حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
بازار‌ ماه رمضان در سایه پروتکل‌های بهداشتی
  • ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ ساعت: 22:07
  • شناسه : 11343
    بازدید 12
    0

    متولیان تنظیم بازار از نیمه دوم سال گذشته و بهار امسال به استقبال تنظیم بازار کالاهای اساسی در شب عید و ‌ماه مبارک رمضان رفتند اما تشدید تحریم‌های اقتصادی و تنگناهای تخصیص ارز و درنهایت شیوع ویروس کرونا، واردات و تامین و عرضه کالاها در بازار شب عید را با مشکلاتی مواجه کرد.  با بالا […]

    پ
    پ

    متولیان تنظیم بازار از نیمه دوم سال گذشته و بهار امسال به استقبال تنظیم بازار کالاهای اساسی در شب عید و ‌ماه مبارک رمضان رفتند اما تشدید تحریم‌های اقتصادی و تنگناهای تخصیص ارز و درنهایت شیوع ویروس کرونا، واردات و تامین و عرضه کالاها در بازار شب عید را با مشکلاتی مواجه کرد.

     با بالا گرفتن تب شیوع کرونا در ایران و جهان از اسفند پارسال، تنگناهای تامین و بازاررسانی کالاهای اساسی دوچندان شد، زیرا تشدید تقاضای ناشی از احتمال قرنطینه خانگی در ایام نوروز شرایطی را رقم زد که میزان خرید بسیاری از کالاهای مصرفی و کالاهای اساسی در بازار افزایش یافت اما این پایان تشدید مشکلات تنظیم بازار در شرایط تحریم و کرونا نبود، حالا در روزهای آخر فروردین۹۹ دست‌اندرکاران تنظیم بازار در حالی به استقبال‌ماه مبارک رمضان امسال می‌روند که تنگناهای ناشی از کاهش ظرفیت تولید کارخانه‌ها و تعطیلی صنوف توزیعی و خدماتی، روند تامین و بازار رسانی کالا را با مشکلات مضاعفی مواجه کرده است. اگرچه از ابتدای امسال مسئولان وزارت صنعت بر تعطیل بردار نبودن تولید و ضرورت فعالیت واحدهای تولیدی تأکید کرده‌اند اما در بخش توزیع و خدمات واحدهای صنفی کم‌خطر به رعایت پروتکل‌ها بهداشتی برای آغاز فعالیت خود از ۲۳ تا ۳۰فروردین‌ماه در استان‌ها و تهران ملزم و بازگشایی واحدهای صنفی پرخطر به پایان بحران کرونا موکول شده است.

    به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، در گفت‌وگو با محمدرضا کلامی، سخنگوی ستاد تنظیم بازار کشور و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت، تأثیر تحریم‌ها و شیوع کرونا بر تنظیم بازار شب عید و تدابیر اندیشیده شده برای تامین نیاز بازار به اقلام کالایی در ‌ماه مبارک رمضان را مطرح کرده‌ایم که می‌خوانید.

    تحریم‌ها و شیوع کرونا چه تأثیری بر تنظیم بازار شب عید و‌ ماه مبارک رمضان امسال داشته است؟

    نیاز سالانه ایران به ۱۶قلم کالای اساسی و ضروری با لحاظ ۱۰میلیون تن ذخایر استراتژیک ۵۵میلیون تن است. اما پارسال ۲۴میلیون تن کالا از محل تولید داخل و ۶میلیون تن از محل طول دوره ذخایر استراتژیک تامین شده که با این روند نیازمند تامین ۲۵میلیون تن کسری این کالاها از محل واردات با وجود همه مشکلات ارزی و تحریم‌های گسترده بین‌المللی بودیم که در نهایت به تامین ۲۳٫۲میلیون تن کالا در پایان سال۹۸ منجر شد. ۷۰درصد این میزان، واردات و تامین کالا با استفاده از توان فعالان بخش خصوصی بود و ۳۰درصد را دولت تامین کرد. عرضه به‌موقع ذخایر استراتژیک به حفظ آرامش بازار و پر کردن شکاف ۱٫۸میلیون تنی در بازار منجر شد.

