حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3656 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
مصرف دمنوش در ماه رمضان فراموش نشود
  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ ساعت: 12:37
  • شناسه : 14707
    بازدید 3
    0

    استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، در خصوص تغذیه در ماه مبارک رمضان از منظر طب ایرانی نکاتی را عنوان کرد. فاطمه اقبالیان گفت: روزه داری علاوه بر تعالی روح، از نظر پزشکی برای جسم نیز فواید بسیار ارزشمندی دارد. وی ادامه داد: دستگاه گوارش به علت خوردن تمامی وعده‌های غذایی در ایام عادی در حال […]

    پ
    پ

    استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، در خصوص تغذیه در ماه مبارک رمضان از منظر طب ایرانی نکاتی را عنوان کرد.
    فاطمه اقبالیان گفت: روزه داری علاوه بر تعالی روح، از نظر پزشکی برای جسم نیز فواید بسیار ارزشمندی دارد.
    وی ادامه داد: دستگاه گوارش به علت خوردن تمامی وعده‌های غذایی در ایام عادی در حال فعالیت پیوسته است، در ماه رمضان با توجه به خوردن و آشامیدن کمتر در شبانه روز، فرصتی برای تقویت، استراحت، اصلاح مزاج، دفع رطوبت و مواد زائد دستگاه گوارش و پاک سازی بدن از مواد زائد به وجود می‌آید.

    اقبالیان افزود: از دیدگاه طب ایرانی، روزه داری مزاج را به سمت سردی و خشکی می‌برد و با توجه به اینکه مزاج فصل بهار گرم و تر است، یکی از مناسبت ترین زمان‌ها برای روزه گرفتن است.

    وی تاکید کرد: افراد برای داشتن یک روزه داری صحیح از دیدگاه طب ایرانی باید با ۶ اصل ضروری برای زندگی سالم آشنا شوند، این اصول ۶ گانه شامل تأمین هوای مناسب، داشتن فعالیت بدنی مناسب، رعایت اصول خواب و بیداری، خوردن و آشامیدن، داشتن دفع مناسب و کنترل حالات روحی برای رسیدن به سلامت جسمانی مناسب است.

    استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: یکی از مهم‌ترین اتفاقات ماه رمضان بر هم خوردن نظم ساعات خواب و بیداری است که ساعات خواب کوتاه می‌شود و منجر به ایجاد اختلال در هضم و همچنین ضعف در بدن می‌شود.

    اقبالیان ادامه داد: به همین دلیل تاکید می‌شود برای سلامتی بدن، خوابیدن در ساعات ۲۲ الی دو صبح جدی گرفته شود و تا حد امکان از خوابیدن بعد از خوردن سحری برای جلوگیری از ترش کردن معده اجتناب شود و زمان استراحت را به بعد از ظهر موکول کنند.

    این متخصص طب ایرانی بیان کرد: حرکات بدنی شدید منجر به تعریق و از دست دادن آب بدن می‌شود، در نتیجه ضعف بدنی ایجاد می‌شود بنابراین توصیه می‌شود در ایام روزه داری از انجام حرکات ورزشی شدید پرهیز شود.

    وی تصریح کرد: از منظر طب ایرانی اولویت در ماه رمضان، رعایت حفظ قوای بدنی و جلوگیری از ایجاد ضعف است. افراد با مزاج گرم و تر به دلیل قوای بدنی بالاتر می‌توانند در زمان بین افطار تا سحر فعالیت ورزشی متناسب با شرایط بدن خود را انجام دهند.

    اقبالیان عنوان کرد: یکی از مشکلات روزه داران، یبوست ناشی از برهم خوردن نظم دریافت وعده‌های غذایی و کمبود آب بدن در این ایام است که علائمی مانند سردرد، احساس پُری در دستگاه گوارش و کسالت بدنی را به دنبال دارد، بنابراین طب ایرانی بر رعایت اصولی از قبیل شروع افطار با مایعات ولرم، مصرف مایعات کافی تا زمان سحر، استفاده از خیسانده میوه‌هایی مانند انجیر و آلو، آشامیدن دمنوش خاکشیر و استفاده از سبزیجات و میوه در وعده‌های غذایی تاکید می‌کند.

    وی خاطرنشان کرد: در این ایام تا حد امکان از قرار گرفتن در مکان‌های گرم در اواسط روز خودداری شود و افراد مصرف شربت و نوشیدنی‌های خنک در شب هنگام را جدی بگیرند. مصرف دمنوش های آرامش بخش مانند دمنوش گل گاو زبان، بهارنارنج و شربت لیمو بهارنارنج برای کمک به کنترل حالات روحی مانند عصبانیت، خشم و پرخاشگری که منجر به افزایش حرارت بدن می‌شود نیز در طب ایرانی توصیه شده است.

    منبع: مهر

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.