حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
نکات مهمی درباره مصرف دارو در ماه رمضان که خوب است بدانید
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ ساعت: 11:51
  • شناسه : 17459
    بازدید 29
    1
    درباره مصرف دارو و تغذیه برای افرادی که به‌دلیل ابتلا به بیماری دارو مصرف می‌کنند، به واسطه تغییراتی که در وعده‌های غذایی ایجاد می‌شود باید به نحوه صحیح مصرف داروها در ماه رمضان و قطع مصرف داروها یا جابه‌جایی زمان مصرف دارو که در ثبات سلامتی اهمیت دارد، توجه داشته باشند تا از عوارض جسمی یا روحی جلوگیری شود.
    نویسنده : سایت جامع رمضان منبع : ایسنا
    پ
    پ

    دکتر ابراهیم محمدی با اشاره به اهمیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سلامت روزه‌داران، اظهار کرد: درباره مصرف دارو و تغذیه برای افرادی که به‌دلیل ابتلا به بیماری دارو مصرف می‌کنند، به واسطه تغییراتی که در وعده‌های غذایی ایجاد می‌شود باید به نحوه صحیح مصرف داروها در ماه رمضان و قطع مصرف داروها یا جابه‌جایی زمان مصرف دارو که در ثبات سلامتی اهمیت دارد، توجه داشته باشند تا از عوارض جسمی یا روحی جلوگیری شود.

    وی با بیان اینکه روزه‌داران باید از مصرف غذاهای چرب خودداری کنند، گفت: روزه گرفتن می‌تواند در کنترل بسیاری از بیماری‌ها مانند کبد چرب موثر باشد. همچنین در بسیاری از مطالعات ثابت شده است با تغییر رژیم غذایی بیمار توانسته است، بعد از دو تا سه روز عوارض بیماری را به حداقل برساند.

    محمدی با بیان اینکه براساس پژوهش‌های علمی، روزه‌داری سبب آرامش روح می‌شود و استرس و اضطراب را از انسان دور می‌کند، اظهار کرد: مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحری و بخصوص بین غذا توصیه نمی‌شود، مصرف آب زیاد در وعده سحری موجب رقیق شدن اسید معده می‌شود و روند هضم غذا را مختل می‌کند.

    وی بر لزوم تعادل‌بخشی آب الکترولیت‌های بدن تاکید کرد و گفت: باید توجه شود که مصرف مایعات مانند آب، آبمیوه، شیر کم‌چرب، دوغ بدون نمک در فاصله پس از افطار تا هنگام خوابیدن کمک می‌کند که تعادل آب الکترولیت‌های بدن هنگام روزه‌داری حفظ شود.

    معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به توصیه‌های نحوه مصرف داروها در ماه رمضان به بیماران، افزود: در این موارد، افراد باید با پزشک و داروساز مشورت کنند و در زمان روزه‌داری هیچ‌گاه وعده‌های دارو را خودسرانه حذف نکنند، زیرا ممکن است سبب اختلال در روند درمان شود.

    محمدی با بیان اینکه مصرف بسیاری از داروها را می‌توان پس از مشورت با پزشک به زمان سحری یا افطار منتقل کرد، گفت: چنانچه روزه‌داران مبتلا به بیماری مزمن باشند حتماً باید با پزشک مشورت کنند، زیرا اثربخشی بسیاری از داروها با مصرف به‌موقع آنها در زمان معین محقق می‌شود.

    او نسبت به قطع ناگهانی برخی داروها به واسطه روزه‌داری هشدار داد و این رویه را بسیار خطرناک دانست و افزود: در این مورد، روزه‌داران باید با پزشک مشورت کنند و بیماران دیابتی باید در صورت روزه‌داری تحت بررسی پزشک قرار گیرند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.