حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3574 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 141×
لزوم پرهیز از پرخوری و درهم‌خوری در ماه رمضان
  • ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ ساعت: 14:36
  • شناسه : 16651
    بازدید 13
    0

    معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در ماه رمضان یک وعده غذایی حذف می‌شود و فرصتی برای سبک‌سازی و پاک‌سازی بدن است، تاکید کرد: نباید در وعده افطار و سحر این یک وعده را با پرخوری‌ها و درهم‌خوری‌ها جبران کنیم. دکتر حسین رضایی‌زاده، معاون توسعه سلامت دفتر […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در ماه رمضان یک وعده غذایی حذف می‌شود و فرصتی برای سبک‌سازی و پاک‌سازی بدن است، تاکید کرد: نباید در وعده افطار و سحر این یک وعده را با پرخوری‌ها و درهم‌خوری‌ها جبران کنیم.

    دکتر حسین رضایی‌زاده، معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل با اشاره به فواید روزه‎داری از دیدگاه طب ایرانی، گفت: همانطور که ماه مبارک رمضان فرصتی برای تزکیه نفس و پاکسازی روح و روان و آسودگی جان ما است از نظر جسمی نیز باید به درستی و به دور از افراط و تفریط اتفاق بیفتد.

    وی افزود: روزه داری یک فرصت خوب است تا بدن از مواد زائدی که به دلیل پرخوری‌ها و کم تحرکی انباشته شده پاک سازی شود. در این زمان بدن از موادی که درون خود ذخیره کرده استفاده می‌کند و به نوعی گردش انرژی در بدن اتفاق میکند که به نفع بدن و سبک‌سازی و پاک‌سازی بدن است.
    دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در ماه رمضان یک وعده غذایی حذف می‌شود و قرار نیست در وعده افطار و سحر این یک وعده را با پرخوری‌ها و درهم‌خوری‌ها جبران کنیم، گفت: از مصرف غذاهای مختلف و متنوع در وعده افطار و سحر خودداری کنید، چرا که معده و دستگاه گوارش نمی‌تواند همه آنها را به درستی هضم کند. به‌خصوص اینکه معده مدت طولانی خالی بوده است و توان هضم حجم بالای مواد را ندارد.

    رضایی‌زاده تصریح کرد: در ماه رمضان برخی افراد تمایل به مصرف غذاهای پرکالری مثل آش رشته، حلیم و کله پاچه و یا شیرینی‌های پر کالری مثل زولبیا و بامیه دارند اما حواسمان باشد که اولا قرار است یک وعده غذایی ما حذف شود و نباید آن را با خوردن غذاهای پر کالری جبران کنیم و از طرفی مواد پر کالری را به عنوان یک وعده غذای کامل استفاده کنیم و یا به میزان کم استفاده کنیم. مثلا آش و حلیم یک غذای کامل محسوب میشود و نباید به عنوان یک دسر و پیش غذا مصرف کنیم.

    معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت همچنین توصیه کرد: بهتر است برای رفع عطش و غلبه بر خشکی بدن از شربت سکنجبین، گلاب و بیدمشک استفاده شود، خوردن چای و هندوانه در وعده سحر توصیه نمی‌شود. همچنین روزه داران به ویژه جوانان و افراد گرم مزاج و خشک مزاج، خواب روزانه داشته باشند و این خواب بهتر است نزدیک افطار نباشد.

    رضایی‌زاده در خصوص میزان خواب در ماه رمضان تصریح کرد: توصیه کلی ما این است که طوری برنامه ریزی کنند که با بهم ریختن میزان و زمان خواب زندگی روزمره مختل نشود یعنی از ابتدای شب تا سحر بخوابند، همچنین با شکم پر و بلافاصله بعد از وعده سحری نخوابند.

    وی در مورد روزه گرفتن افراد بیمار به‌خصوص افراد دیابتی گفت: به طور کلی از لحاظ شرعی اگر کسی احتمال عقلی بدهد که گرفتن روزه برایش ضرر دارد مثل کسی که در طول روز باید دارو مصرف کند یا آب بخورد نباید روزه بگیرد. افرادی که سابقه بیماری‌های خاص مانند دیابت دارند برای جلوگیری از مشکلات و عوارض جسمی ناشی از روزه‌داری حتما با پزشک خود مشورت کنند. اگر درمان خوراکی و تزریقی دریافت میکنند باید میزان کالری دریافتی را طوری تنظیم کنند که هم دچار افت قند نشوند و هم در زمان افطار ورودشان به غذا خوردن ناگهانی و با خوردن غذاهای حجیم با قند و چربی بالا نباشد و یک رفتار تقضیه ای متعادل را رعایت کنند.

    رضایی‌زاده خاطرنشان کرد: قرار است در ایام روزه داری، روزه داران با کنترل شرایط روح و روان خود، خوش اخلاق هم باشند. بنابراین توصیه می‌شود در طول روز با بوییدن گلاب خنک و یا معطر کردن فضای منزل و محیط کار این آرامش را بدست آورند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.