حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
آموزش شیرینی خونگی برای عید و رمضان
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ ساعت: 12:06
  • شناسه : 17475
    بازدید 37
    1

    شیرینی‌ها همیشه طرفدار دارند و درماه مبارک رمضان هم انواع این خوراکی‌ خوشمزه در میان خورد و خوراک‌های افطار تا سحر و پای ثابت دورهمی‌هاست. امسال که شاهد تقارن عید نوروز و رمضان هستیم، می‌توانیم با پخت شیرینی‌های خانگی ساده و به صرفه و البته سالم با یک تیر دو نشان بزنیم. امسال می‌توانیم هم […]

    نویسنده : سعیده مرادی منبع : روزنامه همشهری
    پ
    پ

    شیرینی‌ها همیشه طرفدار دارند و درماه مبارک رمضان هم انواع این خوراکی‌ خوشمزه در میان خورد و خوراک‌های افطار تا سحر و پای ثابت دورهمی‌هاست. امسال که شاهد تقارن عید نوروز و رمضان هستیم، می‌توانیم با پخت شیرینی‌های خانگی ساده و به صرفه و البته سالم با یک تیر دو نشان بزنیم.

    امسال می‌توانیم هم برای سفره هفت‌سین‌مان شیرینی تهیه کنیم همه برای افطار و سحری. به همین منظور دستور پخت چند نوع شیرینی خانگی با مواداولیه ارزان، در دسترس و مقوی را که فاطمه باقری، مدرس آشپزی و شیرینی‌پزی ارائه داده را مرور می‌کنیم، شیرینی‌هایی که حسابی به کارتان می‌آید.

    لگیمات بوشهری

    مدت آماده سازی: ۳ ساعت

    زمان پخت: ‌۱ ساعت

    مناسب: ۸ نفر

    مواد لازم: ‌

    آرد سفید ۲ پیمانه

    تخم مرغ: یک عدد

    شیره خرما: یک پیمانه

    روغن مایع: یک پیمانه

    مایه خمیر: یک قاشق چایخوری

    نشاسته ذرت: ۲ قاشق غذاخوری

    آب: ‌۲ پیمانه

    روش تهیه:

    ۱- آرد سفید را داخل کاسه‌ بزرگ الک و سپس خمیرمایه را اضافه کنید. آب گرم را کم کم روی مواد بریزید و هم بزنید. در ادامه روی کاسه محتوی خمیر را با سلفون بپوشانید و به‌مدت ۲ ساعت در جای گرم قرار بدهید تا به‌اصطلاح خمیر ور بیاید.

    ۲- تخم مرغ را بشکنید و نشاسته را به آن اضافه کنید. خمیر ور آمده را به تخم مرغ‌ها بیفزایید و خوب مخلوط کنید تا خمیر نرم شود.

    ۳- در قابلمه‌ای کوچک و ترجیحا با عمق زیاد روغن بریزید و اجازه دهید تا کاملا داغ شود. خمیر را داخل قیف بریزید و آن را فشار دهید تا به اندازه دلخواهتان از مایه خمیر بیرون بیاید و با قیچی آن را ببرید. لگیمات‌ خام شما آماده است.

    ۴- شیره خرما را در ظرف بریزید و روی حرارت کم قرار بدهید. هنگامی که لگیمات‌ها سرخ شدند با کفگیر آنها را از داخل روغن بیرون بیاورید و مدت ۳ دقیقه داخل شیره خرما بگذارید. سپس در ظرف مورد نظرتان بگذارید.

    نکته

    ۱- برای داشتن لگیمات با بافت نرم می‌توانید نصف فنجان ماست چکیده به مایه اضافه کنید و به جای شیره خرما هم از شربت قوام یافته و سرد شده زعفران استفاده کنید.

    کوکی ارده

    مدت آماده‌سازی‌: ۱ ساعت

    زمان پخت: ۲ ساعت

    مناسب: ۶ نفر

    مواد لازم:

    آرد: یک و نیم پیمانه

    جوش شیرین: ‌سه چهارم قاشق چایخوری

    نمک: یک دوم قاشق چایخوری

    شکر: یک پیمانه

    تخم مرغ: یک عدد

    وانیل: یک قاشق چایخوری

    کره، ارده و کنجد سفید: نصف پیمانه

    روش تهیه:

    ۱- ابتدا کره را همراه شکر، وانیل و تخم‌مرغ داخل ظرف بریزید و با دور تند همزن برقی تا ۲ دقیقه هم بزنید. سپس ارده را به آن اضافه و مخلوط کنید.

