حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
طرز تهیه شله زرد خوشمزه؛ ویژه ماه مبارک رمضان
  • ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ ساعت: 3:03
  • شناسه : 14600
    بازدید 15
    1

    شله زرد به دلیل داشتن گلاب و زعفران غذایی بسیار خوشبو و معطر است و به علت وجود برنج در ترکیباتش یک وعده غذایی کامل محسوب می‌شود. شله زرد یکی از دسر‌های سنتی و محبوب ایرانیان است و خوردن شله زرد در ماه مبارک رمضان و برای وعده افطار بسیار مرسوم است و می‌توان گفت […]

    پ
    پ

    شله زرد به دلیل داشتن گلاب و زعفران غذایی بسیار خوشبو و معطر است و به علت وجود برنج در ترکیباتش یک وعده غذایی کامل محسوب می‌شود.
    شله زرد یکی از دسر‌های سنتی و محبوب ایرانیان است و خوردن شله زرد در ماه مبارک رمضان و برای وعده افطار بسیار مرسوم است و می‌توان گفت پایه ثابت تمام سفره‌های افطاری است. پخت یک شله زرد خوشمزه، خوشرنگ، معطر و جا افتاده مستلزم به کار بردن دستورات و توجه به نکات خاصی است.
    مواد لازم برای تهیه شله زرد

    برنج نیم دانه: یک لیوان
    شکر: یک و نیم لیوان
    گلاب: نصف لیوان
    زعفران دم کرده غلیظ: نصف فنجان
    آب: حدود ۸ لیوان
    پودر هل: یک قاشق چای‌خوری
    خلال بادام: یک فنجان
    کره: ۵۰ گرم

    نکات مربوط به مواد اولیه

    زعفران
    همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ چون هرچقدر زعفران را با آب بیشتری دم کنید، کم‌رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه‌تان از زعفران بیشتری استفاده کنید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است.

    برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای یک قاشق چایخوری زعفران ۲ قاشق سوپ‌خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیشتری پس بدهد.

    گلاب
    همانطور که می‌دانیم گلاب عصاره خوشبوی گل محمدی است که مرغوب‌ترین نوع آن در شهر‌های کاشان و میمند فارس تهیه می‌شود. امروز در همه فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌ها شیشه‌های گلاب را در اشکال و با نام‌های تجاری گوناگون می‌بینیم که بسیاری از آن‌ها خالص نیستند و عطر و بوی گلاب اصیل را ندارند.

    گلاب اصل بوی گل محمدی می‌دهد و شما بوی ترشیدگی از آن استشمام نمی‌کنید. رنگ گلاب اصل شفاف، روشن و بدون رسوب است. گلاب اصل همچنین طعمی سنگین و مایل به تلخی دارد؛ پس هنگام خرید گلاب به این نکات توجه داشته باشید.

    هل
    برای تهیه شیرینی و دسر حتماً از پودر هل سبز استفاده کنید؛ زیرا نسبت به هل سفید عطر بیش‌تری دارد و برای تهیه دسر و شیرینی مناسب‌تر است.

    برای تهیه شله زرد همچنین می‌توانید از یک قاشق چای‌خوری عرق هل به جای پودر هل استفاده کنید که عطر و بوی بیشتری دارد.

    طرز تهیه شله زرد

    برای اینکه شله زرد نرم و لطیفی داشته باشید، بهتر است حدود ده ساعت قبل از پخت، برنج را خیس کنید.
    برای شروع پخت ابتدا آب را داخل قابلمه بریزید و آن را روی شعله اجاق گاز قرار بدهید تا آب جوش بیاید؛ سپس برنج را به آن اضافه کنید. شعله اجاق را کم کنید و اجازه بدهید برنج داخل آب کم کم بپزد. حتما کف روی برنج را بردارید تا رنگ شله زرد شما شفاف شود.
    یکی از نشانه‌های پخت برنج این است که آب قابلمه کم شده و برنج شروع به شکوفه زدن می‌کند، به عبارت دیگر برنج قل قل می‌جوشد. در این مرحله زعفران دم کرده غلیظ را به برنج اضافه کنید و خوب هم بزنید. پنج تا ده دقیقه صبر کنید تا زعفران رنگ باز کند؛ سپس شکر را به قابلمه اضافه کنید.

    حدود پانزده دقیقه بعد وقتی شکر کاملا در شله زرد آب شد، خلال بادام و گلاب را که از یک ساعت قبل با هم خیسانده‌اید، به قابلمه شله زرد اضافه کنید و بعد کره و پودر هل را داخل قابلمه بریزید و خوب هم بزنید.
    در مرحله آخر روی در قابلمه دم کنی بگذارید و شله زرد را با شعله کم حدود پانزده دقیقه دم کنید تا حسابی غلیظ و جا افتاده شود. بعد از این مدت زمان دم کنی را بردارید و شله زرد را داخل ظرف مورد نظر سرو بکشید و روی ظرف را با خلال پسته و پودر دارچین تزیین کنید.

    نکات مهم برای پخت شله زرد

    بهتر است برای پخت شله زرد از برنج نیم دانه استفاده کنید. اگر برنج نیم دانه در دسترس ندارید و از برنج درسته استفاده می‌کنید، میزان آب برنج را بیشتر کنید تا دانه‌های برنج کاملا له شوند و درشت نباشند.

    ر زمان پخت برنج اگر احساس کردید که آب برنج کم شده و برنج هنوز کال است، حتما آب جوش به برنج اضافه کنید و از اضافه کردن آب سرد خودداری کنید.
    توجه داشته باشید که شکر و زعفران را حتما زمانی به برنج اضافه کنید که کاملا پخته و له شده باشد، در غیر این صورت شله زرد شما جا افتاده و خوشرنگ نخواهد شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.