حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3574 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 141×
درمان یبوست در ماه رمضان و در ایام روزه‌داری
  • ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ ساعت: 13:28
  • شناسه : 16546
    بازدید 17
    0

    برای درمان یبوست در ماه رمضان روش‌های مختلفی وجود دارد که با عمل به آن‌ها می‌توانید به آسانی این مشکل را رفع کنید. با ما همراه باشید. یکی از مشکلاتی که روزه داران ممکن است با آن روبه‌رو باشند یبوست است. در ماه رمضان به دلیل اینکه میزان مصرف مایعات در طول روز کاهش می‌یابد، […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    برای درمان یبوست در ماه رمضان روش‌های مختلفی وجود دارد که با عمل به آن‌ها می‌توانید به آسانی این مشکل را رفع کنید. با ما همراه باشید.

    یکی از مشکلاتی که روزه داران ممکن است با آن روبه‌رو باشند یبوست است. در ماه رمضان به دلیل اینکه میزان مصرف مایعات در طول روز کاهش می‌یابد، زمینه بروز یبوست بالا می‌رود.

    برای درمان یبوست در ماه رمضان روش‌های مختلفی وجود دارد که با عمل به آن‌ها می‌توانید به آسانی این مشکل را رفع کنید. با ما همراه باشید.

    چرا در رمضان دچار یبوست می‌شویم؟

    یبوست به عنوان شایع‌ترین مشکلات گوارشی روزه‌داران محسوب می‌شود. در واقع گرسنگی و مصرف کم آب منجر به یبوست می‌شود. کاهش کالری دریافتی و کاهش فعالیت فیزیکی نیز خطر یبوست را افزایش می‌دهند. این مشکل اغلب به دلیل تغییر الگوی وعده‌های غذایی و خواب در ماه رمضان و همچنین بی‌نظمی و کاهش حرکات روده دیده می‌شود. افراد مبتلا به یبوست در ماه رمضان با داشتن یک الگوی صحیح تغذیه‌ای می‌توانند تا حد زیادی این مشکل را درمان کنند. چنانچه به غیر از ماه رمضان و در زمان‌های دیگر هم مشکل یبوست دارید درمان‌های خانگی زیر می‌تواند برای شما کمک کننده باشد.

    روش‌ های درمان یبوست در ماه رمضان:

    ۱. مصرف خوراکی‌های فیبردار را در اولویت قرار دهید

    به گفته متخصصان رژیم غذایی پرفیبر و تحرک مانع از بروز یبوست در روزه‌داران می‌شود. غلات سبوس‌دار مانند نان سبوس‌دار و حبوباتی، چون عدس، لوبیا قرمز و… منابعی غنی از فیبرها هستند که بهتر است به طور متوسط روزانه ۵ تا ۸ واحد در برنامه غذایی هر فرد گنجانده شود.

    ۲. مصرف مایعات را افزایش دهید

    افزایش مصرف مایعات حداقل ۲ لیتر در روز از راه‌هایی است که به درمان یبوست کمک می‌کند. علاوه بر آب مصرف یک لیوان شربت خاکشیر با سکنجبین یا برخی عرقیجات مانند کاسنی، شاه‌تره یا عرق کاهو نیز سودمند است. نوشیدنی‌هایی که در لینک زیر معرفی شده اند برای تامین آب بدن و در نتیجه پیشگیری از یبوست در زمان روزه داری مفید هستند.

    ۳. سبزیجات را فراموش نکنید

    مصرف سالاد و مخصوصا کاهو و خیار در وعده سحر علاوه بر اینکه ملین هستند، چون طبع سرد وتر دارند و در اصطلاح مزاجشان خنک و دارای رطوبت است، از بروز تشنگی نیز جلوگیری می‌کند. توصیه می‌شود خیار و کاهو در این وعده بدون نمک میل شود. مصرف کاهو همراه با سکنجبین یا با مختصری آبغوره، آبلیموی تازه یا سرکه طبیعی انگور نیز مفید است.

    ۴. از میوه‌های تابستانی غافل نشوید

    مصرف میوه‌های بهاری و تابستانی مانند انگور، انجیر، توت، نارگیل، آلو، گلابی، توت‌فرنگی و… به دلیل سرشار بودن از فیبر، به جلوگیری و درمان یبوست در ماه رمضان کمک بزرگی می‌کنند. زیتون سیاه و کشمش را نیز به لیست خود اضافه کنید.

    توجه: در رژیم غذایی پرفیبر توصیه به مصرف میوه‌ها و سبزیجات خام است و پوست کندن میوه‌ها و سبزیجات باعث کاهش فیبر آن‌ها می‌شود.

    ۵. مصرف شیرینی و چربی را تا حد امکان کم کنید

    توصیه می‌شود برای جلوگیری از ابتلا به یبوست چربی و شیرینی کمتر مصرف کنید؛ چرا که مصرف زیاد چربی و شیرینی خود عاملی برای ابتلا به یبوست است. علاوه بر این پرخوری در وعده سحر و به ویژه افطار و افراط در مصرف مواد چرب، غذاهای سرخ کرده و مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه، عارضه چاقی را به دنبال دارد.

    ۶. تحرک داشته باشید

    کم تحرکی به نوبه خود یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به یبوست است. ورزش با افزایش گردش خون در معده و روده، هضم و دفع غذا را تسهیل می‌کند. ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی، دویدن، شنا و… و ورزش‌های کششی مانند یوگا، بهترین انتخاب برای درمان یبوست‌اند. توجه داشته باشید که زمان مناسب انجام ورزش، یک ساعت بعد از صرف غذاست.

    توصیه‌هایی برای پیشگیری و درمان یبوست در ماه رمضان

    انجیر و آلوی خیس کرده در درمان یبوست بسیار موثر است و، چون آلو ملین است خوردن آن نیز برای مبتلایان به یبوست بسیار مفید است.

    پیشنهاد می‌شود افراد مبتلا به یبوست از نان سبوس دار استفاده کنند چرا که مصرف سبوس گندم در رفع این مشکل موثر است.

    یبوست و کم آبی با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند؛ بنابراین توصیه می‌شود در فاصله افطار تا سحر آب به مقدار زیاد مصرف شود.

    برای رفع یبوست باید از خوردن گرمیجات و مواد غذایی شور و سرخ کرده خودداری کرد.

    مغز پسته، گردو، بادام و… می‌توانند در درمان یبوست موثر واقع شوند.

    عسل و خرما به علت دارابودن کربوهیدرات فراوان، مسهل هستند و برای درمان یبوست تاثیر زیادی دارند.

    تجربه و توصیه‌های شما برای درمان یبوست در ماه رمضان چیست؟ لطفا از طریق ارسال نظر، تجربیات خود را با سایر مخاطبین ستاره به اشتراک بگذارید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.