هَلْ یَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ یَأْتِیَهُمُ اللَّهُ فِی ظُلَلٍ مِنَ الْغَمَامِ وَالْمَلَائِکَهُ وَقُضِیَ الْأَمْرُ ۚ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ
آیا کافران جز این انتظار دارند که خدا با ملائکه در پردههای ابر بر آنها در آید و حکم (قهر خدا به کیفر کافران) فرا رسد؟ و کارها همه به سوی خدا باز گردد.
تفسیر نور (محسن قرائتی)
«۲۱۰» هَلْ یَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ یَأْتِیَهُمُ اللَّهُ فِی ظُلَلٍ مِنَ الْغَمامِ وَ الْمَلائِکَهُ وَ قُضِیَ الْأَمْرُ وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ
آیا جز این انتظار دارند که خداوند و فرشتگان در سایههاى ابر به سوى آنها بیایند تا کار آنان یکسره شود؟ (در حالى که بعد از نزول آیات روشن، نیازى به چیز دیگرى نیست.) و به سوى خدا تمام امور برمىگردد.
نکته ها
دعوت انبیا از طریق استدلال ومعجزه است، ولى گاهى مردمِ بهانهجو، انتظارات دیگرى داشتند. خداوند بر انجام هرکارى قدرت دارد، ولى مىفرماید: اگر بعد از برآمدن انتظار شما بازهم لجاجت کنید، قهر الهى شما را فرا خواهد گرفت و دیگر مهلتى براى عذرخواهى و توبه در کار نیست. نمونه آن را در مائده آسمانى که از حضرت عیسى خواستند و یا ناقهاى که از حضرت صالح درخواست نمودند، مىبینیم که هرگاه نوع معجزه به درخواست مردم صورت گیرد، باید اطاعت حتمى باشد و گرنه قهر حتمى است. البتّه این در مواردى است که اصل انتظار محال نباشد، مانند دیدن خدا وگرنه اگر اصل توقّع نابجا باشد، پاسخ ردّ به آنان داده مىشود.
نظام آفرینش و تربیتى خداوند، بر محور انتظارات نابجاى شما نمىچرخد. ممکن است شما انتظار داشته باشید خداوند و فرشتگان در لابلاى ابرها، بالاى سر شما به صورت جسمى پیدا شوند و مستقیماً با خودتان حرف بزنند، ولى چنین چیزى ممکن نیست.
پیام ها
۱- با وجود دلائل روشن بر رسالت پیامبر، توقّع نابجا ممنوع است. «هَلْ یَنْظُرُونَ»
جلد ۱ – صفحه ۳۲۶
۲- انتظار رؤیت خدا و فرشتگان، بهانهاى براى فرار از پذیرش حقّ است.
«یَنْظُرُونَ … یَأْتِیَهُمُ اللَّهُ … وَ الْمَلائِکَهُ»
۳- سرچشمه و بازگشت همه چیز به سوى خداست. چرا در انتظار دیدن خود او هستید، مگر آثار او را نمىبینید. «هَلْ یَنْظُرُونَ … وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ»
ثبت دیدگاه