حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 22 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
دین‌داران واقعی در جدال بین دین و دنیا مشخص می‌شوند/ ویژگی منافقان چیست
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت: 22:49
  • شناسه : 10236
    بازدید 17
    0

    نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر سوره عنکبوت گفت: تا زمانی که دعوای دین و دنیا پیش نیاید، دین‌داران واقعی مشخص نمی‌شوند. آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین، روز گذشته ۲۲ اردیبهشت ماه در جلسه تفسیر مسجد امام خمینی (ره) که در ماه مبارک رمضان هر روز پس از نماز ظهر و عصر […]

    پ
    پ

    نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر سوره عنکبوت گفت: تا زمانی که دعوای دین و دنیا پیش نیاید، دین‌داران واقعی مشخص نمی‌شوند.
    آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین، روز گذشته ۲۲ اردیبهشت ماه در جلسه تفسیر مسجد امام خمینی (ره) که در ماه مبارک رمضان هر روز پس از نماز ظهر و عصر برگزار می‌شود، اظهار کرد: در آیه ۱۰ سوره عنکبوت خدا می‌فرماید: «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ فَإِذَا أُوذِیَ فِی اللَّهِ جَعَلَ فِتْنَهَ النَّاسِ کَعَذَابِ اللَّهِ وَلَئِنْ جَاءَ نَصْرٌ مِنْ رَبِّکَ لَیَقُولُنَّ إِنَّا کُنَّا مَعَکُمْ أَوَلَیْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِمَا فِی صُدُورِ الْعَالَمِینَ»، (و از میان مردم کسانى‌اند که مى‌گویند به خدا ایمان آورده‌ایم و چون در [راه] خدا آزار کشند فتنه مردم را مانند عذاب خدا قرار مى‌دهند و اگر از جانب پروردگارت پیروزى رسد حتما خواهند گفت ما با شما بودیم آیا خدا به آنچه در دل‌هاى جهانیان است داناتر نیست).

    وی تصریح کرد: خدا نمی‌گوید آنها ایمان آورده‌اند، بلکه می‌فرماید آنها ادعا می‌کنند که ایمان آورده‌اند و مورد توجه خدا قرار ندارند زیرا هر جا که مشکلی برایش پیش بیاید، آن را عذابی از طرف خدا می‌بیند و در مقابل این امتحان صبوری نمی‌کند و سربلند بیرون نمی‌آیند.

    وی خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۱۱ سوره عنکبوت نیز می‌فرماید: «وَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَلَیَعْلَمَنَّ الْمُنَافِقِینَ»، (قطعا خدا کسانى را که ایمان آورده‌اند مى‌‏شناسد و یقینا منافقان را [نیز] مى‌‏شناسد).

    نماینده ولی فقیه در استان قزوین در ادامه به آیات دیگری از قرآن در باب این دو آیه شریفه پرداخت و افزود: در آیه دوم سوره عنکبوت آمده: «آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم رها مى‌‏شوند و مورد آزمایش قرار نمى‌گیرند؟» و در آیه سوم همین سوره در پاسخ این سؤال می‌فرماید: «و به یقین کسانى را که پیش از اینان بودند آزمودیم تا خدا آنان را که راست گفته‏‌اند معلوم دارد و دروغ‌گویان را [نیز] معلوم دارد».

    وی با بیان اینکه خدا دروغ‌گویان و راست‌گویان را معرفی کرده است، بیان کرد: صادقان و راست‌گویان کسانی هستند که در هر سختی دست از ایمان خود بر نمی‌دارند و بعضی در این راه به شهادت می‌رسند و برخی نیز منتظر شهادت هستند اما کاذبان همان منافقان هستند که به دروغ خود را با ایمان معرفی می‌کنند.

    آیت‌الله عابدینی ابراز کرد: خداوند در آیه ۸ سوره بقره می‌فرماید: «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِینَ»، (و برخى از مردم مى‌گویند ما به خدا و روز بازپسین ایمان آورده‏‌ایم ولى گروندگان [راستین] نیستند).

    این مفسر قرآن کریم گفت: خدا در سوره بقره آدم‌ها را به سه قسم تقسیم می‌کند و می‌گوید عده‌ای ایمان دارند که همان متقین هستند، سپس سراغ کافران رفت و فرمود برخی‌ها هستند که چشم‌هایشان پرده دارد و گوش هایشان نمی‌شنود و سپس سراغ منافقین رفت و فرمود در میان مردم کسانی هستند که می‌گویند ما به خدا و روز قیامت ایمان داریم اما دروغ می‌گویند و آنها کر، گنگ و کور هستند.

