حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3656 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
شب قدر؛ شب تجلی میعاد انسان با خداوند
  • ۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت: 3:55
  • شناسه : 10661
    بازدید 4
    0

    از ویژگی‌های شب قدر احیاء و نیایش به درگاه الهی است. در این شب باعظمت که کتاب مقدس قرآن برای هدایت انسا‌ن‌ها نازل شده و فرشتگان آسمانی برای سلام و درود، فوج، فوج بر زمین فرود می‌آیند، سزاوار نیست که انسان مؤمن و روزه‌دار در غفلت به سر برده و خود را از همنشینی با […]

    پ
    پ

    از ویژگی‌های شب قدر احیاء و نیایش به درگاه الهی است. در این شب باعظمت که کتاب مقدس قرآن برای هدایت انسا‌ن‌ها نازل شده و فرشتگان آسمانی برای سلام و درود، فوج، فوج بر زمین فرود می‌آیند، سزاوار نیست که انسان مؤمن و روزه‌دار در غفلت به سر برده و خود را از همنشینی با آنها محروم سازد.
    شب قدر در فرهنگ قرآن و روایات از جایگاه بس عظیمى برخوردار است تا آنجا که شب قدر در قرآن برابر با هزار ماه دانسته شده و شب نزول قرآن، تعیین تقدیرات یکسا و شب مبارک معرفى شده است.
    نزول فرشتگان و روح در شب قدر هر سال اتفاق می‌افتد. در این شب، ثبت امور مربوط به یک سال آینده، از سوی فرشتگان در زمان پیامبر(ص) بر خود ایشان و بعد او بر جانشینان بر حقش که حضرت علی(ع) و یازده فرزند معصوم او است و اکنون نیز بر امام زمان(ع) نازل می‌شود.
    احیاء شب قدر به بیدار بودن شب تا سحر خلاصه نمی‌شود این بیدار بودن هدفی پشتش نهفته است و آن عبادت است، بله، قرائت دعا و قرآن نیز در این شب عبادت است.
    شب قدر، شبی است بزرگ، شبی که صاحب‌دلان در طول سال انتظار رسیدنش را می‌کشند. شبی که به گفته قرآن ملائکه از آسمان به زمین می‌آیند و تقدیر یک سال دیگر، برای بندگان رقم می‌خورد. شبی که می‌توان آن را آغازی نو دانست.از بزرگترین اهداف احیاء و شب زنده‌داری‌ها رجوع و بازگشت به خداست، هدف برقرار کردن ارتباط دلی و روحی با خداوند متعال است نه صرف ایراد کردن دعاهایی که با حال کسالت و بی‌توجهی، صرفاً لقلقه زبان بوده و آبی از آن گرم نمی‌شود.
    شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان، به عنوان لیالی پرفیض و برکت قدر در نزد شیعیان و بسیاری از مسلمانان جهان دارای جایگاه با عظمتی است که در این شب‌ها به قرائت ادعیه، اقامه نماز و انجام مستحبات و شب زنده‌داری مشغول می‌شوند.

    احیاء شب‌های قدر؛ مفید برای آخرت
    حجت‌الاسلام علی‌اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان شرقی، احیاء شب‌های قدر برای هم برای دنیای انسان‌ها و هم برای آخرتشان مفید است و قدر یعنی اندازه گیری، یعنی تا سال آینده، اندازه انسان ها قدر می شود و آنچه که بر سر انسانها بیاید، می نویسند، تا مطلع الفجر در شب بیست و سوم مورد تایید امام زمان(عج) قرار گیرد.
    وی با استناد به آیه ۴ از سوره دخان «فیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکیمٍ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: در آن شب هر امر استواری (با حکمت و تدبیر نظام احسن) معیّن و ممتاز می‌شود.
    امام جمعه سراب از غرق شدن در دریای رحمت الهی در شب قدر گفت و‌ یادآور شد: شب قدر شب تجلی میعاد انسان با خداوند و ار خود جدا شدن و غرق در دریای رحمت و محبت و مهربانی خدا شدن است.
    وی با اشاره به فرموده پیغمبر(ص) افزود: ایشان می‌فرمایند: خداوند از روزها، جمعه و از ماه‌ها، ماه رمضان و از شب‌ها، شب قدر را برای خود اختیار کرده است.
    اکرمی ضمن بازگو کردن اهمیت احیاء شب‌های قدر تأکید کرد: زنده نگاه داشتن و احیاء شب‌های قدر فوق‌العاده اهمیت دارد برای آنهایی که متوجه هستند و برای آینده خود، برای یک سال بعد و قیامت خودشان اهمیت قائل هستند، نباید این سه شب را غفلت کنند.

    شب قدر؛ شب سرنوشت انسان‌ها
    حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: شب قدر، شب سرنوشت انسان‌ها تلقی می‌شود و در واقع تمامی امور انسان‌ها در این شب تعیین می‌شود و در شب قدر آمرزش و بخشش بندگان از جانب خدای کریم صورت می گیرد.
    شربیانی شب قدر را از بهترین ایام سال دانست و ادامه داد: شب قدر بهترین ایام سال است. ملائکه به اذن خدا به روی زمین می‌آیند تا مقدرات ما را معلوم می‌کنند. ملائکه می‌آیند و دور دل ما می‌گردند؛ اما جای خالی نمی‌‌بینند که وارد شوند. فرودگاه دل ما برای فرود ملائکه خالی نیست.
    امام جمعه عجب‌شیر یادآور شد: بهترین زمان برای سبک کردن و ریختن گناهان و بهره‌مندی از رحمت بیکران الهی شب قدر است.
    وی، با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: ابتدای سال، شب قدر است، در آن شب آنچه از این سال تا سال آینده انجام خواهد گرفت، نوشته می‌شود.
    شربیانی ضمن بازگو کردن احیاء گرفتن شب قدر تأکید کرد: علت عبادت و احیاء گرفتن شب قدر این است که اولاً ما عمری طولانی نداریم و ثانیاً طاقت و توان عبادت زیاد را نداریم، یک شب و نه یک روز را به عنوان سمبل و نشانه عُمر دنیا قرار داده در آن شب خدا را عبادت می کنیم گویا که تمام عمر خداوند را عبادت کرده‌ایم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.