حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
واکاوی ابعاد معنوی و اجتماعی ماه رمضان
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ ساعت: 17:39
  • شناسه : 16385
    بازدید 16
    1

    ماه مبارک رمضان فرصتی بسیار ارزشمند برای ایجاد تحول معنوی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های عظیم مردمی و کنشگران برای جهاد تبیین است. رمضان ۱۴۴۴ با شروع سال نو پیوند خورده و بهار طبیعت با بهار قرآن همراه شد. رمضان، ماه خانه تکانی دل و صیقل روح، ماه استجابت دعا و ماه صحبت‌های پنهانی با […]

    پ
    پ

    ماه مبارک رمضان فرصتی بسیار ارزشمند برای ایجاد تحول معنوی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های عظیم مردمی و کنشگران برای جهاد تبیین است.

    رمضان ۱۴۴۴ با شروع سال نو پیوند خورده و بهار طبیعت با بهار قرآن همراه شد. رمضان، ماه خانه تکانی دل و صیقل روح، ماه استجابت دعا و ماه صحبت‌های پنهانی با معشوق حقیقی است.

    لحظه لحظه این ماه، سراسر بارش رحمت است و نور و هرکس به قدر ظرفیت و توان از خوان گسترده الهی توشه برمی دارد.

    ماه مبارک رمضان جایگاه ویژه ای در دین اسلام و بین مسلمانان دارد؛ ماه نزول قرآن، فرصتِ مناسبی برای خودسازی و تزکیه معنوی مؤمنان است. بهره مندی از این ماه پرفیض درجات مختلفی داشته که برای حصول این توفیق شرایط و پیش شرط‌های متعددی نیاز است.

    درک حقیقت و دانستن ارزش واقعی و بهای ماه مبارک رمضان نخستین اصل برای برخورداری و استفاده معنوی از ماه صیام است.

    اجرای درست و کامل عبادات، قرائت ادعیه و اعمال خیر در این ماه پرفیض اندوخته‌های معنوی مؤمنان را افزایش می‌دهد و تمکین در برابر مأموریت‌ها و وظایف شرعی در ماه رمضان موجب تقویت جنبه روحانی و معنوی مؤمنان شده و آنها را در برابر وسوسه‌های نفسانی و شیطانی ایمن می‌سازد.

    علما و اهل عرفان پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های متعددی برای ماه رمضان بیان کرده اند که اولین جنبه آن مقوله جبران مافات و امکان جبران گذشته است؛ موضوعی که از آن به عنوان توبه یاد می‌شود. باز بودن درگاه توبه در ماه رمضان، زمینه بهبود اعمال و رفتار انسان‌ها در آینده را فراهم می‌آورد.

    مورد دیگری که از آن به عنوان یک ظرفیت ارزشمند برای ماه مبارک رمضان یاد شده، ارزش و قدر عبادات و تسبیح در درگاه الهی در ماه رمضان است.

    براساس احادیث و نص صریح قرآن منزلت و شأن عبادات و تسبیح مؤمنان در درگاه احدیت در شب و روزهای ماه رمضان هزاران برابر افزایش یافته که این امر فرصت مغتنمی برای کسب اندوخته‌های معنوی بیشتر است تا جایی که خواب و نفس کشیدن مؤمنان هم ثواب فراوانی در پی دارد.

    این ماه نقطه عطفی دارد و آن شب قدر است، شبی که از هزاران شب بهتر بوده و تقدیر آدمی در آن رقم می‌خورد و باید با از آن نهایت استفاده را برد.

    سرآغاز سال معنوی

    رئیس مرکز اسلامی گلستان در خصوص فضائل ماه رمضان به خبرنگار مهر گفت: در حدیث قدسی داریم که «إنّ لِرَبِّکُم فی أیّامِ دَهرِکُم نَفَحاتٍ، فَتَعَرَّضُوا لَهُ لَعَلَّهُ أن یُصِیبَکُم نَفحَهٌ» یعنی اینکه همانا از سوی پروردگار شما در طول عمرتان نسیم‌هایی می‌وزد، پس خود را در معرض آنها قرار دهید، باشد که نسیمی از آن نفحات به شما بوزد.

    حجت الاسلام نورعلی دیلم افزود: یکی از این فرصت‌ها و نسیم‌های الهی که برای بندگان خدا در طول عمرشان تکرار می‌شود، ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر است که ارزش آن از هزار ماه عبادت بیشتر است.

    وی گفت: مؤمنان و مومنات باید زیرک باشند و از فرصت‌های ناب معنوی و نسیم رحمت الهی بهره بگیرند.

    دیلم بیان کرد: بر اساس برخی وقایع تاریخی برخی از ادبا و اهل عرفان برای زمان تسویه معنوی با پروردگار، ماه مبارک رمضان، شب قدر و یا عید فطر را انتخاب می‌کردند که بیانگر جایگاه و منزلت والای این شب و روزها بوده و این ایام بهترین زمان برای سرآغاز یک سال معنوی است.

