است در وعده سحر از خوراک‌ها استفاده کرد، بهتر است از حبوبات‌های غیر نفاخ استفاده کرد و …

    استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تنوع تغذیه‌ای را مهمترین اصل دانست و گفت: جان کلام تغذیه تنوع است؛ هر گلی یک بویی دارد و هر ماده غذایی یک خاصیت؛ متاسفانه ما ایرانی‌ها بیش از حد برنج مصرف می‌کنیم و در هر وعده برنج می‌خوریم؛ هر چه قدر غذای ما متنوع‌تر باشد بهتر است و خاصیت بیشتری برای بدن دارد. اگر فرد روزه‌دار هر روز سحری بخواهد غذای تکراری بخورد نمی‌تواند روزه بگیرد؛ یکی از ویژگی‌های سحری باید متنوع بودن آن باشد. اگر می‌خواهیم سلامت بدن‌مان در ماه رمضان تضمین شود باید از انواع ماهی‌ها بخوریم، از انواع گوشت‌ها و حبوبات‌ها مصرف کنیم.

    او پیشنهادهایی را برای تغذیه مناسب در روزهای کرونایی داد و گفت: مهمترین نکته در این روزها، حفظ ایمنی بدن است؛ حال باید پرسید که در تغذیه چه چیزهایی ایمنی را بالا می‌برد؟ اولی مایعات است و دیگری پروتئین‌ها. پروتئین‌ها در آجیل‌ها و حبوبات وجود دارند و در ماه رمضان باید بیشتر از این مواد استفاده کنیم؛ برای مثال چه خوب است که اگر می‌خواهیم خورشت فسنجان درست کنیم در کنار گردو از مغز بادام و پسته نیز استفاده کنیم. دقت داشته باشید که وقتی پروتئین بدن تامین شد، سلنیوم، روی، ویتامین آ، بتاکاروتن و … نیز تامین می‌شود؛ مشکل ما این است که غذاهای تکراری می‌خوریم. اگر عدس‌پلو می‌خوریم باید ماش‌پلو هم بخوریم، باید لوبیا چشم بلبلی با شوید هم در برنامه غذایی قرار بدهیم و … در مورد پروتئین‌ها باید اشاره کنم که پروتئین‌های گیاهی وعده‌های مناسب‌تری نسبت به پروتئین‌های حیوانی برای وعده سحری هستند چرا که پروتئین حیوانی از جمله گوشت‌ها باعث ایجاد تشنگی می‌شوند؛ دقت کنید که انواع کباب‌ها در این ماه جایی ندارد چرا که غذای نیم‌پز است و احتمال انتقال بیماری و آلودگی را افزایش می‌دهد. تخم‌مرغ غذای کاملی است و حتما باید در سبد غذایی روزانه حضور داشته باشد اما خوردن آن به صورت عسلی اصلا توصیه نمی‌شود.

    رضایی به کارکرد مایعات در بدن اشاره کرد و گفت: اگر می‌خواهیم ضایعات بدن را بیرون بریزیم باید مایعات بیشتر بخوریم چرا که از طریق ادرار، عرق و … سموم بدن را بیرون می‌ریزد؛ منظور از مایعات تنها آب نیست بلکه زمانی که میوه، سبزی، سالاد و … می‌خوریم آب مورد نیاز به بدن ما وارد می‌شود.

    رئیس دپارتمان تغذیه بیمارستان مسیح دانشوری در مورد اهمیت استفاده از قندها و چربی‌ها گفت: بدن انسان سه‌گانه‌سوز است؛ قند، چربی و پروتئین؛ در مورد پروتئین‌ها صحبت کردم اما باید بگویم که خوردن قندها و چربی‌ها نیز به اندازه پروتئین‌ها مهم است؛ قندها و چربی‌ها به پروتئین کمک می‌کنند که در فرآیند بافت‌سازی موفق عمل کرده و سیستم ایمنی بدن را بهبود ببخشد.

    وی در مورد مضرات استفاده بیش از حد از نمک و شکر گفت: یک نکته مهم وجود دارد و آن هم استفاده بیش از حد نمک و شکر است؛ این مسئله به ذائقه انسان برمی‌گردد که در کودکی شکل می‌گیرد. همواره به مادران می‌گویم که غذای کمکی شش ماهگی بچه را نچشید چرا که وقتی آن را می‌چشید نمک یا شکر به آن اضافه کرده و باعث تغییر ذائقه او می‌شوید؛ این تغییر باعث ایجاد وابستگی بدن او به نمک و شکر می‌شود. از همه مردم خواهش می‌کنم که در وعده سحری خود غذای شور نخورند چرا که هر کس غذای شور خورد محکوم به این است که باید غذای شیرین بخورد؛ بگذارید مثالی بزنم؛ هر زمان که نان و پنیر می‌خورید بعد آن هوس چای شیرین می‌کنید، بعد از خوردن آجیل هوس قند می‌کنید، بعد از خوردن سوسیس و کالباس شور، هوس نوشابه می‌کنید اما هیچ ایرانی بعد از خوردن قیمه یا قورمه هوس نوشابه نمی‌کند چرا که در این دو خورشت لیمو عمانی وجود دارد و این ماده نیاز به نمک را کم می‌کند.

    او در مورد بهبود عملکرد ریه با رعایت نکات تغذیه‌ای گفت: باید از ترکیب سیر، پیاز و کلم استفاده کنید که البته قرص آن نیز در بازار وجود دارد. خوردن انواع کلم تازه در کنار سیر و پیاز باعث می‌شود که ریه مواد سمی داخل خود را از طریق خلط بیرون بریزد. در ادویه‌جات نیز خوردن زردچوبه و زنجبیل بسیار مفید و کاربردی است. اگر مردم ما می‌دانستند که زردچوبه چه قدر برای بدن مفید است قیمت آن این قدر گران می‌شد که افراد عادی توانایی خریدش را نداشتند. البته باید بگویم که خوردن زردچوبه و زنجبیل باعث ایجاد تشنگی می‌شود و خوردن آن در وعده سحر توصیه نمی‌شود؛ جای ادویه‌جات در افطار است.

    رضایی به یک شبهه مبنی بر تاثیرگذاری منفی شیر بر کرونا پاسخ داد و گفت:‌ گفته می‌شود که خوردن شیر برای کرونا بد است؛ این حرف غلطی است؛ درست است که تب آن سرد است اما می‌توان در کنار شیر خرما، عسل و موز استفاده کرد؛ برای خوردن ماست نیز از نعنا یا زردچوبه استفاده کنید؛ این مواد سردی شیر و ماست را می‌گیرد؛ در ماه رمضان اصلا لبنیات را حذف نکنید.

    این متخصص تغذیه گفت: نباید وعده‌های غذایی را کم کرد یعنی خوردن شام پس از افطار لازم است به شرط آنکه افطاری سبک و شامی کم میل کنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.