حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3660 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
روزه‌داران با رعایت اصول صحیح تغذیه در شرایط کرونا مشکلی نخواهند داشت
  • ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت: 4:10
  • شناسه : 11523
    بازدید 5
    0

    مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه اگر اصول صحیح تغذیه رعایت شود، حتی در شرایط کرونا نیز مشکلی برای روزه‌داری وجود ندارد، گفت: برای تقویت سیستم ایمنی بدن، مجموعه مواد غذایی مختلف که در گروه‌های گوناگون غذایی وجود دارد، باید به میزان کافی مصرف شود تا […]

    پ
    پ

    مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه اگر اصول صحیح تغذیه رعایت شود، حتی در شرایط کرونا نیز مشکلی برای روزه‌داری وجود ندارد، گفت: برای تقویت سیستم ایمنی بدن، مجموعه مواد غذایی مختلف که در گروه‌های گوناگون غذایی وجود دارد، باید به میزان کافی مصرف شود تا سیستم ایمنی بدن به درستی عمل و در برابر بیماری‌ها از خود دفاع کند.
    زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروز یکشنبه، هفتم اردیبهشت‌ماه، در نشستی خبری که به صورت ویدئوکنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به اینکه امسال با شیوع کرونا روبه‌‌رو هستیم و بهتر است نکاتی درباره نحوه روزه‌‌داری صحیح رعایت شود، اظهار کرد: در ایام روزه‌‌داری رعایت نکات تغذیه‌‌ای صحیح در وعده‌‌های سحر و افطار نقش بسیار ویژه‌‌ای در سلامت دارد. در این بین تغذیه صحیح برای رعایت تعادل و خودداری از مصرف بی‌رویه برخی خوراکی‌‌ها مانند چربیریال روغن و نمک در جایگاه نخست است.

    مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افزود:‌ در این ایام برخی از افراد سالم هستند که دچار ویروس کرونا نشده‌اند؛ این افراد در این شرایط هم می‌توانند روزه بگیرند، اما به‌ شرطی که اصول تغذیه‌ای خود را رعایت کنند. یعنی باید حتماً وعده سحری را میل کنند و در وعده سحر و افطار، نکات تغذیه‌ای را رعایت و میوه و مایعات مصرف کنند.

    عبداللهی با تأکید بر اینکه توصیه نمی‌شود کسانی که به ویروس کرونا مبتلا هستند، روزه بگیرند، ادامه داد: افرادی هم که به این ویروس مبتلا شده و حالا بهبود یافته‌اند، به دلیل اینکه تا شش هفته پس از بهبودی احتمال بازگشت بیماری وجود دارد، براساس نظر متخصصان عفونی بهتر است روزه نگیرند. افراد دیگری هم هستند که بیماری زمینه‌ای مثل دیابت و فشار خون دارند و این افراد هم حتماً باید با نظر پزشک معالج اقدام به روزه‌داری کنند.

    مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره تغذیه سالم در ایام ماه رمضان، گفت: در ایام ماه مبارک رمضان، رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده‌های افطار و سحری نقش مهمی در حفظ سلامت دارد. لذا منظور از تغذیه صحیح، رعایت تعادل و خودداری از افراط در مصرف برخی خوراکی‌ها مثل مواد قندی و چربی است. امسال به این علت که مصرف مواد قندی و نوشیدنی‌های شیرین و غذا‌های چرب باعث تحریک و تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود، باید از افراط در مصرف این مواد غذایی خودداری کرد. در وعده سحری باید مصرف کافی سبزی‌ها، سالاد و سیفی‌جات مدنظر باشد، زیرا این مواد غذایی حاوی آب هستند و در طول روز از کم آب شدن بدن و خشکی دهان پیشگیری می‌کنند.

    عبداللهی با تأکید بر اینکه یکی از عوامل زمینه‌ساز برای فعالیت ویروس کرونا، خشکی دهان و گلو است، تصریح کرد:‌ اگر در وعده سحری، سبزی و سالاد در کنار غذا وجود داشته باشد، از خشکی دهان پیشگیری می‌کند. همچنین این مواد حاوی ویتامین‌هایی هستند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و عملکرد طبیعی بدن مفید محسوب می‌شوند.

    این متخصص تغذیه ادامه داد: مصرف مواد قندی و نوشیدنی‌های شیرین باعث تشدید احساس تشنگی در طول روز می‌شوند و برای سحری توصیه نمی‌شود. همچنین مصرف مواد غذایی پر ادویه و پر پروتئین هم برای سحری توصیه نمی‌شود. مشکل دیگر مواد غذایی شیرین این است که قند خون در طول روز افت می‌کند. در وعده افطار هم مصرف مایعات گرم و مواد قندی مثل خرما توصیه می‌شود. مصرف کافی مایعات بعد از افطار تا سحری نیز به جبران کم آبی بدن کمک می‌کند. رعایت اصول تغذیه صحیح، یعنی کاهش مصرف قند و نمک و چربی، مصرف بیشتر سبزی و میوه و مصرف بیشتر مایعات بعد از افطار به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