    وی درباره پاداش مؤمنان در قرآن گفت: خدا در ۱۹۵ آل عمران می‌فرماید: «اسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّی لَا أُضِیعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْکُمْ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى»، (پس پروردگارشان دعاى آنان را اجابت کرد [و فرمود که] من عمل هیچ صاحب عملى از شما را از مرد یا زن که همه از یکدیگرید تباه نمى‌‏کنم).

    نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: خدا در ادامه همین آیه می‌فرماید: «بَعْضُکُمْ مِنْ بَعْضٍ فَالَّذِینَ هَاجَرُوا وَأُخْرِجُوا مِنْ دِیَارِهِمْ وَأُوذُوا فِی سَبِیلِی وَقَاتَلُوا وَقُتِلُوا لَأُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وَلَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ثَوَابًا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ»، (پس کسانى که هجرت کرده و از خانه‌‏هاى خود رانده شده و در راه من آزار دیده و جنگیده و کشته شده‏‌اند بدی‌هایشان را از آنان مى‌زدایم و آنان را در باغ‌هایى که از زیر [درختان] آن نهرها روان است در مى‏آورم [این] پاداشى است از جانب خدا و پاداش نیکو نزد خداست).

    امام جمعه قزوین اضافه کرد: اگر انسان در راه خدا آزار و اذیت می‌بیند، نباید خدا را اذیت کننده ببیند بلکه این آدم‌ها هستند که باعث آزار و اذیت می‌شوند و ما اذیت آدم‌ها را باید برای خودمان امتحان و آزمایش ببنیم و باید صبوری کنیم، حرمت نگه داریم و استقامت داشته باشیم.

    وی ادامه داد: در آیه ۱۱ سوره حج می‌فرماید: «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَیْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَهٌ انْقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْیَا وَالْآخِرَهَ ذَلِکَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ»، (و از میان مردم کسى است که خدا را فقط بر یک حال [و بدون عمل] مى‌‏پرستد پس اگر خیرى به او برسد بدان اطمینان یابد و چون بلایى بدو رسد روى برتابد در نشود، حامی دین هستند و اگر دنیایشان به خط بیوفتد، دین را کنار می‌گذارند.

    این مفسر قرآن تصریح کرد: خدا در آیه ۱۴ سوره حجرات می فرماید: «قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبِکُمْ وَإِنْ تُطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا یَلِتْکُمْ مِنْ أَعْمَالِکُمْ شَیْئًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ»، ([برخى از] بادیه‏ نشینان گفتند ایمان آوردیم بگو ایمان نیاورده‌اید لیکن بگویید اسلام آوردیم و هنوز در دل‌هاى شما ایمان داخل نشده است و اگر خدا و پیامبر او را فرمان برید از [ارزش] کرده‌‏هایتان چیزى کم نمى‌‏کند خدا آمرزنده مهربان است).

    وی بیان کرد: خداوند در آیه ۱ سوره منافقون می فرماید: «إِذَا جَاءَکَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّکَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّکَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَکَاذِبُونَ»، (چون منافقان نزد تو آیند گویند گواهى مى‏‌دهیم که تو واقعا پیامبر خدایى و خدا [هم] مى‌داند که تو واقعا پیامبر او هستى و خدا گواهى مى‌دهد که مردم دوچهره سخت دروغ‌گویند».

    نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: در آیه ۲۴ سوره مائده می فرماید: «قَالُوا یَا مُوسَى إِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا أَبَدًا مَا دَامُوا فِیهَا فَاذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّکَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ»، (گفتند اى موسى تا وقتى آنان در آن [شهر]ند ما هرگز پاى در آن ننهیم تو و پروردگارت برو[ید] و جنگ کنید که ما همین جا مى‌‏نشینیم).

    امام جمعه قزوین گفت: امام علی (ع) در خطبه جهاد می‌فرماید من به شما در تابستان می‌گویم برای جنگ آماده شوید، می‌گویید هوا گرم است، در زمستان می‌گویید هوا سرد است و حضرت در مقابل این رفتار منافقانه می‌فرماید شما از جوانمردی و مردانگی بویی نبرده‌اید و اینها همان کسانی هستند که هر جا اذیت و آزاری پیش بیاید، صحنه را خالی می‌کنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.