حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3656 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
آیت‌الله جوادی آملی: مبلغان در ماه رمضان جلسات تفسیر برپا کنند
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت: 20:33
  • شناسه : 9604
    بازدید 9
    2

    مفسر بزرگ قرآن کریم با تأکید بر اینکه مبلغان باید در ماه رمضان حتماً جلسات تفسیر داشته باشند تا قرآن در جامعه زنده باشد، گفت: استکبار جهانی و ترامپ و صهیونیست‌ها هرقدر هم فشار بیاورند، ۵۰ درصد است، ولی براساس آیات قرآن، خداوند صد درصد در امور مؤمنین آسانی و گشایش ایجاد می‌کند، به شرط […]

    پ
    پ

    مفسر بزرگ قرآن کریم با تأکید بر اینکه مبلغان باید در ماه رمضان حتماً جلسات تفسیر داشته باشند تا قرآن در جامعه زنده باشد، گفت: استکبار جهانی و ترامپ و صهیونیست‌ها هرقدر هم فشار بیاورند، ۵۰ درصد است، ولی براساس آیات قرآن، خداوند صد درصد در امور مؤمنین آسانی و گشایش ایجاد می‌کند، به شرط آن‌که در مسیر خدا، ثابت‌قدم باشند و بیراهه نروند.
    آیت‌الله جوادی آملی ۱۴ اردیبهشت‌ماه در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم با بیان اینکه شیخ طوسی از علمای بزرگ قرون اولیه اسلام بود، گفت: چندین سال قبل کنگره بزرگداشت شیخ طوسی در مشهد برپا شد و برخی اندیشمندان اهل سنت حاضر در این همایش گفتند شما به شیخ طوسی، شیخ الطائفه نگویید، بلکه بگوئید شیخ‌الاسلام تا ما اهل سنت هم به وجود ایشان افتخار کنیم.

    وی افزود: کتاب تبیان ایشان هم جهانی است و در این اثر می‌گوید اجماع ما آن است که قرآن نه یک کلمه کم و نه زیاد شده است، از این رو باید پرسید که چرا برخی تحریف را به شیعه نسبت می‌دهند.

    آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه در لسان قرآن، مرگ نابودی و معدوم شدن نیست که بپرسیم معدوم شده را چگونه خداوند مجددا احیاء خواهد کرد، افزود: موت از نگاه قرآن، وفات است و نه فوت؛ یعنی خداوند جان انسان را توفی می‌کند و به تمام و کمال می‌گیرد.

    این مفسر قرآن با بیان اینکه اگر معاد نباشد ظالم و عادل یکی خواهند بود و عدالت و حکمت الهی زیر سؤال می‌رود، اظهار کرد: به فرض اینکه موت به معنای فوت هم باشد باز قرآن برهان آورده که انسانی که از هیچ آفریده شده و یکبار خدا او را آفریده، آیا قادر نیست مجدداً بعد از مرگ او را زنده کند.

    این استاد حوزه با بیان اینکه معاد بالضروره، حق است و در قرآن کریم برای تبیین این ضرورت، از تعبیر «لا ریب فیه» بهره برده است، تصریح کرد: فرشتگانی که مدبرات امر هستند به اذن الهی، مردگان را به بهشت و جهنم سوق می‌دهند که در آیات پایانی سوره مبارکه زمر به این دو گروه و سوق‌دهندگان آن‌ها اشاره شده است؛ مساق همه افراد به سمت خداست، ولی سوق کافران در واقع هی کردن و تحقیر آنان است و سوق بهشتیان، بدرقه آنان است.

    صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه ماهیت مرگ همانند خواب با درجه قوی‌تر است اظهار کرد: به همین دلیل است کسانی که از برزخ بیدار می‌شوند، می‌گویند ما را از مرقدمان بیدار کردید «من بعثنا من مرقدنا»؛ نمی‌گویند ما را زنده کردند، بلکه می‌گویند ما را از مرقدمان جدا کردند.

    آیت‌الله جوادی آملی خطاب به مبلغان ماه رمضان تأکید کرد: در تبلیغ حتما بحث تفسیر را داشته باشید؛ البته در منبر و جلسات عمومی از قرآن بهره می‌برید، ولی حتما جلسات تفسیر هم داشته باشید تا قرآن در جامعه زنده باشد.

    وی تأکید کرد: توحید اگر در جامعه زنده شد، انسان موحد هرگز درمانده نمی‌شود و ممکن نیست بیگانه خیال کند که نظام ما را از بین ببرد. فشار وجود دارد، ولی هرقدر هم فشار بیاورند، بخشی از مسئله است و خدا فرمود که من صددرصد آسانی ایجاد می‌کنم. البته به شرط اینکه ما عاقل باشیم و بیراهه نرویم و راه دیگران را هم نبندیم و در داخل خودمان این همه نعمت‌های خدا را شکر کنیم‌

    این مرجع تقلید با اشاره به سوره انشراح و آسانی که به آن اشاره شده است تصریح کرد: خداوند فرمود هر جا «عسر» است من دو برابر آن «یسر» می‌فرستم؛ یعنی صهیونیست و استکبار هر کاری بکنند ۵۰ درصد فشار می‌آورند، ولی خدا ۱۰۰ درصد آسانی ایجاد می‌کند، البته به شرط اینکه ما در داخل، اختلاس نکنیم و نجومی نداشته باشیم و دعوا نداشته باشیم.

    وی با بیان اینکه انسان با آبرو زنده است، افزود: اگر خدای ناکرده کسانی با خون شهدا بازی و اختلاس کنند و در کشور مشکل ایجاد کنند، ممکن نیست که خداوند اشدالمعاقبین آنان را عذاب نکند و آبروی آنان را نبرد.

    این استاد حوزه با اشاره به فاجعه جنایت بار عربستان در کشتار ۲۷ نفر از مخالفان اظهار کرد: خداوند مرتکبین این جنایت را رها نخواهد کرد و انتقام خون این شهدا را خواهد گرفت.

    وی با بیان اینکه انسان اگر یک قدم در راه خدا بردارد، خدا ده برابر قدم بر می‌دارد، تصریح کرد: ترامپ و استکبار جهانی سفیهانه حرف می‌زنند، ولی راه ما راه حق است و باید در این مسیر ثبات قدم داشته باشیم و بدانیم که خداوند سختی‌ها را با دو برابر آسانی برای ما مرتفع خواهد کرد.

    وی تأکید کرد: مبلغان پیام قرآن و یاد امام زمان(عج) را در منبرهای ماه رمضان زنده نگه دارند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.