حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
کرونا را آزمایش الهی بدانیم نه بلا
  • ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ ساعت: 23:44
  • شناسه : 11209
    بازدید 5
    0

    مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه نگاهمان به شیوع کرونا باید یک نگاه ابتلا به آزمایش باشد که لازم است در این آزمایش الهی هم امتحان و هم آموزش ببینیم، گفت: برخی می‌گویند کرونا یک بلاست؛ سنت ابتلا و آزمایش جزو سنت‌های قطعی الهی است و شکی نیست که ناسپاسی و ناشکری […]

    پ
    پ

    مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه نگاهمان به شیوع کرونا باید یک نگاه ابتلا به آزمایش باشد که لازم است در این آزمایش الهی هم امتحان و هم آموزش ببینیم، گفت: برخی می‌گویند کرونا یک بلاست؛ سنت ابتلا و آزمایش جزو سنت‌های قطعی الهی است و شکی نیست که ناسپاسی و ناشکری و گناه تأثیر دارد، اما این‌طور نیست که هر وقت شری در جامعه ایجاد شد بگوییم این حتماً عذاب الهی و بلاست.
    حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با بیان اینکه چند نکته در رابطه با ویروس کرونا وجود دارد که باید بدان توجه شود، گفت: مسئله اول سنت ابتلا و آزمایش است؛ یکی سنت‌های قطعی خداوند، این است که انسان‌ها را به خیر یا شر آزمایش می‌کند.

    وی افزود: به عبارت دیگر خداوند انسان‌ها را به واسطه خیر و شر و به شکل‌های مختلف آزمایش می‌کند؛ البته در آزمایش الهی تنها بحث امتحان گرفتن نیست بلکه آموزش هم همزمان با آن اتفاق می‌افتد یعنی در هر امتحانی آموزش می‌بینیم و زمینه تقویت شدن برای ما پیدا می‌شود. با این توضیح کوتاه باید به این مسئله توجه داشته باشیم که نگاهمان به شیوع کرونا باید یک نگاه ابتلا به آزمایش باشد که در این آزمایش الهی، هم امتحان هم آموزش ببینیم و بررسی کنیم که به چه آموزش‌هایی در این امتحان می‌توانیم دسترسی پیدا کنیم. کرونا به شکلی برای سلامت جامعه تهدید است اما در کنار آن فرصت‌های زیادی برای جامعه ایجاد کرده است؛ فرصت اینکه انسان با خودش خلوت و مقداری تفکر کند زیرا زمینه‌های تفکر معمولاً در خلوت بیشتر ایجاد می‌شود.
    فرصت‌هایی که کرونا ایجاد کرد

    مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: انسانی که به یک روزمرگی ممکن بود گرفتار شده باشد، حالا با یک تغییر رویه در مسیر عادی زندگی خودش ممکن است زمینه تعمق و تفکر بیشتر برایش ایجاد شود؛ تفکر در این مسئله که بالاخره قرار است به کجا برود و هدف زندگیش چیست؛ آیا با همان روالی که تا به حال داشته به اهدافش رسیده است یا تنها به دستیابی به یکسری هدف‌های کوچک دلخوش کند و آیا این می‌تواند نیاز و عطش درونش و آن هدفی که برایش خلق شده است، را تأمین کند.

    رصاف با بیان اینکه کرونا مقداری انسان را به حقیقت خودش و حقیقتی که برای آن خلق شده است، بیشتر آشنا می‌کند، گفت: این‌ها فرصت‌هایی است که کرونا ایجاد کرده است البته در کنار این‌ها، تهدیدهایی به‌صورت طبیعی برای بشر ایجاد کرده است که باید با آن‌ها مقابله کرد. اینکه یک ویروس می‌تواند انسان را از پا دربیاورد، باید بفهمد که چقدر ضعیف است و دست یاری خود را به سوی پروردگار متعال دراز کند زیرا انسان هر چقدر هم علم و دانش، ثروت و قدرت و شهرت محبوبت داشته باشد، در مقابل این ویروس یک موجود بسیار ریز ممکن است کم بیاورد لذا نباید مغرور شود و از خدا احساس بی‌نیازی کند و این‌ها حقایقی است که کرونا به انسان‌ها بیشتر نشان داد تا او را به مبدأ و خالق هستی‌بخش نزدیک‌تر کند.

    وی به در پیش‌رو بودن ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: در این ایام زمینه تفکرات بیشتر می‌شود یعنی باید از هر زمانی که در آن قرار داریم بتوانیم بهره‌مندی بیشتری داشته باشیم ولی علاوه بر این‌ها باید به قدرت فرهنگ ایرانی ـ اسلامی خودمان هم در شرایط کرونا پی ببریم. دنیای غرب سالیان سال تلاش می‌کرد تا فرهنگ خود را یک فرهنگ غنی و قوی نشان دهد ولی کرونا ضعف آن را به کل دنیا نشان داد و بر عکس آن فرهنگ غنی اسلامی و شیعی ایران در شرایط کرونا به زیبایی هرچه تمام‌تر درخشید و قدرت و عظمت خود را به رخ دنیا کشید چنانچه مشاهده می‌کنیم در این ایام چگونه مردم به داد هم می‌رسند و تنها به دولتمردان خود تکیه نمی‌کنند.

    مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: در فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی مردم خودشان آستین همت را بالا می‌زنند و برای مشکلات همدیگر تلاش می‌کنند که زمینه چنین فرهنگی هم خداگرایی و ارتباط با خدا و معنویات و وجود روحیه‌هایی مثل ایثارگری و از خودگذشتگی است و همه این‌ها موجب شده است که به فرهنگ ایرانی ـ اسلامی قدرت و عظمت بخشد.

    وی با بیان اینکه کرونا خرده فرهنگ‌ها و فرهنگ‌های ضعیف و لیبرالی را در خود ذوب کرد، گفت: بسیاری از کشورها با وجود همه امکانات و ثروتی که دارند در این شرایط عاجز مانده‌اند اما در کشور ما به دلیل فرهنگ مترقی که وجود دارد، مردم به کمک هم می‌شتابند.
    کرونا ضعف فرهنگ نظام سلطه را به دنیا نشان داد

    رصاف یادآور شد: سال‌ها غرب تلاش می‌کرد تا فرهنگ خود را مترقی جلوه دهد اما کرونا فرهنگ آن‌ها را شکست داد یعنی کرونا فرصتی ایجاد کرد تا بهتر با فرهنگ اصیل اسلامی خودمان ارتباط برقرار کنیم و پیشرفت‌های مادی دنیای غرب باعث نشود که فریب آنان را بخوریم و از داشته‌های قوی خود دست برداریم.

    مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: یک نمونه جزئی از این مسئله، فرهنگ هایپراستارهایی است که در کشورهای دیگر وجود دارد و معمولاً در این فرهنگ عده‌ای دارای ثروت‌های هنگفت شده و بخشی را بسیار ضعیف و مستمند می‌کند و چون چنین فرهنگی در غرب کاملاً وجود داشت به همین دلیل در شرایط کرونا دچار بحران شدند و صف‌های طولانی پشت درهای فروشگاه‌های بزرگ ایجاد شد و مردم آنجا حتی برای تهیه آذوقه خود دچار مشکل شدند.
    آنچه غرب انجام می‌دهد درست نیست

    وی تأکید کرد: همه این‌ها نشان داد که این‌طوری که هر چیزی و هر کاری که در اروپا و آمریکا انجام شد، حتماً درست است و ما باید مقلد آن‌ها باشیم؛ بسیاری از مسائل فقط ظاهر زیبایی دارند، اما وقتی به عمق آن نگاه کنیم‌، می‌بینیم که سراسر مشکل است و فرهنگ غرب هم مصداقی از آن است. هزاران نقطه آسیب‌پذیر در فرهنگ غرب نمایان شد که فقط بخشی از آن‌ها در ایام کرونا خودش را نشان داد. پس باید درباره این مسائل به خوبی بیندیشیم.

    عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس در ادامه به سخن برخی‌ که می‌گویند کرونا یک بلاست اشاره کرد و گفت: برخی می‌گویند کرونا یک بلاست؛ سنت ابتلا و آزمایش جزو سنت‌های قطعی الهی است و خداوند انسان‌ها را هم به خیر هم به شر آزمایش می‌کند و در اینکه ناسپاسی و ناشکری و گناه تأثیر دارد، شکی نیست اما این‌طور نیست که هر وقت شری در جامعه ایجاد شد، بگوییم این حتماً عذاب الهی و بلا است. خداوند متعال انسان‌ها را امتحان می‌کند حتی انسان‌ها خوب را برای اینکه به درجه بالاتری نائل شوند و بتوانند ایمان خود را تقویت کنند، پس به این دید به کرونا نگاه کنیم.
    کرونا نیاز به منجی را در درون انسان‌ها تقویت کرد

    رصاف مسئله منجی را مطرح کرد و گفت: یکی از نکاتی که باید آن را جزو فرصت‌های کرونا به حساب بیاوریم، بحث عطش و نیاز ملت‌ها به منجی است و امروز در مقابل کرونا همه دنیا عاجز شده است و مردم نیازمند کمک دست برتر و قدرتی مافوق قدرت‌های دنیوی هستند و اکنون که درمانده شده‌اند، این نیاز و عطش را به خوبی در درون خود احساس می‌کنند و فطرتشان دارد این مسئله را فریاد می‌کشد زیرا انسان کمال‌طلب است و نیاز به امام دارد و این مسئله درون انسان‌ها نهفته شده است.

    مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ابراز کرد: امروز مشاهده می‌کنیم که علم و قدرت و ثروت همگی در مقابل کرونا شکست خوردند، پس انسان‌ها نیازمند یک قدرت برتر و فوق‌العاده‌ای شدند که بتواند مشکلشان را حل کند و آن‌ها را به نقطه آرامش برساند و این هم یکی از فرصت‌هایی است که باید از آن بهره‌مند شویم و برای ظهور حضرت مهدی موعود(عج) دعا کنیم و متوسل شویم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.