    ۲- آرد را به همراه جوش شیرین ۳مرتبه الک کرده و به مخلوط کره بیفزایید. در ادامه مواد را با دور کند همزن برقی در حد مخلوط شدن هم بزنید تا به خوبی با هم ترکیب شوند.

    ۳- حالا روی خمیر را با کیسه فریزر بپوشانید و به‌مدت ۳۰ دقیقه درون یخچال قرار دهید تا استراحت کند. همزمان فر را روی حرارت ۱۷۵ درجه سانتیگراد بگذارید تا گرم شود.

    ۴- پس از استراحت خمیر، یک قاشق غذاخوری از آن بردارید، به‌صورت گرد فرم داده و درون کنجد بغلتانید و داخل سینی بچینید. سپس سینی را در طبقه وسط فر بگذارید و اجازه دهید کوکی‌ها در دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد به‌مدت ۱۸ تا ۲۰ دقیقه بپزند.

    نکته

    ۱- به جای کره از مارگارین هم می‌توانید استفاده کنید.

    شکرپاره ترکی

    مدت آماده‌سازی‌: ۴ ساعت

    زمان پخت: ۳ ساعت

    مناسب: ۱۲ نفر

    مواد لازم: ‌

    کره: ‌۱۲۵گرم

    روغن مایع: ‌نصف فنجان

    تخم مرغ: ۲عدد

    بکینگ پودر: ‌۱۰گرم

    وانیل: نوک قاشق چایخوری

    آرد سمولینا: ۳۰گرم

    پودر قند: ۵۰گرم

    آرد: ۳ و نیم پیمانه

    شربت بار: به مقدار لازم

    مواد لازم برای روی شیرینی (رومال)

    زرده تخم مرغ: یک عدد

    روغن مایع: یک قاشق غذاخوری

    شیره انگور (اختیاری) : یک قاشق غذاخوری

    مواد لازم برای تهیه شربت

    شکر: ‌۵۰۰ گرم

    آب: ‌۳۵۰ میلی لیتر

    هل: ‌۲ عدد

    زعفران: یک قاشق غذا خوری

    روش تهیه:

    ۱- ابتدا تخم‌مرغ‌ها را همراه کره، وانیل و بکینگ پودر درون یک کاسه با همزن هم بزنید. سپس پودر قند را به مواد اضافه کنید و ورز دهید. در ادامه آرد سمولینای ۳ بار الک شده را به مواد بیفزایید و ورز دهید تا خمیری لطیف به دست آید.

    ۲- در این حین شربت را تهیه کنید. برای تهیه آن آب و شکر را با هم مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید. وقتی به جوش آمد، هل و زعفران را به آن اضافه کرده و بگذارید قوام‌آید.

    ۳- در ادامه سینی فر را با مقداری روغن مایع چرب کنید. از خمیر به‌اندازه گردو کوچک جدا کرده و به آن شکل دهید و داخل سینی بگذارید. مواد رومال را که ترکیبی از زرده تخم‌مرغ و روغن مایع و شیره انگور است را با برس روی شیرینی‌ها بمالید.

    ۴- در نهایت سینی را داخل طبقه وسط فر و در دمای ۱۸۰درجه سانتیگراد قرار و اجازه دهید شکرپاره‌ها به‌مدت ۲۵ تا ۳۰دقیقه بپزند. سپس آنها را در ظرف مناسب بچینید و در انتها شربت را روی شیرینی‌ها بریزید.

    نکته

    ۱-مراقب باشید که آرد را بیش از حد نریزید تا شیرینی‌تان، نرم و خوشمزه شود.

