حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
۵ عادتی که سوزش سر دل را در ماه رمضان تشدید می کند
  • ۷ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 23:22
  • شناسه : 18039
    بازدید 28
    1

    اگرچه روزه گرفتن در ماه رمضان باعث کاهش اختلالات گوارشی می شود، اما اگر افراد از عادات نادرست پیروی کنند، ممکن است مشکل سوزش سر دل را تشدید کند . آن عادات چیست؟ مشاور داخلی، گوارش و کبد دکتر میثم اکروش تایید می کند که یکی از عوامل مهم سوزش سر دل افزایش ترشح اسید […]

    نویسنده : سایت جامع رمضان
    پ
    پ

    اگرچه روزه گرفتن در ماه رمضان باعث کاهش اختلالات گوارشی می شود، اما اگر افراد از عادات نادرست پیروی کنند، ممکن است مشکل سوزش سر دل را تشدید کند . آن عادات چیست؟
    مشاور داخلی، گوارش و کبد دکتر میثم اکروش تایید می کند که یکی از عوامل مهم سوزش سر دل افزایش ترشح اسید معده است و در صورت عدم وجود مواد مغذی که این اسید باید روی آن اثر بگذارد باعث آسیب به معده می شود. خود غشاها و در نتیجه روزه داری افزایش می یابد… شدت علائم برای کسانی که از آنها رنج می برند.
    دکتر اکروش خاطرنشان می کند: افرادی که بیشتر در معرض سوزش معده هستند، افرادی هستند که از فتق هیاتال و افتادگی دریچه بین مری و معده رنج می برند و افرادی که از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی استفاده می کنند و همچنین افرادی که دچار این مشکل می شوند. علاوه بر افرادی که از چاقی رنج می برند، مایعات پس از ترومبوتیک، مانند مواد مشابه آسپرین، مصرف کنید.
    علائم

    علائم سوزش سر دل به گفته دکتر اکروش عبارتند از: احساس سوزش داخل قفسه سینه و درد در قفسه سینه، احساس بازگشت مواد اسیدی از مری به دهان، صدای خشن و خشک در صبح، ناراحتی در دندان ها. یا پوسیدگی مکرر دندان زخم در دهان یا بوی نامطبوع دهان و این نتیجه بازگشت اسید است از معده به دهان به دندان و گلو آسیب می رساند.

    او اضافه کرد که علائم ممکن است به اشکال در بلع، درد، درد معده و احساس تهوع بدتر شود.

    عادات اشتباه باعث افزایش سوزش سر دل می شود

    دکتر اکروش توضیح می دهد که برخی عادات وجود دارد که افراد انجام می دهند که مشکل سوزش سر دل را تشدید می کند، از جمله:

    1. یک بار بعد از صبحانه و همچنین قبل از خواب مقدار زیادی غذا بخورید.
    2. غذاهای سریع، سرخ شده و تند حاوی ادویه بخورید.
    3. ننوشیدن آب کافی
    4. سیگار کشیدن.
    5. مصرف داروها با معده خالی قبل از افطار، به استثنای داروهایی که پزشک تجویز کرده و قبل از سحری یا صبحانه مصرف می شود.

    کاهش علائم در ماه رمضان

    دکتر اکروش برای کاهش علائم سوزش معده و رفلاکس مری در ماه رمضان توصیه می کند بلافاصله بعد از سحری یا افطار دراز نکشید و نخوابید و کیفیت و اندازه غذای مصرفی را در نظر بگیرید و داروها را مطابق با آن مصرف کنید. نسخه پزشک

    وی همچنین به اختصاص زمان برای ورزش مانند پیاده روی، خوب جویدن غذا، فاصله گذاشتن بین غذا و شیرینی و عدم نوشیدن قهوه و سیگار با معده خالی توصیه کرد و تاکید کرد که کار صحیح، ترک کامل سیگار است.

    روزه و دستگاه گوارش

    روزه گرفتن در ماه رمضان باعث استراحت سیستم های بدن به طور کلی و سیستم گوارشی به طور خاص می شود، به ویژه در صورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی و تغذیه ای که تضمین کننده یک روزه سالم و راحت است.

    روزه داری همچنین اختلالات گوارشی و گازهای تشکیل شده در مجرای روده را کاهش می دهد و علاوه بر کمک به التیام زخم های کوچک در معده و دستگاه گوارش و همچنین کاهش تلاش لوزالمعده در حین فرآیندهای هضم، بنابراین لازم است هنگام افطار به روش غذا خوردن توجه شود.غذا و مقدار مصرف شده، علاوه بر تهیه غذا به روش های سالم که هضم راحت را تضمین می کند.

    دستورالعمل ها

    به بیماران مبتلا به زخم معده و رفلاکس مری توصیه می شود که آهسته و به مقدار مناسب و متناسب با نیاز بدن غذا بخورند، زیرا وعده های غذایی زیاد باعث سوزش سر دل و احساس ناراحتی می شود.

    همچنین توصیه می شود از سرخ کردن و استفاده از روش های دیگر پخت مانند بخارپز کردن، پختن غذا با سس، سرخ کردن با مقدار کمی روغن یا پختن در فر خودداری کنید.

    کاهش مصرف ادویه ها، سس های تند و مرکبات، کاهش نوشیدن نوشابه، پرهیز از نوشیدنی های کافئین دار یا مصرف دو ساعت بعد از صبحانه و همچنین پرهیز از مصرف زیاد نعنا و شکلات ضروری است.

    نوشیدن آب زیاد برای جلوگیری از کم آبی بدن بسیار مهم است، زیرا نوشیدن حداقل ۸ فنجان بین صبحانه و سحری توصیه می شود، زیرا آب به جایگزینی مایعات از دست رفته در طول روزه داری کمک می کند و اسیدیته معده را خنثی می کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.