    رئیس مرکز اسلامی گلستان ادامه داد: در این ماه مبارک علاوه بر اینکه عبادت و خشوع در برابر پروردگار عالم ثواب اخروی بسیاری دارد، نفس، خواب و همه کار مؤمن هم سراسر ثواب است.

    وی افزود: یکی از مباحثی که باید مد نظر مؤمنان و مومنات باشد این است که نگذاریم نماز ما، تلاوت قرآن ما و دستگیری به ایتام ما، به یک امر تکراری بدل شود؛ نباید امور خیر و عبادات به عادت بدل شود بلکه باید سرآغاز یک تعهد با پروردگار باشد تا به یک تحول عظیم برسیم.

    دیلم اضافه کرد: ماه رمضان و شب‌های قدر را باید به فرصتی برای تحول در بندگی پروردگار تبدیل کنیم، باید در کنار مراقبت بر رفتار و اعمال خود، روزه خاص بگیریم و فکر و دل و زبان و دیده را روزه دار کنیم.

    رئیس مرکز اسلامی گلستان گفت: باید از ماه مبارک رمضان و عبادات این ماه برای رسیدن به تکامل معنوی و تعالی روحی خویش استفاده کنیم. باید با بهره مندی از فیوضات شب قدر و سایر ایام ماه مبارک رمضان در مسیر تقوای الهی گام برداریم.

    رمضان فصل بندگی و ماه خودسازی

    معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: ماه رمضان فرصتی برای ارتقای باورهای دینی در مسیر تحقق جامعه پردازی و زیست جمعی مومنانه و توحیدی است.

    حجت‌الاسلام رضا دیلمی افزود: ماه مبارک رمضان، فصل بندگی، ماه نیایش و خودسازی، انس با قرآن، تهجد و تضرع به درگاه خداوند است.

    وی گفت: ماه مبارک رمضان فرصتی است تا با تقویت اراده‌های جمعی مومنانه با استفاده از ظرفیت عظیم مردمی و کنشگران انقلابی در مسیر «جهاد تبیین» گام برداریم.

    دیلمی ماه مبارک رمضان را فرصت مغتنمی برای ارتباط بیشتر انسان با خدای خویش دانست و افزود: بهره گیری صحیح از این ماه که ماه رحمت، کرامت و بخشش است، سبب آمرزش گناهان می‌شود و همه باید قدر این ماه با عظمت را بدانیم.

    حجت‌الاسلام دیلمی با بیان اینکه در این ایام سراسر نور، این نهاد انقلابی برنامه‌های متنوعی را با همت تشکل‌های دینی و انقلابی و مراکز قرآنی در استان با محوریت عملیات مهرواره محله همدل برگزار کرده است، افزود: این برنامه‌ها در هشت کارگروه شامل بانوان، تشکل‌های قرآنی، تبلیغ نوین، رسانه، مساجد، کودک و نوجوان، ادیان و مذاهب با محوریت تقویت اراده‌های جمعی مومنانه، امیدآفرینی، حل نظام مسائل محلات با استفاده از ظرفیت عظیم مردمی و کنش‌گران انقلابی با مرکز فرماندهی مسجد و با پیوست «جهاد تبیین» دنبال شده است.

    رمضان ماه تمرین بندگی

    یک کارشناس مذهبی هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: رمضان ماه بندگی و گام نهادن انسان در مسیر تکامل برای داشتن زندگی بهتر است، ماهی که انسان با تمرین بندگی، به زندگی خود رنگ و بوی خدایی می بخشد.

    حجت الاسلام مسلم رضایی افزود: رمضان، ماهی است که انسان خود را از قیدوبندهای مادی و قفس تنگ جسم و ماده می‌رهاند و در آسمان لایتناهی خوبی‌ها پرواز می‌کند.

    وی ادامه داد: رمضان، ماه تلاش برای گره‌گشایی‌های بی‌منت، ماه انفاق و احسان بدون اسم و رسم است.

    رضایی گفت: در این ماه فرصتی داده می‌شود تا در آغوش امن الهی با استغفار از گناه و اشتغال به تقوا و عمل صالح به استقبال از آینده‌ای سرشار از عبودیت و بندگی برویم.

    وی ادامه داد: ماه رمضان، ماه مهمانی خدا است، ماهی که خوان کرم الهی به روی همه گسترده شده و باید با تمرین و تقویت اراده و دوری از خواسته‌های نفس، برای رسیدن به کمال تلاش کنیم.

    به گزارش خبرنگار مهر، ماه رمضان فرصت مغتنمی است که آدمی کوتاهی‌هایی که در زندگی داشته و ظرفیت‌هایی را که در بندگی و ارتباط با خداوند متعال چه در حوزه رفتار و چه در حوزه معرفتی از دست داده است را بتواند جبران کند؛ این ماه فرصتی ارزشمند برای رهایی از رذائل نفسانی و رسیدن به اوج معنویت و اخلاق است.

    همه لحظات این ماه سرشار از ارزش‌های معنوی است و کسی که بتواند از شب‌ها و روزهای این ایام برای تقویت معنوی درون خود استفاده کند به طور حتم نزد خداوند متعال رو سفید خواهد بود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.