حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
اعمال شب و روز اول ماه رمضان
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت: 16:45
  • شناسه : 17346
    بازدید 39
    1
    بر اساس آنچه در مفاتیح الجنان نوشته شده مروری داریم بر مهم‌ترین اعمال شب‌های ماه مبارک رمضان که خوب است انجام شوند.
    نویسنده : سایت جامع رمضان
    پ
    پ

    بر اساس آنچه در مفاتیح الجنان نوشته شده مروری داریم بر مهم‌ترین اعمال شب‌های ماه مبارک رمضان که خوب است انجام شوند.
    ماه مبارک رمضان با فضیلت‌ترین ماه‌ سال شمرده می‌شود، ماهی که قرآن در آن نازل شده است آنجا که فرمود «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآن‏…» (بقره۱۸۵) همچنین رمضان، ماهی است که مهم‌ترین شب سال یعنی شب قدر در آن قرار دارد تا مقدرات یک ساله تمام خلایق در آن رقم بخورد. به تصریح روایات، خداوند در این ماه، درهای رحمت، مغفرت و برکت خود را آنچنان برای بندگان خویش می‌گشاید که در سایر ایام سال نگشوده است و به قدری با کرامت رفتار می‌کند که نام آن را ضیافت‌الله نهاده است.

    برخی اعمال توصیه شده در شب و روز اول ماه رمضان به این شرح است:

    اعمال شب اول:

    اول: توصیه شده که وقتی انسان هلال ماه رمضان را دید، دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه و دعای امام صادق (ع) را بخواند؛ آن حضرت هنگامی که هلال ماه رمضان را می‌دید، به آن توجه می‌کرد و بعد رو به قبله می‌ایستاد و دست خود را برای دعا سوی خدا بلند می‌کرد و خطاب به هلال ماه می‌فرمود: رَبّی وَرَبُّک اللّهُ رَبُّ الْعالَمینَ اَللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَیْنَا بِالْأَمْنِ وَ اَلْإِیمَانِ وَ اَلسَّلاَمَهِ وَ اَلْإِسْلاَمِ وَ اَلْمُسَارَعَهِ إِلَی مَا تُحِبُّ وَ تَرْضَی اَللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی شَهْرِنَا هَذَا وَ اُرْزُقْنَا خَیْرَهُ وَ عَوْنَهُ وَ اِصْرِفْ عَنَّا ضُرَّهُ وَ شَرَّهُ وَ بَلاَءَهُ وَ فِتْنَتَهُ؛ یعنی ای ماه، پروردگار من و تو، خدا پروردگار جهانیان است. خدایا ماه را بر ما نو کن به ایمنی و ایمان و تندرستی و اسلام و شتافتن به‌سوی آنچه دوست داری و خشنود می‌شوی. خدایا در این ماه به ما برکت بخش و خیر و کمکش را روزی ما کن و زیان و گزند و بلا و فتنه‌اش را از ما بگردان.

    دوم: خواندن دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه

    سوم: غسل کردن: روایت شده: هرکه در شب اول ماه رمضان غسل کند تا ماه رمضان آینده بدنش دچار خارش نشود.

    چهارم: زیارت امام حسین (ع) تا گناهانش ریخته و ثواب حاجیان و اهل‌عمره آن سال را دریابد.

    پنجم: در این شب دو رکعت نماز به‌جا آورد، در هر رکعت سوره حمد و سوره انعام را بخواند و از خدا درخواست کند که او را کفایت و از آنچه از دردها می‌ترسد حفظ کند.

    اعمال روز اول:

    اول: غسل کردن

    دوم: صدقه دادن

    سوم: دو رکعت نماز بخواند که در رکعت اوّل حمد و اِنّا فَتَحْنا و در رکعت دوّم حَمْد و هر سوره که بخواهد.

    چهارم: بعد از طلوع فجر این دعای دیگر از امام صادق (ع) هنگام ورود به ماه رمضان را بخواند: اَللّهُمَّ قَدْ حَضَرَ شَهْرُ رَمَضانَ وَ قَدِ افْتَرَضْتَ عَلَینا صِیامَهُ وَاَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرآنَ هُدی لِلنّاسِ وَبَیناتٍ مِنَ الْهُدی وَالْفُرْقانِ اَللّهُمَّ اَعِنّا عَلی صِیامِهِ وَتَقَبَّلْهُ مِنّا وَتَسَلَّمْهُ مِنّا وَسَلِّمْهُ لَنا فی یسْرٍ مِنَک وَعافِیهٍ اِنَّک عَلی کلِّشَیءٍ قَدیرٌ.

    خدایا ماه رمضان آمد و تو واجب کرده‌ای بر ما روزه این ماه را و فرو فرستادی در آن قرآن را که راهنمای مردم است و حجت‌هایی از هدایت و تمیز حق و باطل است خدایا کمک بده ما را بر روزه آن و آن را از ما بپذیر و سالم بدار ما را در این ماه و از این ماه و آن را نیز برای ما سالم گردان در آسانی و تندرستی که براستی تو بر هر چیز قادری ای بخشاینده ی مهربان.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.