حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
رزمایش کمک به نیازمندان، می تواند بهترین اتفاق ماه مبارک رمضان امسال باشد
  • ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ ساعت: 22:44
  • شناسه : 11361
    بازدید 10
    0

    توصیه راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان رزمایش کمک به نیازمندان، نه تنها می تواند بهترین اتفاق ماه مبارک رمضان امسال باشد بلکه این ظرفیت را دارد که به باشکوه ترین اتفاق سال تبدیل شود. نیمه شعبان المعظم مقام معظم رهبری در توصیه ای معنوی و راهبردی، همه را به مُواسات با همنوعان نیازمند […]

    پ
    پ

    توصیه راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان رزمایش کمک به نیازمندان، نه تنها می تواند بهترین اتفاق ماه مبارک رمضان امسال باشد بلکه این ظرفیت را دارد که به باشکوه ترین اتفاق سال تبدیل شود.
    نیمه شعبان المعظم مقام معظم رهبری در توصیه ای معنوی و راهبردی، همه را به مُواسات با همنوعان نیازمند دعوت کرده و فرمان آغاز رزمایش کمک به نیازمندان را بویژه در ایام ماه مبارک رمضان سال جاری صادر کردند و در عین حال کمک هرچه سریعتر، بیشتر و بهتر را به اقشار ضعیف خواستار شدند.

    البته در این باره می‌توان به نکات متعددی اشاره کرد، اما شاید مهم ترین نکته این باشد که بر خلاف ظاهر امر، احتیاج غیرنیازمندان به نیازمندان، بیش از احتیاج نیازمندان به غیر است، به بیان دیگر نیازمندان برای تأمین دنیای خویش به غیرنیازمندان محتاجند، اما آنانی که دستشان به دهانشان می‌رسد و توانایی کمک نیز دارند برای تأمین آخرت خویش به این کمک رسانی نیازمندند و از این رو، تلاش می‌کنند تا با حضور در صحنه، حماسه باشکوه دیگری را رقم زنند.

    بدیهی است در فرصت باقیمانده تا آغاز ماه مبارک رمضان، همفکری هموطنان با یکدیگر در محیط خانواده، محل تحصیل و یا محل کار می‌تواند گام مقدماتی برای اجرای بهینه این رزمایش باشد؛ به بیان دیگر در این فرصت محدود، هر کس در هر صنف و شغل می‌تواند به این بیندیشد که بر اساس کار و توانمندی خود، چگونه می‌تواند این رزمایش را برای خود تعریف کند و چه مسؤولیت خُرد یا کلانی را بر عهده گیرد.

    در این مسیر باید به این مهم هم توجه داشت که همه نیاز نیازمندان، احتیاجی از نوع مادی یا مالی نیست، بلکه گاهی پیرمرد یا پیرزنی که در خانه سالمندان روزگار می‌گذراند، محتاج یک احوالپرسی ساده من و شماست و یا در میان برخی افراد و خانواده‌ها کدورت‌هایی در جریان است که نیازمند همت و زمینه سازی یک خیِّر برای تحقق إصلاح ذات بِین است. به این مثال‌ها می‌توان محدودیت‌های امروز اجتماعی و برخی نیازمندی‌های روحی و روانی را نیز اضافه کرد که می‌تواند در برنامه ریزی‌ها برای اجرای بهتر رزمایش لحاظ شود. به هر حال از این دست مثال‌ها زیاد است و تردیدی نیست که همه این‌ها می‌تواند در این رزمایش سراسری مورد توجه قرار گیرد.

    و اما در عرصه کمک به نیازمندان، مسؤولان نقشی ویژه دارند. آنان اگرچه تاکنون اقداماتی انجام داده اند، اما شکی نیست که اقدامات دقیق تر و کلان تر هم باید در دستور کار قرار گیرد.

    سطح دیگر کمک، یاری عموم مردم یعنی مخاطبان اصلی این فراخوان رزمایشی به همنوعان نیازمند است که علاوه بر نقش فردی (بر اساس صنف، شغل و توانمندی) می‌تواند نقشی اجتماعی نیز در گستره یک خانواده، یک محلّه، یک پایگاه بسیج، یک هیئت و یا یک مسجد داشته باشد.

    برهمین اساس است که طبق اعلام فرماندهی بسیج مستضعفین، ۵۴ هزار پایگاه بسیج در سراسر کشور، مرحله نخست رزمایش «کمک مؤمنانه» را در لبیک به راهبرد مقام معظم رهبری تا پایان ماه مبارک رمضان برگزار می‌کنند و مراحل بعدی نیز پس از آن ادامه می‌یابد.

    بنابراین همچنان که هر فرد با کمترین امکانات و توانمندی می‌تواند شخصا و به صورت انفرادی در این رزمایش ایفای نقش کند، جمع‌هایی مانند خانواده، محلّه، هیئت، مسجد، خیریه یا شورا و شورایاری‌ها نیز می‌توانند با کارکرد دقیق تر و حتی با صرفه جویی در هزینه‌های غیرضروری خود به این میدان الهی بیایند و در این صحنه خیرخواهانه حاضر باشند.

    به عنوان مثال می‌توان به نقش آفرینی یک خانواده در این رزمایش بزرگ نسبت به فامیل یا همسایه‌های نیازمند خود اشاره کرد که بر اساس توانایی آن خانواده می‌تواند به یک مورد محدود شود و یا در صورت تمکّن بیشتر، تعداد بیشتری از فامیل یا همسایه‌های نیازمند را در بر گیرد.

    بدیهی است اگر بر همین اساس، هر فرد و یا هر جمع کوچک و بزرگ، مبنا را بر کمک خداپسندانه به جمع اطراف خود اعم از فامیل، همسایه، محلّه و منطقه خود قرار دهد می‌توان امیدوار بود که این رزمایش به نتایج و اهداف سترگ خود نزدیک شود و ان شاء الله پس از پایان ماه مبارک رمضان نیز تا به حداقل رسیدن بیماری همه گیر اخیر ادامه پیدا کند.

    اکنون و در پایان این نوشتار شایسته است تا چند مثال مشخص برای این رزمایش مردمی مورد توجه قرار گیرد.

    مثال نخست ضرورت توجه ویژه به کودکان خانواده‌های نیازمند است که با توجه به قرنطینه این ایام، نیازمند دلجویی مضاعف هستند و می‌توان با تقدیم یک اسباب بازی، یک کتاب و یا هر نوع اهدای دوست داشتنی دیگر، دنیایی از شادی را به آنان بویژه در ایام ضیافت الهی هدیه کرد و خاطره ای خوش در ذهن آنان رقم زد.

    مثال دیگر لزوم شناسایی خانواده‌هایی است که مناعت طبع، اجازه ابراز نیاز را از آنان گرفته است. برای این خانواده‌ها می‌توان به جای إعطای مستقیم کمک‌ها، از اهدای غیرمستقیم، اهدای وام قرض الحسنه و یا تسویه نامحسوس بدهی‌های آنان نزد صاحبان مغازه‌های محلّه شان استفاده کرد تا این مناعت طبع، خدشه دار نشود.

    و در نهایت، یکی از بهترین راهکارها برای کمک عمومی در ماه مبارک رمضان، تقبّل هزینه پُخت نان در نانوایی‌ها بویژه در محلّه‌های کمتر برخوردار است تا عموم نیازمندان در هر روستا و شهر حداقل بتوانند نان روزانه مورد نیاز خود را به صورت رایگان از نانوایی‌ها تهیه کنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.