    وی در پاسخ به اینکه آیا گیاهخواران در برابر کرونا مقاوم‌تر هستند، گفت: در موضوع تغذیه باید تعادل و تنوع را در برنامه غذایی روزانه رعایت کنیم. یعنی شش گروه اصلی غذایی داریم که به‌ جای خود واجب هستند و باید در برنامه غذایی روزانه وجود داشته باشد که منابع پروتئینی یکی از این موارد است. همه گروه‌های غذایی باید به اندازه کافی و توصیه شده وجود داشته باشد و هیچ رژیم غذایی خاصی که بگوید فقط گیاهخوار باشید تا سیستم ایمنی بدن تقویت شود، وجود ندارد. سیستم ایمنی بدن به ویتامین و املاح و پروتئین نیاز دارد که در مواد غذایی مختلفی وجود دارند. در عین حال نمی‌گوییم فقط سبزی و میوه بخورید و پروتئین هم لازم است.

    عبداللهی افزود: در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن، مجموعه مواد غذایی مختلف که در گروه‌های گوناگون غذایی وجود دارد باید به میزان کافی مصرف شود تا سیستم ایمنی بدن به درستی عمل کرده و در برابر بیماری‌ها از خود دفاع کند.

    اهدای خون در ماه رمضان

    مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در خصوص اهدای خون در ماه رمضان، گفت: اهدای خون در ایام ماه رمضان و ایام دیگر به چند فاکتور بستگی دارد که اگر به آن توجه و دقت شود، هیچ مشکلی برای اهدای خون وجود ندارد. اول اینکه فرد سالم باشد و کم خون نباشد. در ماه رمضان نیز که افراد روزه می‌گیرند، اگر اصول صحیح تغذیه را رعایت کنند، مشکلی برای اهدای خون ندارند. اگر اهدای خون انجام شد، باید منابع غذایی مثل آهن و اسید فولیک را که برای خون‌سازی لازم است در وعده غذایی سحری یا افطار مصرف کنند. همچنین باید ویتامین ث کافی نیز که به جذب آهن کمک می‌کند را مصرف کنند؛ بنابراین مشکلی برای اهدای خون در ایام ماه رمضان وجود ندارد و با رعایت تعادل و تنوع غذایی مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌شود. برخی رفتار‌ها مثل مصرف چای بعد از غذا خوردن که باعث می‌شود آهن خون به خوبی جذب نشود هم نباید انجام شود.

    مصرف هیچ مکملی توصیه نمی‌شود

    وی در خصوص برخی توصیه‌ها مبنی بر مصرف مکمل‌ها در شرایط شیوع کرونا، اظهار کرد: مصرف هیچ مکملی را در این شرایط توصیه نمی‌کنیم. پروتئین‌ها و املاح معدنی و ریزمغذی‌ها از برنامه روزانه غذایی باید تأمین شود و هیچ توصیه‌ای برای مصرف مکمل نداریم، مگر برای افرادی که دچار کمبود‌هایی هستند و برای رفع این کمبود‌ها به مکمل‌های دارویی نیاز داشته باشند. مصرف مکمل پروتئینی اگر سرخود باشد، مشکلاتی ایجاد می‌کند. زیرا بار زیادی به کبد و کلیه تحمیل شده و منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

    عبداللهی با بیان اینکه کسانی که دچار فشار خون بالا هستند، باید تحت نظر پزشک درمان شوند و داروهای تجویز شده را به موقع استفاده کنند، گفت: در کنار دارو باید نکات تغذیه‌ای را نیز رعایت کنند. به طور کلی این افراد باید کمتر از سه گرم نمک در روز مصرف کنند. حذف نمکدان یکی از توصیه‌های اصلی به این افراد است. همچنین برخی مواد غذایی نمک پنهان دارند. به طور مثال پنیر، منبع نمک است و باید از پنیرهای کم‌نمک یا کم‌چرب استفاده شود. فست‌فودها مملو از نمک و چربی هستند و نباید استفاده شود. اگر این افراد قصد روزه‌داری داشته باشند باید با مشورت پزشک این کار را انجام دهند.

    مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در خصوص ضدعفونی کردن مواد غذایی، اظهار کرد: مواد غذایی دارای بسته‌بندی، حتماً باید ضدعفونی شوند. در مورد ضدعفونی خرما هم اولین توصیه این است که بسته‌بندی باشد و فله‌ای نباشد. زیرا مواد غذایی که فله هستند ممکن است آلودگی داشته باشند. خود خرما را که نمی‌شود ضدعفونی کرد، اما می‌توان خرمای ضدعفونی خرید و از جعبه در آورد و در ظرف تمیز ریخت و بعد از آن استفاده کرد.

    وی با اشاره به اینکه با خوردن مواد غذایی به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شویم، گفت: ویروس در اثر حرارت از بین می‌رود و در غذای پخته وجود ندارد. وقتی که میوه می‌خوریم، اسید معده باعث می‌شود که ویروس از بین برود، اما اگر دست ما به ویروس کرونا آلوده باشد و میوه به ویروس آلوده شود، تماس آن ویروس با دهان منجر به آلودگی می‌شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.