حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3574 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
‌توصیه‌های تغذیه برای آخرین روز‌های ماه مبارک رمضان
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت: 14:42
  • شناسه : 10997
    بازدید 2
    0

    همواره بدن ما برای حفظ سلامتی خود، مقداری از چربی و مواد غذایی را در نقاط مختلف ذخیره می‌کند که به مرور زمان این چربی‌های ذخیره شده تغییر رنگ داده و فشرده می‌شوند و احتمال این‌که مورد استفاده مجدد قرار گیرند، بسیار کم می‌شود؛ روزه‌داری به بدن فرصتی می‌دهد تا این چربی‌ها را از ذخایر […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    همواره بدن ما برای حفظ سلامتی خود، مقداری از چربی و مواد غذایی را در نقاط مختلف ذخیره می‌کند که به مرور زمان این چربی‌های ذخیره شده تغییر رنگ داده و فشرده می‌شوند و احتمال این‌که مورد استفاده مجدد قرار گیرند، بسیار کم می‌شود؛ روزه‌داری به بدن فرصتی می‌دهد تا این چربی‌ها را از ذخایر آن آزاد کرده، مصرف کند و پس از پایان روزه‌داری به جای آن چربی تازه و مناسب‌تری جایگزین کند.

    در صورتی که بعد از ماه مبارک رمضان، رژیم غذایی متعادل و متنوع و با چربی کم استفاده نشود، دوباره چربی‌های غذا به چربی ذخیره تبدیل شده که می‌توانند موجب افزایش چربی خون، فشارخون، اضافه وزن، سکته قلبی، مغزی و سایر بیماری‌ها شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود که روزه‌داران بعد از ماه مبارک رمضان که وزن و چربی و قند خون متعادل شده است، در برنامه غذایی خود تعادل و تنوع داشته باشند.

    بعد از ماه مبارک رمضان غذا‌ها را در حجم کم و در تعداد وعده بیشتر میل کرده و در طول روز سه وعده غذای اصلی شامل صبحانه، ناهار و شام و دو تا سه میان‌وعده مصرف کنید. رعایت تعداد وعده‌ها برای همه گروه‌های سنی و همه افراد به ویژه افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی، بیماران دیابتی، قلبی عروقی، فشارخونی و کودکان، نوجوانان و سالمندان اهمیت زیادی دارد. صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی در طول روز است که به هیچ عنوان نباید فراموش شود و خانواده‌ها با آغاز سال تحصیلی، مصرف صبحانه را برای دانش‌آموزان فراموش نکنند.

    تعادل و تنوع را در مصرف مواد غذایی رعایت کنید؛ برای رعایت تعادل و تنوع باید در طول روز از پنج گروه اصلی غذایی شامل گروه نان و غلات، گروه میوه‌ها، گروه سبزی‌ها، گروه شیر و لبنیات و گروه گوشت، حبوبات، تخم‌مرغ و مغز‌ها استفاده شود. همچنین به مقدار خیلی کم از مواد غذایی متفرقه شامل روغن‌ها و شیرینی‌ها مصرف کنید.

    بهتر است غذا‌ها به صورت کم‌ادویه و میزان تندی کم تهیه شوند تا به دستگاه گوارش آسیب نرسانند. نکته مهم دیگر روش پخت مواد غذایی است. بهترین روش پخت غذا، بخارپز کردن در دستگاه بخارپز یا در نهایت آب‌پز کردن در قابلمه درب بسته است که در این روش ویتامین‌ها و مواد معدنی غذا به مقدار زیادی حفظ می‌شود و در غذا باقی می‌ماند.

    بسیاری از افراد در این ماه سیگار کشیدن را ترک می‌کنند، نوشابه نمی‌خورند، مصرف لبنیات را افزایش می‌دهند و غذا‌های پرنمک را حذف می‌کنند که بهتر است این رفتار‌های مثبت در روز‌های پس از پایان ماه مبارک رمضان هم ادامه داشته باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.