    مشکلات تامین و تخصیص ارز واردات کالاهای اساسی چه تأثیری بر تامین ذخایر کالایی داشته و برای رفع آن چه اقدامی انجام شده است؟

    مشکلات ناشی از تحریم‌ها تامین کالاهای اساسی را با چالش مواجه کرده بود اما از بهمن و اسفند‌ماه سال گذشته به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و مشکلات تامین و تخصیص ارز، شرایط تنظیم بازار سخت‌تر هم شد. در این چارچوب شیوع بیماری کرونا و تأثیر آن بر کاهش درآمد و قدرت خرید، ضرورت حفظ آرامش در بازار اقلام کالایی را دو چندان می‌کرد. با این روند افزایش حجم عرضه کالا به کاهش موجودی ذخایر کالایی به کمتر از ۵۰درصد تکالیف مقرر منجر شد؛ به‌نحوی که در تکالیف قانونی بر وجود ذخایر ۱۰میلیون تنی کالا تأکید شده اما موجودی این کالاها در ابتدای سال۹۸ به ۶٫۸میلیون تن، در ابتدای سال۹۹ به ۵میلیون تن و در دوره زمانی منتهی به ۲۱فروردین‌ماه امسال به ۴٫۷میلیون تن رسید. این شرایط موجب شد تا در نهایت هفته گذشته معاون اول رئیس‌جمهوری در دستور صریحی به بانک مرکزی بر ضرورت پرداخت ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی و ضروری تأکید کند. علاوه بر آن با وجود محدودیت‌های ناشی از تداوم تولید با شیوع ویروس کرونا بر ضرورت فعالیت واحدهای تولیدی مرتبط با کالاها و خدمات مورد نیاز مردم به‌خصوص در بخش‌های معیشتی و خدمات ضروری تأکید شد.

    مهم‌ترین تأثیر شیوع کرونا بر تنظیم بازار شب عید و‌ماه مبارک رمضان امسال چه بوده است؟

    شاید بتوان مهم‌ترین وجه تمایز این شرایط را استمرار در تامین کالا دانست به‌نحوی که از سال گذشته تا‌کنون ۲۳٫۲میلیون تن کالا وارد کشور شده و اکنون حجم ذخایر استراتژیک کالا به ۱۰میلیون تن رسیده است. از سوی دیگر درحالی‌که هرسال برای تنظیم بازار ایام پایانی سال حداکثر ۵۰ تا ۶۰هزار تن کالا توزیع می‌شد اما امسال به‌دلیل شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا و تحریم‌ها ۲۰۰هزار تن کالا با نرخ مصوب دولتی توزیع می‌شود. علت این رشد ذخیره‌سازی‌ و عرضه کالا آن است که از نیمه دوم سال۹۸ تا‌کنون جلسات مختلف کارشناسی برای تامین گوشت، مرغ، خرما، شکر، روغن و سایر اقلام کالایی مورد نیاز مردم در ایام نوروز و ‌ماه مبارک رمضان برگزار شده است. این آرامش بازارهای کالایی در حالی است که با وجود تعطیلی و مشکلات برخی کارخانه‌ها برای بسته‌بندی اقلام کالایی در روزهای پایانی سال گذشته، شاهد هجوم مردم برای خرید اقلام کالایی مورد نیاز دوران قرنطینه خانگی بودیم اما با وجود این قفسه فروشگاه‌ها به‌دلیل استمرار تامین و توزیع کالایی هیچ وقت خالی نبوده است. از دیگر عواملی که موج کاهش تأثیر شیوع کرونا بر تامین اقلام کالاهای اساسی مورد نیاز بازار شده آن بوده که پروتکل‌های بهداشتی برای تولید در همه واحدهای تولیدی را، با هماهنگی وزارت بهداشت، نهایی و ابلاغ کرده‌ایم و نگذاشته‌ایم تولید تعطیل شود. همچنین در بخش توزیع شرکت‌های پخش مویرگی را فعال نگه داشتیم و برای به حداقل رساندن خطرات انتشار این ویروس در زمینه اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مراکز تولید سختگیری می‌کنیم؛ به‌نحوی که حتی در ورودی‌های کارخانه‌ها نیز هنگام ورود کارگران وضعیت سلامت آنها کنترل می‌شود.

    اما اکنون با افت تقاضا، قیمت مرغ به‌شدت کاهش یافته، سهم کاهش تقاضای ناشی از شیوع کرونا در تامین نیاز و ساماندهی بازار کالاها چقدر بوده است؟

     درست است که شیوع کرونا موجب شده تا میزان تقاضا در برخی کالاها کمتر و در برخی دیگر افزایش یابد، اما علت اصلی آرامش بازار، رشد تامین و عرضه کالا بوده است. در یک ‌ماه گذشته به‌دلیل رشد تولید و افت تقاضا در بازار مرغ به‌شدت درگیر بوده‌ایم به‌نحوی که ۳مصوبه برای حمایت از تولید‌کنندگان مرغ داشته‌ایم تا با احتمال کاهش جوجه‌ریزی و تولید ناشی از افت قیمت در ۶‌ماه دوم امسال با کاهش تولید و مشکلات تامین مواجه نباشیم. بر این اساس درحالی‌که سال گذشته برای تولید ۲میلیون و ۵۰۰هزار تن مرغ برنامه‌ریزی شده بود، امسال میزان تولید ۲میلیون و ۷۵۰هزار تنی هدف‌گذاری شده است. با وجود این میزان جوجه‌ریزی از ۱۲۵میلیون به ۱۱۵میلیون رسیده است.

