حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3654 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 141×
توصیه‌های تغذیه‌ای برای نوجوانان و سالمندان در ماه مبارک رمضان
  • ۴ فروردین ۱۴۰۲ ساعت: 18:14
  • شناسه : 16022
    بازدید 10
    0

    مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت به ارائه توصیه‌های تغذیه‌ای برای نوجوانان و سالمندان در ماه رمضان پرداخت. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دکتر احمد اسماعیل‌زاده با بیان اینکه نوجوانانی که سال نخست روزه‌داری را آغاز می‌کنند به علت گذراندن دوران رشد به توجه بیشتری نیاز دارند، اظهار کرد: رعایت تنوع و تعادل […]

    پ
    پ

    مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت به ارائه توصیه‌های تغذیه‌ای برای نوجوانان و سالمندان در ماه رمضان پرداخت.

    به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دکتر احمد اسماعیل‌زاده با بیان اینکه نوجوانانی که سال نخست روزه‌داری را آغاز می‌کنند به علت گذراندن دوران رشد به توجه بیشتری نیاز دارند، اظهار کرد: رعایت تنوع و تعادل در استفاده از تمام گروه‌های غذایی بسیار مهم و ضروری است؛ منابع خوب پروتئینی شامل انواع گوشت، ماهی، تخم مرغ و حبوبات باید در برنامه غذایی آنها گنجانده شود.

    وی ادامه داد: توصیه می‌شود که والدین از دریافت کافی گروه شیر و لبنیات در نوجوانان در وعده‌های سحری و افطار، مطمئن شوند. نوجوانان علاقه خاصی به مصرف مواد غذایی کم ارزش دارند که فقط پرکننده معده هستند که در ایام روزه‌داری نباید مصرف شوند.
    وی افزود: لازم است منابع غذایی آهن و روی، ویتامین A و ویتامین B12 از جمله انواع گوشت، حبوبات، تخم مرغ، شیر و لبنیات، انواع خشکبار و مغزها که در رشد و خونسازی نقش دارند، در ایام روزه‌داری به مقدار کافی مصرف شود.

    مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به کاهش قدرت سیستم ایمنی و مقاومت در برابر بیماری‌ها با افزایش سن و سالمندی، گفت: سالمندان اگر روزه می‌گیرند باید بیش از پیش مراقبت سلامت خود باشند. سالمندان سالم برای روزه گرفتن باید با پزشک مشورت کنند.

    وی ادامه داد: کم آبی و کاهش قند خون ممکن است موجب سرگیجه، از حال رفتن و سقوط شود که برای سالمندان خطرآفرین است؛ بنابراین باید به توصیه‌های مربوط به پیشگیری از افت قند خون و کاهش مایعات بدن بیشتر توجه شود.

    اسماعیل‌زاده یادآور شد: سالمندان عموما از مشکلات دهان و دندان رنج می‌برند لذا مصرف میوه رنده شده، لبنیات خصوصا شیر کم چرب، استفاده از انواع سوپ‌‌ها و آش‌ها در افطار و سحر و نوشیدن آب و چای کمرنگ در فاصله افطار تا سحر برای آنان مفید و مورد تاکید است و می‌تواند تعادل آب و مواد معدنی را نیز برقرار کند.

    وی گفت: سالمندان دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشارخون بالا، بیماری قلبی عروقی، سرطان‌ها و دیابت بیش از دیگران در معرض ابتلای به بیماری‌های واگیر هستند، بنابراین توصیه می‌شود حتما به پزشک مراجعه کرده و به توصیه‌های پزشک عمل کنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.