    نان چایی قزوین

    مدت آماده‌سازی‌: ۴۵ دقیقه

    زمان پخت: ۲۵ دقیقه

    مناسب: ۸ نفر

    مواد لازم: ‌

    آرد: ۵۰۰ گرم

    پودر قند: ۱۵۰ گرم

    کره یا روغن جامد صاف شده: ۲۵۰ گرم

    زرده تخم مرغ: ۲ عدد

    ماست سفت: ۹۰ گرم

    بیکینگ پودر: یک چهارم قاشق چایخوری

    پودر هل: یک قاشق چایخوری

    مواد لازم رومال شیرینی: ‌

    زرده تخم مرغ: ‌یک عدد

    زعفران غلیظ دم کرده: ‌یک قاشق چایخوری

    ماست: ‌یک قاشق چایخوری

    کنجد یا پودر پسته برای تزیین: به مقدار لازم

    روش تهیه:

    ۱- ابتدا پودر قند و روغن را داخل یک کاسه نسبتا بزرگ بریزید و به‌مدت ۴ دقیقه با همزن برقی بزنید تا مواد حجیم و کرمی رنگ شود. سپس زرده‌های تخم مرغ را به همراه هل به مخلوط اضافه کنید و یک تا۲ دقیقه مواد را هم بزنید.

    ۲- در کاسه دیگری ماست و بیکینگ پودر را مخلوط کنید. چند ثانیه صبر کنید تا ماست کمی پف کند. سپس آن را به کاسه مایه شیرینی بیفزایید و با همزن برقی هم بزنید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.

    ۳- در ادامه آرد الک شده را به مایه شیرینی بیفزایید و در ادامه ورز دهید تا خمیر منسجم ایجاد شود. سپس روی خمیر را بپوشانید و به‌مدت نیم ساعت بگذارید تا استراحت کند.

    ۴-فر را روشن کنید و بگذارید در دمای ۱۷۰ درجه سانتیگراد تا گرم شود. خمیر را با وردنه تخت کنید و با کمک کاتر شیرینی برش بزنید و روی آن مواد رومال بمالید. شیرینی‌ها را ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید تا قهوه‌ای روشن شوند.

    نکته: ‌

    ۱- در مواد رومال می‌توانید به جای ماست از شیر یا خامه صبحانه هم استفاده کنید.

    کنجدی

    مدت آماده‌سازی‌: ‌۳۰ دقیقه

    زمان پخت: ‌۲ ساعت

    مناسب: ۶ نفر

    مواد لازم: ‌

    آرد سفید یا سبوسدار: ۵۰۰ گرم

    شکر: ‌نصف پیمانه

    خمیرمایه: ‌یک قاشق غذاخوری

    پودر هل: یک دوم قاشق چایخوری

    دارچین: ‌یک چهارم قاشق چایخوری

    آب: یک و نیم لیوان

    روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری

    عسل: یک قاشق غذاخوری

    کنجد: یک لیوان

    روش تهیه:

    ۱- آرد، شکر، پودر هل و دارچین را داخل ظرف بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس یک لیوان آب را همراه ۲ قاشق غذاخوری روغن به آن افزوده و هم بزنید. بقیه آب را هم کم‌کم به مواد اضافه کنید تا خمیری مناسب حاصل شود.

    ۲- روی خمیر را با یک دستمال بپوشانید و بگذارید تا یک ساعت استراحت کند. در این حین نصف پیمانه آب را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و بعد از حل شدن عسل، کنجد را به آن بیفزایید و بگذارید تا کنجدها ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خیس بخورند.

    ۳- بعد از یک ساعت روی سطح صافی کمی آرد بپاشید و خمیر را روی آن ورز دهید. سپس خمیر را به‌صورت لوله‌ای درآورید و به شکل دلخواه برش بزنید. در این مرحله کنجدها را داخل یک صافی بریزید تا صاف و آب اضافی آن گرفته شود.

    ۴- در نهایت خمیرها را با کنجد آغشته کنید و به‌مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه در فر که از قبل با حرارت ۱۸۰ درجه گرم شده، قرار دهید تا بپزد.

    نکته: ‌

    ۱-خمیر را طوری برش بزنید که اندازه همه شیرنی‌ها یکدست و ضخامت آنها زیاد نباشد چون ضخامت زیاد مانع پخت کامل وسط شیرینی می‌شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.