    چه اقدامی برای جلوگیری از افت قیمت مرغ و زیان مرغداران صورت گرفته است؟

    برای تعادل قیمت‌ها، میزان خرید مرغ مازاد بر نیاز بازار افزایش یافته، به‌نحوی که اگرچه قبلا شرکت پشتیبانی امور دام مجوز خرید هزار تن مرغ مازاد بر نیاز بازار را داشته اما این مجوز به ۲هزار تن افزایش یافته و این شرکت رکورد خرید ۳هزار تن مرغ مازاد بازار را زده که این روند تا بازگشت نرخ هرکیلوگرم گوشت مرغ به نرخ مصوب ۱۲هزارو۹۰۰تومان ادامه خواهد یافت. همچنین اقداماتی برای جمع‌آوری و عرضه تخم‌مرغ نطفه‌دار مازاد بر نیاز بازار و عرضه آن در بازار داخلی یا صادرات صورت گرفته است. علاوه بر آن ترخیص بیش از ۲میلیون تن ذرت از بنادر کشور آغاز شده و اینگونه اقدامات وضع مرغداران را بهتر کرده است.

    با این شرایط چه تدابیری برای تنظیم بازار‌ماه مبارک رمضان درنظر گرفته‌اید؟

    تنظیم بازار‌ماه مبارک رمضان امسال را در محورهای مختلف با همکاری کارگروه‌های تنظیم بازار استانی دنبال کرده‌ایم. از یک‌سو با تدوین و ابلاغ دستورالعمل تنظیم بازار‌ماه مبارک رمضان به استانداران سراسر کشور به‌عنوان روسای کارگروه تنظیم بازار برای حفظ آرامش بازار در این ایام از طریق فعال‌سازی‌ کارگروه‌های استانی و شهرستانی با حضور استانداران و فرمانداران تأکید شده است. از سوی دیگر با تقویت جریان تامین کالا‌های صادراتی، تولید داخل و واردات با تخصیص و تامین به موقع ارز ترجیحی و نهایی برای کالاهای اساسی و ضروری را در دستور کار قرار داده‌ایم. تهیه و ابلاغ سهمیه استانی کالاهای مورد نیاز‌ ماه مبارک رمضان را براساس مولفه‌های مؤثر ازجمله ضریب جمعیتی، مقادیر و توزیع سال‌های گذشته، استفاده از ابزارهای تجاری برای حفظ جریان عادی تامین کالا و اعمال محدودیت و ممنوعیت صادراتی برای برخی کالاها و حفظ سطح مناسب صادرات، رصد و پایش بازار حبوبات و برنامه‌ریزی برای واردات ۱۰هزار تن عدس، برنامه‌ریزی برای تثبیت قیمت آرد و نان و افزایش نیافتن محصولات به‌دست آمده از آرد ازجمله ماکارونی تا پایان‌ماه مبارک رمضان و ارائه بسته حمایتی از صنعت مرغداری در تمام ایام سال به‌خصوص‌ماه مبارک رمضان، رصد و پایش مستمر وضعیت بازار خرما و تامین مکفی آن در سفره‌های افطار ایام‌ماه مبارک رمضان با پیش‌بینی قیمت حداکثری هر کیلوگرم ۲۷هزار تومان، از دیگر محورهای این برنامه‌ها بوده است.

    به‌طور مشخص امسال چه میزان کالاهای اساسی برای تنظیم بازار ‌ماه مبارک رمضان عرضه می‌شود؟

    امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، تامین و توزیع کالاهای اساسی و ضروری و پرمصرف‌ماه مبارک رمضان با قیمت‌های معمول و مناسب از طریق به کارگیری تمام توان سازمان‌ها و تشکل‌های دولتی، کارگروه‌های تنظیم بازار ستادی، مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها، شرکت‌های بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام و انجمن‌ها و تشکل‌های تولیدی و توزیعی برای تامین و بازاررسانی کالاهای مورد نیاز مردم در این ایام مدنظر قرار گرفته است. بر این اساس مقرر شده ۵۰هزار تن برنج هندی، ۵۰هزار تن شکر در بسته‌بندی یک کیلوگرمی و با برچسب تنظیم بازار، ۵۰هزار تن روغن نباتی در بسته‌بندی مختلف برای مصارف خانوار، عرضه ۱۵هزار تن مرغ منجمد و ۱۰هزار تن گوشت قرمز منجمد و خرما به میزان نیاز بازار از طریق تشکل‌های تولیدی و صادراتی برای تنظیم بازار‌ ماه مبارک رمضان توزیع شود.

