حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

یکشنبه, ۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 21 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
چه دمنوش و عرقیجاتی در ماه رمضان مصرف کنیم؟
  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ ساعت: 10:54
  • شناسه : 16351
    بازدید 30
    3

    کارشناس گیاهان دارویی گفت: دمنوش‌های گیاهی می‌تواند بسیار برای روزه‌داران مفید باشد، هنگام افطار به جای این‌که یک لیوان آب خنک بنوشید، آن را با یک فنجان دمنوش جایگزین کنید. صالح گلناری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در ایام ماه مبارک رمضان بسیاری از افراد به دنبال نوشیدنی‌هایی برای رفع عطش هستند، اظهار […]

    پ
    پ

    کارشناس گیاهان دارویی گفت: دمنوش‌های گیاهی می‌تواند بسیار برای روزه‌داران مفید باشد، هنگام افطار به جای این‌که یک لیوان آب خنک بنوشید، آن را با یک فنجان دمنوش جایگزین کنید.

    صالح گلناری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در ایام ماه مبارک رمضان بسیاری از افراد به دنبال نوشیدنی‌هایی برای رفع عطش هستند، اظهار کرد: در این ماه گنجاندن نوشیدنی‌های طبیعی و دمنوش‌های گیاهی در سفره‌های افطار بهترین گزینه برای روزه‌داران است، زیرا روزه‌داران با نوشیدن این دمنوش‌ها می‌توانند ضمن آن که توانایی بدن‌شان را در طول روز افزایش دهند، مقاومت بدن خود را تضمین می‌کند.

    این کارشناس گیاهان دارویی توصیه کرد: از خاکشیر، اسطخودوس، به‌لیمو، گل بنفشه، گل گاوزبان در ماه مبارک رمضان را می‌توان به صورت دمنوش برای رفع نیاز بدن استفاده کرد.

    گلناری با بیان اینکه از خوردن آبیمو و نوشیدنی‌های گازدار در فاصله افطار تا سحر بپرهیزید، ادامه داد: عرق کاسنی یکی از بهترین عرقیات برای کاهش دمای بدن است، علاوه بر آن می‌تواند باعث مقاومت بدن در برابر گرما باشد.

    وی اضافه کرد: با نوشیدن این عرق عملکرد معده و اندام گوارشی نیز بهتر می‌شود. می‌توانید یک یا ۲ استکان از آن را در فاصله افطار تا سحر بنوشید. اما توجه داشته باشید اگر فشار خون‌تان پایین است آن را با شکر یا گلاب مخلوط کرده و سپس استفاده کنید.

    گلناری با بیان اینکه عرق شاتره نیز در رفع تشنگی بسیار مؤثر است و برای جلوگیری از احساس خشکی در دهان و گلو توصیه می‌شود، ابراز کرد: ممکن است طعم این عرق گیاهی را نپسندید، در این صورت می‌توانید آن را با خاکشیر و عسل مخلوط کرده و میل کنید.

    این کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به مصرف مخلوط عرق کاسنی و شاتره، بیان کرد: برای ایجاد طعم بهتر و احساس شیرینی می‌توان کاسنی و شاتره را با سکنجبین و خیار مخلوط کرده و این شربت را بنوشید.

    وی با تاکید بر اینکه دمنوش نعناع برای بهبود اختلال سیستم گوارشی و نفخ بسیار مؤثر است، اذعان کرد: به همین دلیل مصرف آن در ماه رمضان که معده برای مدت طولانی خالی است، توصیه می‌شود. علاوه بر آن از کاهش بوی بد دهان و همچنین کاهش دمای بدن نیز استفاده می‌شود.

    گلناری با بیان اینکه از چای سبز به‌عنوان تب‌بر و برای رفع گرمازدگی استفاده می‌شود، مصرف آن را در ایام ماه رمضان توصیه و افزود: علاوه بر آن این دمنوش گیاهی از عطش می‌کاهد و باعث تولید عرق بیشتر در بدن و خنک شدن آن می‌شود. در ایام ‌ماه‌ رمضان به‌دلیل خالی بودن معده، ممکن است دچار بوی بد دهان شوید. چای سبز برای از بین‌ بردن باکتری‌های دهان مفید بوده و باعث خوشبو شدن آن ‌می‌شود. روزه‌داران توجه داشته باشند که اگر فشار خون پایینی دارید بهتر است این چای را همراه با عسل بنوشند.

    وی با اشاره به عرق بیدمشک و بهار نارنج، تشریح کرد: عرق بهار نارنج نشاط‌آور بوده و اضطراب را از بین می‌برد. همچنین سردردهای ناشی از گرمازدگی را بهبود می‌بخشد و برای ناراحتی‌های گوارشی مفید است.

    این کارشناس با اشاره به اینکه بیدمشک قند خون را به‌ شدت کاهش می‌دهد، ادامه داد: عرق بیدمشک خاصیت تب‌بر دارد و می‌تواند باعث کاهش گرما در بدن شود؛ همچنین گیاهی آرامش‌بخش است می‌توانید این عرق را با مقداری آب، تخم شربتی و گلاب مخلوط کرد.

    گلناری همچنین خوردن دمنوش بابونه وعرق بهارنارنج را در ایام ماه رمضان توصیه و خاطرنشان کرد: بابونه یک گیاه با خاصیت ضدالتهابی است به همین دلیل برای جلوگیری از گرگرفتگی و عطش در روزهای‌ ماه رمضان می‌توانید از آن استفاده کنید. علاوه بر آن، به‌ تسکین ورم معده کمک کرده و عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد؛ این گیاه خاصیت خواب‌آوری و آرام‌کننده اعصاب هم دارد.

    ثبت دیدگاه

    1 دیدگاه برای “چه دمنوش و عرقیجاتی در ماه رمضان مصرف کنیم؟”
    1. ممنون از مقاله خوبتون

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.