حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 4 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
توصیه‌هایی که باید در آستانه ماه مبارک رمضان رعایت کنیم
  • ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ ساعت: 12:34
  • شناسه : 17199
    بازدید 33
    1

    منصور رضایی در آستانه ماه مبارک رمضان گفت: آنچه در روزه‌داری بیش از هر مسئله دیگری مهم است این است که شاید کالری را بتوان از ذخایر قند، چربی، پروتئین و … تامین کرد، ولی تامین مایعات اهمیت دارد و اگر فرد دهیدراته باشد روی توان جسمی و فعالیت روزانه او اثرگذار است. با توجه […]

    پ
    پ

    منصور رضایی در آستانه ماه مبارک رمضان گفت: آنچه در روزه‌داری بیش از هر مسئله دیگری مهم است این است که شاید کالری را بتوان از ذخایر قند، چربی، پروتئین و … تامین کرد، ولی تامین مایعات اهمیت دارد و اگر فرد دهیدراته باشد روی توان جسمی و فعالیت روزانه او اثرگذار است. با توجه به اینکه انتظار داریم فرد روزه‌دار در طول روز خوشرو باشد پس باید در مصرف مایعات و کالری مدیریت داشته باشیم و کاری کنیم نیاز به مایعات کاهش یابد و عطش در افراد کم شود و به همین دلیل مصرف موادی، چون چای، قهوه و شکلات باید تا حد زیادی در وعده سحری محدود باشد چرا که اگر در وعده سحری از ترکیباتی همچون چای، قهوه و شکلات استفاده کنیم، ممکن است در میانه روز دچار عطش و تشنگی شویم و نیاز به مایعات به شدت بالا برود.

    وی ادامه داد: به همین دلیل اگر به مصرف چای، قهوه و شکلات عادت داریم به نحوی اگر نخوریم دچار سردرد می‌شویم و یعنی سیستم عصبی فرد به این محرک‌ها در ابتدا یا طول روز عادت دارد و مصرف این مواد به نوعی دوپینگ است و باعث می‌شود فرد سرحال‌تر باشد، بهتر است در روز‌های پایانی ماه شعبان تا جایی که مقدور است به ویژه در وعده صبح تا ظهر مصرف چای، قهوه و شکلات را کاهش دهیم تا محرک سیستم عصبی به مرور کمتر شود و در ماه رمضان شروع خوبی داشته باشیم و با نخوردن این ترکیبات محرک دچار سردرد در ابتدا یا میانه روز نشویم.

    این متخصص تغذیه ضمن اشاره به اینکه لازم است در روز‌های پایانی شعبان و منتهی به ماه مبارک رمضان حتما صبحانه بخوریم، افزود: افرادی که عادت به صبحانه ندارند مطمئن باشند سحری هم نخواهند خورد و این در حالی است که فردی که که سحری نخورده تا بعد از افطار نمی‌تواند خلق و خوی خوب داشته باشد و به همین دلیل توصیه می‌شود در روز‌ها آخر شعبان خود را به صبحانه خوردن عادت دهیم که بتوانیم سحری بخوریم چراکه سحری یکی از وعده‌های بسیار ضروری و حیاتی در ماه مبارک رمضان است.

    این پزشک متخصص با بیان اینکه مسئله بعدی دیگری که لازم است در روز‌های پایانی شعبان رعایت شود، کاهش حجم و کالری نهار است، بیان کرد: تا جایی که ممکن است دستگاه گوارش را عادت دهیم که وعده نهار را نداشته باشیم، بهتر است که در روز‌های پایانی شعبان تا جایی که ممکن است مصرف نهار را به حداقل برسانیم و حجم این وعده غذایی را کم کنیم.

    رضایی با اشاره به اینکه مسئله بعدی کاهش غذا‌های کارخانه‌ای و شور است، توضیح داد: مصرف این غذا‌ها معمولاً عطش و تشنگی را زیاد می‌کند و باید تمرین کنیم که در روز‌های پایانی شعبان از مصرف غذا‌های کنسروی به ویژه غذا‌های کنسروی و شور مثل رب گوجه، خیارشور و تن ماهی رد به حداقل برسانیم تا میزان مایعات بدن نرمال شود و دچار مشکل کم آبی در بدن نشویم. همچنین بهتر است در و روز‌های پایانی ماه شعبان به مصرف آبمیوه عادت نکنیم چراکه آبمیوه قند خون را بالا می‌برد و موجب ایجاد تشنگی و عطش می‌شود.

    وی تاکید کرد: لازم است افراد قبل از ماه مبارک رمضان قند و فشار خون خود را با دارو‌ها کنترل کند چرا که روزه داری برای کسی خوب و مناسب است که قبل از ماه رمضان به کمک سبک زندگیمناسب از جمله از تغذیه، ورزش کردن، حفظ آرامش و دارو‌ها به ثبات رسیده باشد، به یاد داشته باشیم افرادی که قند و فشار تحت کنترل ندارند نمی‌توانند روزه‌داری خوب داشته باشند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.