    برای تامین نیاز بازار‌ماه مبارک رمضان به اقلام پرمصرف مانند برنج، شکر، گوشت قرمز و روغن چه اقداماتی صورت گرفته است؟ 

    با اقدامات انجام شده در سال گذشته یک میلیون و ۵۵۰هزار تن برنج خارجی وارد کشور شده و حجم ذخایر استراتژیک برنج به ۵۰۰هزار تن رسیده و ۲۰۰هزار تن برنج نیز از محل رسوب واردات بخش خصوصی در بنادر وجود دارد که در بازار عرضه خواهد شد. البته میانگین مصرف برنج ۳۰۰هزار تن است که ۱۶۰هزار تن از محل تولید داخل و ۱۴۰هزار تن از طریق واردات تامین می‌شود. اما در‌ماه رمضان میانگین مصرف این محصول افزایش می‌یابد که در این چارچوب ۲۰۰هزار تن برنج خارجی از محل واردات بخش خصوصی و ۵۰هزار تن از محل ذخایر استراتژیک در کنار سهم برنج ایرانی از بازار مصرف، عرضه خواهد شد. شکر مورد نیاز ایام‌ماه مبارک رمضان برای خانوارها ۵۰هزار تن است که با حواله‌های صادر شده به استان‌ها ارسال می‌شود. همچنین قیمت مصوب هر کیلوگرم شکر بسته‌بندی ۵هزار و ۷۰۰و نرخ خرده فروشی شکر فله هزار و ۷۰۰تومان است. در مورد گوشت قرمز نیز، اکنون این محصول به اندازه کافی در بازار وجود دارد اما ۵هزار تن گوشت منجمد ذخیره‌سازی‌ شده برای مصارف ‌ماه رمضان با نرخ عمده‌فروشی هر کیلوگرم ۳۸هزار تومان تحویل عوامل فروش می‌شود تا به قیمت خرده‌فروشی ۴۲هزار تومان به مردم عرضه شود. همچنین نیاز بازار به روغن نباتی اشباع شده و هنوز از ۳۰هزار سهمیه اختصاص یافته نوروز امسال ۱۰هزار تن جذب بازار نشده است.

    خرما ازجمله اقلامی است که پیش از ‌ماه مبارک رمضان با افزایش تقاضا و رشد قیمت مواجه شد، محور تنظیم بازار این محصول چیست؟

    میزان صادرات خرما تا ۲۰فروردین‌ماه امسال ۳۵۰۰تن بوده و از آنجا که انجمن تولید‌کنندگان و تشکل صادرکنندگان خرما در کشور به دولت متعهد شده بودند که اجازه افزایش قیمت این محصول در‌ ماه مبارک رمضان به نرخ‌های بیشتر از اسفندماه سال گذشته را نمی‌دهند، برای حمایت از این تشکل‌ها و مشروط به اینکه قیمت‌ها افزایش نیابد، عوارض صادراتی برای خرما وضع نکرده‌ایم. بر این اساس برای تنظیم بازار‌ماه مبارک رمضان روز شنبه هفته جاری با این تشکل‌ها هماهنگ شد تا ۱۰۰هزار تن از خرمای موجود‌شان شامل۷۰هزار تن خرمای مضافتی و ۳۰هزار تن خرمای کبکاب را در اختیار ستاد تنظیم بازار قرار دهند تا برای توزیع از طریق معرفی مباشران استان‌ها در اختیار آنها قرار گیرد.

    نرخ هر کیلوگرم خرمای مضافتی در مبدا سردخانه کرمان ۱۸هزار تومان و نرخ تحویل در سردخانه هر کیلوگرم خرمای کبکاب ۱۲هزار تومان است و نرخ فروش این محصولات در بازار خرده فروشی با احتساب هزینه‌های مرتبط توسط کارگروه‌های تنظیم بازار استانی تعیین می‌شود اما قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم خرمای مضافتی در اسفند‌ماه سال گذشته که مدنظر ستاد تنظیم بازار بوده ۲۷ تا ۲۸هزار تومان است و براساس تعهد مذکور باید خرمای مضافتی درجه یک به نرخ کمتر از ۳۰هزار تومان در بازار مصرف عرضه شود؛ با این تعهد، خرما به نرخ تعیین شده به استان‌ها ارسال می‌شود. با این شرایط دولت تدارک لازم را برای تنظیم بازار خرما در‌ماه مبارک رمضان دیده است. درصورت ایفای تعهد تولید‌کنندگان و صادرکنندگان مبنی بر تامین نیاز بازار با نرخ‌های مذکور، هیچ‌گونه عوارض یا ممنوعیت صادراتی برای خرما در این ایام اعمال نخواهد شد اما درصورتی‌که به هر دلیلی که قیمت این محصول در بازار مصرف به‌طور غیرمتعارف افزایش یابد، دولت از ابزار خود برای ممنوعیت صادرات خرما استفاده می‌کند. تولید‌کنندگان خرما به ستاد تنظیم بازار تعهد داده‌اند که اگر در هر کجای کشور در‌ماه مبارک رمضان نیازی به خرما وجود داشت تا ۱۰۰هزار تن خرما را به مباشران معرفی شده با نرخ مصوب تحویل دهند.

    شیوع کرونا موجب اخلال در نظام توزیع کالا شده، چه ضوابطی برای عرضه امن کالا درنظر گرفته شده است؟

    در زمینه توزیع و فروش تمرکز بر فروش الکترونیک بوده است. در این چارچوب با فراهم کردن امکان ثبت‌نام غیرحضوری درسامانه تدارکات الکترونیک دولت، تمدید غیرحضوری امضای الکترونیک و برگزاری جشنواره بهاره مجازی از ۲۳ تا ۲۹اسفند‌ماه سال گذشته و برگزاری پویش خرید اینترنتی با شعار «از خانه بخریم» در روزهای ۱۶ تا ۳۱فروردین‌ماه امسال همچنین آموزش و ترغیب اصناف به فروش کالاهای خود در فضای مجازی و ترغیب مردم به خرید اینترنتی شرایطی فراهم شده تا ضمن کاهش تبعات اقتصادی کرونا، تامین کالاهای مورد نیاز مردم نیز با ضریب سلامتی بالاتری صورت گیرد. همچنین به فروشگاه‌های اینترنتی تسهیلات ویژه‌ای مانند ثبت‌نام و مشاوره رایگان، ارائه غرفه اینترنتی رایگان، کاهش کارمزد واحدهای صنفی آفلاین به‌خصوص واحدهای صنفی بیشتر آسیب‌دیده مانند کیف و کفش، پوشاک، آجیل و خشکبار، آموزش اصناف سنتی برای تهیه عکس و کاتالوگ کالاهای خود برای درج در فضای اینترنتی ارائه شده است. با این روند اکنون دولت هیچ دخالتی در عملیات خرید و فروش و تحویل اینترنتی کالا نداشته و صرفا به هماهنگی بین واحدهای صنفی آفلاین و فروشگاه‌های اینترنتی می‌پردازد. این شرایط موجب افزایش ۲۳۶درصدی ارزش ریالی فروش اینترنتی در اسفند‌ماه ۹۸نسبت به‌مدت مشابه سال۹۷ شده با مشارکت بیش از ۳۰۰فروشگاه اینترنتی در جشنواره فروش بهاره مجازی و افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰درصدی فروش اغلب فروشگاه‌های اینترنتی شده است. همچنین با تدوین، تصویب و ابلاغ دستورالعمل بهداشتی برای بسته‌بندی، حمل و تحویل کالا با همکاری وزارت بهداشت و مذاکره با پست برای ادامه فعالیت واحدهای پستی در ایام تعطیل به‌ویژه در دوره جشنواره اقدام شده است. همچنین مشارکت و حمایت کسب و کارهای اینترنتی برتر کشور مانند دیجی کالا، زنبیل، شیپور، دیوار، ایسام و کاموا در عرضه کالا جلب شده است. از سوی دیگر با تخصیص سهمیه از محل موجودی کالاهای اساسی و ضروری در هر استان، کاهش حمل‌ونقل و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در دستور کار قرار گرفته و تلاش شده برنامه‌ریزی مناسبی برای افزایش سطح عرضه کالا متناسب با افزایش سطح تقاضای کالاهای پرمصرف در ایام‌ماه مبارک رمضان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با بیماری کرونا متناسب با زیرساخت‌ها و توانمندی‌های استانی انجام شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.